Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Dressklocka

Diskussion i 'Diskussion' startad av MrJazze, 3 februari 2016.

1. MrJazze
    Trådstartare

MrJazze Bonde

Från:
    Västmanland
    Hej,
    Önskar tips på dressklocka ca 38 mm och (max) 8 mm tjock. Max 6-8k
    Vill köpa nytt, ej beg.
    Va inne på en sdgm003 men tycker att den ser aningen stor ut för dress.

/Jazze

2. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Seiko Sarb033
    image.jpg
    Certina Date Day
    image.jpg

Wozzor gillar detta.
  3. Madridista

Madridista Torpare

4. MrJazze
    Trådstartare

MrJazze Bonde

Från:
    Västmanland
    Sarb och cdd är lite för tjocka. Hur tjock är en tradition? Ser fin ut men jag ogillar det vita datumhjulet..

5. Richispice

Richispice Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Here we go again.

Bara för din vetskap så finns det en mängd trådar med samma topic. Testa att söka på "dressklocka" i forumsök så får du ett gäng förslag.

Happy hunting!

6. Equilibrium

Från:
    Island
    Ok, ja det stämmer (hade inte måtten i huvudet) men som @Richispice påpekar, det finns en uppsjö liknande trådar så leta på :)
    Lycka till !! Och posta gärna vad det bidde i slutändan.

7. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Dressklockor säljs inte på länk.

Fanboy, McFly, Apansson och 4 andra gillar detta.
  8. Equilibrium

Från:
    Island
    Du har onekligen en poäng där @yonsson.

yonsson gillar detta.
  9. Madridista

Madridista Torpare

Tycker att den är rätt tunn. Måste tilläggas att den är mycket snyggare i verkligheten.

10. MrJazze
    Trådstartare

MrJazze Bonde

Från:
    Västmanland
    Jo det stämmer men jag har inte hittst något jag förslag jag fastnat för i de trådar jag läst. Över lag tycker jag att många klockor är för tjocka. En automatisk vore trevligt men å andra sidan kanske det är lättare att hitta ett tun kvartsklocka i den prisklassen..

/J

11. wadstroem

wadstroem Stadsbo

Från:
    Stockholm
  12. MrJazze
    Trådstartare

MrJazze Bonde

Från:
    Västmanland
    Riktigt tjusiga! Är dock inte så fascinerad av romersk men denna va nice,
    http://frederiqueconstant.com/watch-finder/slimline/slimline-gents-fc-220s5s6/

13. MrJazze
    Trådstartare

MrJazze Bonde

Från:
    Västmanland
    Detta är en fin klocka, aningen dyr dock! Någon som har erfarenhet an denna?

Wozzor gillar detta.
  14. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    har inte haft en, men suktat länge. Har bara hört bra saker om Nomos. Helt klart ett alternativ att tänka på även om den kostar lite mer.

15. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Inte?
    image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg
    image.jpeg image.jpeg

Min egna;
    image.jpeg image.jpeg

Vintage säljs de på länk. Inte så vanligt idag.
    Men borde inte nya Globemastern räknas som dress? Det finns säkert fler om man tänker efter.
    image.jpeg

Michael., Hugii och MånsT gillar detta.
  16. Btotheb

Btotheb Bonde

Om det nu tvunget skall vara nytt inom den budgeten är väl longines ett hett tips. Något mindre diameter än önskat dock men det kanske inte är skrivet i sten.

image.jpg

Begagnat kan du såklart hitta en del roliga dressare för samma peng.

Jerico gillar detta.
  17. Glusch

Glusch Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Nu äger ju inte @skurtbert just den modellen, men här skriver han lite om en annan klockmodell från Nomos. Har även jag länge suktat efter en av deras klockor. Hört en del gott om dem från personer på andra forum, men verkar till min vetskap inte vara någon klocka som särskilt många här äger, så kan vara svårt att få mycket med info härifrån.

Ifall du vill komma undan något billigare är en Tissot Visodate kanske något? Dock är den tjockare än vad du angav men tänkte att det inte skada att föreslå. Annars skulle jag också rekommendera antingen en begagnad Longiness eller en Frederique Constant av något slag. Inte jättevanligt med dressare på länk så kan vara svårt att hitta.

18. MrJazze
    Trådstartare

MrJazze Bonde

Från:
    Västmanland
    Behöver faktiskt inte vara en klocka på länk, dock är jag rätt kräsen vad det gäller skicket på klockor och brukar således få köpa nya. Jag har inte överdrivet grova handleder men tycker att klockor under 38 mm ser barnsliga ut på mig. Jo jag vet att "många" anser att en dressare inte ska vara större än 36 mm, men det faller inte mig i smak helt enkelt. Beror ju naturligtvis lite på från klocka till klocka hur stor den uppfattas, men generellt sett inte under 38 mm. Har spanat lite på olika klockor och då bland annat Seiko SDGM003 som är 40 mm och som jag personligen tycker ser väldigt stor ut, iaf på bild. Ang tjockleken så vill jag nog försöka hålla mig under 10 mm iaf för att underlätta när man bär den med skjorta som ju är tanken med en dressklocka.

/Jazze

19. MrJazze
    Trådstartare

MrJazze Bonde

Från:
    Västmanland
  20. Glusch

Glusch Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag skulle nog inte välja den sista, då det är en kvartzare (vilket vi klockintresserade generellt sett tycker är tråkiga och livlösa klockor), men båda Frederique Constant-klockorna var riktigt snygga.

21. MrJazze
    Trådstartare

MrJazze Bonde

Från:
    Västmanland
    Ja dom är fina, fast också kvartz. Vill nog egentligen ha en ljusare tavla men tyckte ämdå att Hamilton va riktigt grym. Automatisk med sfirglas och baklock i glas, 38 mm och 10 mm tjock vilket är acceptabelt.

Mårtenssons ur Brookfield