• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Drulleförsäkring, täcker det..?

OBRKV

Cartier
Min Jubileelänk blev riktigt trött till det stadiet att det inte går att använda. En av de fasta länkbitarna lossnade och Det är en liten spricka i en annan. Har vart i kontakt med lite ADs som sagt att man kan byta ut halva länken, dock blir det obalans med stretch etc, eller att man byter ut hela länken. Länken kostar ju en del om den är sprillans. Var i kontakt med försäkringsbolaget och kollade om drulleförsäkringen täcker detta. De ville ha en värdering av klockan och kostnadsförslag för reparationen från AD. Detta är en DJ1601. Då är frågan; kommer de avböja ärendet då klockan har några år på nacken..?

Tack på förhand!
 

TKVF

Panerai
Nu gissar ja vilt. Men om den täcker slitage, då skaffar jag en sån försäkring asap. Tror det oftast ska till en "plötslig och oförutsett" händelse, vilket inte år av användning är. Så nej, det täcks inte.
 

max

Dancing Queen
Är inte riktigt med, de lär ju inte ersätta förslitning på samma sätt som att de inte skulle betala för rekond av en bil, nya däck till cykeln och nya tapeter i hemmet?
Har länken spruckit i en olycka?
Ursäkta att jag inte tillför något vettigt men jag kan verkligen inte se hur det skulle kunna falla under en drulleförsäkring men intressant om du lyckas!
Vad sa handläggaren som du talade med, känns ju som att det är lättare att tala med den personen som har "facit" direkt.
 

OBRKV

Cartier
Dumt nog så "fastnade" jag på något vänster i ett dörrhandtag en gång. Jag kan inte säkert säga att det hände då. Men...:angel:
 
U

urinvånaren

Guest
Min Jubileelänk blev riktigt trött till det stadiet att det inte går att använda. En av de fasta länkbitarna lossnade och Det är en liten spricka i en annan. Har vart i kontakt med lite ADs som sagt att man kan byta ut halva länken, dock blir det obalans med stretch etc, eller att man byter ut hela länken. Länken kostar ju en del om den är sprillans. Var i kontakt med försäkringsbolaget och kollade om drulleförsäkringen täcker detta. De ville ha en värdering av klockan och kostnadsförslag för reparationen från AD. Detta är en DJ1601. Då är frågan; kommer de avböja ärendet då klockan har några år på nacken..?

Tack på förhand!

Med största sannolikhet så kommer du att få nobben från försäkringsbolaget med tanke på att klockan har några år på nacken, tyvärr..

Men försöka kan du ju alltid.
 

OBRKV

Cartier
Vad sa handläggaren som du talade med, känns ju som att det är lättare att tala med den personen som har "facit" direkt.

Handläggaren ville att jag skulle skicka in värdering av klockan och kostnadsförslag för rep. Sedan gå vidare efter det. Brukar ADs specificera tillverkningsår och sånt vid värdering? Jag menar, många här kan ju se ungefär vilket är länken är tillverkad, inte minst AD, men det kanske inte försäkringsbolaget göra.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
En vild gissning, men tror nog inte det är helt omöjligt att få någon form av ersättning. Förutsatt att du får en seriös värdering och rep.förslag, samt en tillmötesgående handläggare. Antingen får du den reparerad till bruksskick, vad det nu kan innebära, eller får du jaga upp en begagnad länk, som motsvarar värderingen, eller så kanske du rent av får ersättning för en ny länk, om de kommer fram till att det är bökigt att hitta en begagnad.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

Clocksauce

Cartier
Kan inleda med ett auktoritetsargument, då jag själv arbetar på ett försäkringsbolag...
1. Klockans ålder har ingen direkt betydelse då man utgår från marknadsvärde vid värdering.
2. Slitage är undantaget då allrisk/Otur/drulleförsäkringar skadan ska ha varit ''plötslig och oförutsedd'' men då försäkringsbolaget redan har bett dig att återkomma med värderingsintyg samt kostnadsförslag för reparation så skulle jag skulle jag gå hela vägen då de egentligen lika gärna hade kunnat neka dig ersättning på direkten om de anset att det inte var en allrisk-skadehändelse.


Om jag får komma med en moralkaka hade jag personligen inte vänt mig till mitt försäkringsbolag för en trasig eller sliten länk. Även om utfallet är schysst denna gång så finns ju chansen att detta påverkar din premie eller rating negativt.
 

OBRKV

Cartier
Min gissning är väl lite som ovanstående, därför testar jag :) Jag tror, så länge det inte står några år på värderingen eller nåt annat papper som skickas till försäkringen så bör det nästan funka. Men jag har aldrig gjort en värdering förut. Brukar sån info stå med? Vad brukar man behöva lägga för slant för en värdering? Ni får ursäkta gröngölingsfrågorna :baby: Im kind of new here...
 

OBRKV

Cartier
Kan inleda med ett auktoritetsargument, då jag själv arbetar på ett försäkringsbolag...
1. Klockans ålder har ingen direkt betydelse då man utgår från marknadsvärde vid värdering.
2. Slitage är undantaget då allrisk/Otur/drulleförsäkringar skadan ska ha varit ''plötslig och oförutsedd'' men då försäkringsbolaget redan har bett dig att återkomma med värderingsintyg samt kostnadsförslag för reparation så skulle jag skulle jag gå hela vägen då de egentligen lika gärna hade kunnat neka dig ersättning på direkten om de anset att det inte var en allrisk-skadehändelse.


Om jag får komma med en moralkaka hade jag personligen inte vänt mig till mitt försäkringsbolag för en trasig eller sliten länk. Även om utfallet är schysst denna gång så finns ju chansen att detta påverkar din premie eller rating negativt.

Detta kanske är lite för OT, men skulle du lite snabbt kunna förklara hur det påverkas negativt?
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Skicka länken till den där snubben som jag inte kommer ihåg namnet på nu, var det young? Han fixar den väl för ca 100 us dollar.
 

Clocksauce

Cartier
Detta är uttaget för de riktlinjer som finns hos mitt bolag för värderingsintyg. Det där med originalkvitto och originalcertifikat kan du strunta i då du inte ska specialförsäkra klockan, har bold text på den relevanta delen. Kan vara en fingervisning.



Edit: Klockor
''För att vi ska teckna Special för klockor vars värde är minst 15 000 kr krävs att kunden uppvisar originalkvitto på inköpet, originalcertifikat och värderingsintyg. Av värderingsintyget ska framgå att intyget utfärdats för kunden (kundens pnr samt numret på den id-handling han uppvisat för värderingsmannen ska framgå av intyget).
Som identifiering anges på försäkringen klockans märke samt boettnummer.''
 

OBRKV

Cartier
En värdering hos Rob Engström tror jag kostar 650kr, de kan såklart samtidigt ge dig en kostnadsuppskattning för reparation.
Men en jubilee-länk beggad från VRM är väl inte så saftig i pris? Kanske är läge att kolla det innan du ger dig på försäkringsbedrägeri :)
Som sagt ovan så kan nog mr young fixa den annars, vet inte vad han tar med länkbitar:
http://www.klocksnack.se/threads/länkrenovering-mikael-young-del-2.3959/

Ok, Tack! Nä, jag vet, har kikat lite och hittat till rimliga priset. Inte så att jag försöker kamma åt mig så mycket pengar jag kan. Jag är rätt ordentlig av mig och får därför aldrig använda mig utav drullen som jag betalar för, haha. Därför tänkte jag att det kanske kan vara en idé att utnyttja den.
 

Clocksauce

Cartier
Lite OT-Kuriosa men det händer då och då att kunder med Two-tone datejusts vill specialförsäkra klockan ''Som bara ökar i värde'', och skickar sedan in värderingsintyg från AD direkt vid köp...

Listpriser kan vi ta reda på själv. ;)
 

OBRKV

Cartier
Äsch, får nog bli så att jag köper en beggad länk och låter det vara så. Kanske ger mig på ett försök till att laga den trasiga länken.. Tack för alla svar! :)
 

calzone

Vacheron
Det är inte längre lönsamt att ha försäkringar, Det finns så mycket folk som missbrukar dem så det är inte längre lönsamt tyvär :(
 
Topp