Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Drunkningsmod Öresund version (copycat)

Diskussion i 'Diskussion' startad av Chuck, 30 januari 2016.

1. Chuck
    Trådstartare

Chuck Friends of KS

Inspirerad av @Gummo s fenomenala tråd http://klocksnack.se/threads/drunkningsmodd-patinera-en-seiko-7548-diver.49359/ vill ge mig på något liknande. Funderar på att köpa en flångans SKX007, plocka ut urverket och sänka klockan i Öresund i nåt år.
    image.jpeg

Hur går jag tillväga på bästa sätt klockvänner?

Tänkte sänka ner klockan till ett hyfsat djup och enligt wiki är det djupast utanför ven
    image.jpeg
    image.gif

Över 35 meter och ska finnas ställen med 50 meters djup. Komma ut med båt är inga problem, vill inte besvära en dykare tänkte först det som alternativ.
    image.jpeg

Om jag surrar fast klockan i fiskelina och en boj borde det funka, men är rädd att båtarna som rör sig runt ven kanske plockar upp den. Vill helst att klockan ligger på det djupaste området bara för att. Kanske jag kan fästa ett meddelande på bojen "låt stå KS projekt på G".

Oavsett så vill jag ha ut den i saltvattnet i värsta fall blir det på grundt område finns en del tång och maneter där ju, men vore roligast på ett ordentligt djup i sann costeau anda :)
    image.jpeg
    Tråden uppdateras!

Kom gärna med idéer!

willbur, Icaras, ErikGBG och 19 andra gillar detta.
  2. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Sista bilden är ju på promenadavstånd från mig. :)

Icaras, Linkan, Seikosthlm och 2 andra gillar detta.
  3. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Haha fan vad roligt, men jobbigt att vänta på! :)

Seikosthlm och Chuck gillar detta.
  4. JaTack

JaTack Friends of KS

Med bojen så lär den plockas upp. Tror det bästa alternativet är att vira fast den under en brygga så att den går förbi osedd.

Du kan ju alltid fästa den i bron annars ;)

Seikosthlm och Chuck gillar detta.
  5. Syven

Syven Friends of KS

Det här ska följas!
    Lagom knäppt.
    Det är sånt här jag utelämnar när frugan frågar vad jag läser på mobilen. :p

Icaras, Isidor, Osclat och 8 andra gillar detta.
  6. Chuck
    Trådstartare

Chuck Friends of KS

Detta ska bli sjukt kul!

Frågan är ifall visarna pallar 1 år i saltvatten? Tänkte lägga visare, tavla och krona löst i boetten. Vilket gör sig bäst, om klockan är "flytande" strax ovanför botten (fäst i boj/ skrovet på båt) eller att klockan ligger still på botten?

Gummo gillar detta.
  7. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Bra tänk här! Jag skulle lagt visarna så att de inte ligger på tavlan pga risken för ojämn patina ;)

Chuck gillar detta.
  8. Taxman

Taxman Friends of KS

Roligt experiment men jag tror att det som kommer påverkas mest är tavla och möjligen vridringsinlägget. Själva boetten påverkas nog inte nämnvärt av ett år i vattnet såvida den inte ligger mot något och skrapas.

Farsan tappade en klocka (billig quartzare) som jag lyckades fiska upp ca två år senare. Batteriet hade dött och klockan var lerig som satan. Men i övrigt var den 100% ok. Bara tvätta av och byta batteri.

Chuck, Anders W och Rivalen gillar detta.
  9. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Skitkul projekt :)
    Men som sagt, bojfan kommer nog att dras upp dessvärre.
    Göm den hellre på botten där bara du vet var den är, gör som ett litet stenhus bland andra stenar.
    Djupet behövs nog inte för patinan, en tanke bara.

Chuck gillar detta.
  10. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Tror det funkar lika bra i en hink. Ta en hink och fyll den med Öresund vatten, grus och skit. Låt den stå ute i trädgården. Då kan du ju övervaka processen osså.

JohnDoe, Ponlarsson och Chuck gillar detta.
  11. mofo

mofo Friends of KS

Från:
    Skåne
    Har du ingen sjö/bäck i närheten?
    Fixa ett nät, lägg i klockan, lägg i något som tynger ner nätet, sänk ner skiten vid någon brygga längst ner på botten där du även knyter fast nätet, väntar ett år (?)

Sen tar du upp klockan monterar ihop och säljer billigt till mig ;)

Chuck gillar detta.
  12. Aquastaren

Aquastaren Präst

Från:
    Stockholm
    Om du vill ha djup så finns det djupgravar utanför Hittarp som är 50 m. Källa är en brandman som är dykare. Jag röstar på stor hink i trädgården med sand, stenar och tång. Ger samma effekt men du kommer inte bli av med klockan. Kul grej!

Anders Forsberg och Chuck gillar detta.
  13. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Det var ju någon gubbe som hittade sin seiko 6309 i havet efter några år, hade inte hänt ett skit med klockan.

Senast ändrad: 31 januari 2016
    Icaras, Chuck och Anders W gillar detta.
  14. oscarabc

oscarabc Bonde

Hm tror att risken är större att bojen lossnar om du bara använder fiskelina eller att den driver iväg i någon storm om du inte har ett rejält sänke än att någon faktiskt skulle plocka upp den. Men att sätta en lapp på är ju ingen dum idé för att säkra det! Sen bör den ju inte ligga i farleden för att undvika båtarna i så stor utsträckning som möjligt.

Kanske kan du fästa den vid någon av farledsbojarna, grundmärken eller andra sjömärken? Det är ju sällan vanligt folk åker nära dem bara för att liksom. Och så kanske den skaver lite gött mot kättingen också. Dock gäller det att ha lite koll på om de gör någon service på sjömärkena så att du hinner flytta klockan innan dess! Lycka till ska bli riktigt kul att se resultatet!

Edit: Men jag undrar om du faktiskt kommer se någon påverkan på klockan sen. Kanske är det bäst att plocka i sär den och ha tavla, visare, bezel m.m. i någon finmaskig liten påse så att de verkligen är blottade mot saltvattnet? Hade ju varit lite coolt att ha en havstulpan på glaset också... :p

Är det för mycket begärt att be om statuscheck av kockan typ var 4 vecka? Så skulle man kunna följa eventuell åldring :)

Senast ändrad: 30 januari 2016
    Chuck gillar detta.
  15. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Plocka ur verket, in med tavla och visare på ett eller annat sätt, sänk ned den utan krona, annars kommer inget att hända :)

Anders Forsberg och Chuck gillar detta.
  16. Moorflax

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    Varken du eller @Gummo verkar ju vara vid era sinnes fulla bruk. Men fasen vilket roligt projekt! Heja heja!

Chuck gillar detta.
  17. galácticon

galácticon Biskop

Det här projektet är ett måste att följa! Tror också att effekten blir samma i en hink i trädgården, men det är inte närmelsevis lika roligt. Ner med den i havet bara.

Chuck gillar detta.
  18. Linkan

Linkan Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ska bli intressant att följa detta och se hur slutresultatet blir

Chuck gillar detta.
  19. cjperry

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Varför startades inte den här tråden för ett år sedan? Jag vill se resultatet nu!

Fin sand och saltvatten i boetten tillsammans med tavla och visare. På med kronan så den slits tillsammans med boetten och gräv ner den på botten någon meter från stranden så kommer den att bli geggig och slipad med hjälp av vågorna.

Chuck gillar detta.
  20. Chuck
    Trådstartare

Chuck Friends of KS

Trevlig respons!
    Project Öresund måste bara genomföras, sitter just nu o försöker hitta info angående påverkan på visare och tavla.

Gillar när visarna har en viss Skelleton patina precis som @Gummo fått till, men vill undvika att de blir helt och hållet skelletonerade. Skx007 och som på många andra visare syns lumen på baksidan av visarna. Risken är stor att visarna blir helt skelletonerade (ursäkta uttrycket kom inte på nåt annat).

Känner ni till en annan billig Seiko Diver modell där visarna från fabrik är helgjutna? Hur är det med nedan modeller?
    image.jpeg
    image.jpeg

Inbillar mig även att en matt tavla har möjlighet att påverkas mer än en blank tavla, där ligger skx007 bra till. Förslag på fler passande klockmodeller mottages tacksamt med pris på typ max 1600kr från bukten,

Trevlig söndag!

Bifogade filer:

21. Essen

Essen Bonde

Ett litet tips bara: om du sänker ner den i havet och markerar med boj är risken stor att den blir tagen för ett omärkt fiskeredskap och blir upplockad...

Gummo och Chuck gillar detta.
  22. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Mycket snack i den här tråden @Chuck :D kör igång nu och pinga mig när du drar upp den. Jag njuter av mitt sjölik så länge:cigar::cigar:
    image.jpeg

Telefonplan, Icaras, Chuck och 4 andra gillar detta.
  23. Ville_W

Ville_W Friends of KS

Från:
    Skåne
    Kul projekt och det blir lite av att döda glädjen med att avråda från att sänka ner klockan i djuphålorna i sundet. De är väl där de flesta söker efter de stora torskarna, alltså mycket båttrafik. Hinken i trädgården är ju säkrare men samtidigt tråkigare.

Chuck gillar detta.
  24. Jonte73

Jonte73 Friends of KS

Ajajaj inte fippla med märken och andra säkerhetsanordningar.
    Förbjudet ;-)

Chuck gillar detta.
  25. oscarabc

oscarabc Bonde

Men det är ju för vetenskapliga syften! ;)

Chuck och Jonte73 gillar detta.
  26. Brutus

Brutus Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag hade nog gömt klockan under några stenar vid strandkanten! Djupet lär nog inte göra så mkt för patinan, men vågrörelser som drar med sig sand och grus kanske gör det?

Chuck gillar detta.
  27. Starship

Starship Stadsbo

Hoppas verkligen att det här projektet kommer igång. Som flera redan påpekat är det antagligen enklare att lyckas med ett mer strandnära projekt. I vart fall så hoppas jag på statusuppdateringar under resan.

Mårtenssons ur Brookfield