• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Drunkningsmod Öresund version (copycat)

Chuck

Patek
2-Faktor
Inspirerad av @Gummo s fenomenala tråd https://klocksnack.se/threads/drunkningsmodd-patinera-en-seiko-7548-diver.49359/ vill ge mig på något liknande. Funderar på att köpa en flångans SKX007, plocka ut urverket och sänka klockan i Öresund i nåt år.
image.jpeg



Hur går jag tillväga på bästa sätt klockvänner?

Tänkte sänka ner klockan till ett hyfsat djup och enligt wiki är det djupast utanför ven
image.jpeg

image.gif


Över 35 meter och ska finnas ställen med 50 meters djup. Komma ut med båt är inga problem, vill inte besvära en dykare tänkte först det som alternativ.
image.jpeg


Om jag surrar fast klockan i fiskelina och en boj borde det funka, men är rädd att båtarna som rör sig runt ven kanske plockar upp den. Vill helst att klockan ligger på det djupaste området bara för att. Kanske jag kan fästa ett meddelande på bojen "låt stå KS projekt på G".




Oavsett så vill jag ha ut den i saltvattnet i värsta fall blir det på grundt område finns en del tång och maneter där ju, men vore roligast på ett ordentligt djup i sann costeau anda :)
image.jpeg

Tråden uppdateras!

Kom gärna med idéer!
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Med bojen så lär den plockas upp. Tror det bästa alternativet är att vira fast den under en brygga så att den går förbi osedd.

Du kan ju alltid fästa den i bron annars ;)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Detta ska bli sjukt kul!

Frågan är ifall visarna pallar 1 år i saltvatten? Tänkte lägga visare, tavla och krona löst i boetten. Vilket gör sig bäst, om klockan är "flytande" strax ovanför botten (fäst i boj/ skrovet på båt) eller att klockan ligger still på botten?
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Roligt experiment men jag tror att det som kommer påverkas mest är tavla och möjligen vridringsinlägget. Själva boetten påverkas nog inte nämnvärt av ett år i vattnet såvida den inte ligger mot något och skrapas.

Farsan tappade en klocka (billig quartzare) som jag lyckades fiska upp ca två år senare. Batteriet hade dött och klockan var lerig som satan. Men i övrigt var den 100% ok. Bara tvätta av och byta batteri.
 

Jonte73

Audemars
Skitkul projekt :)
Men som sagt, bojfan kommer nog att dras upp dessvärre.
Göm den hellre på botten där bara du vet var den är, gör som ett litet stenhus bland andra stenar.
Djupet behövs nog inte för patinan, en tanke bara.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Har du ingen sjö/bäck i närheten?
Fixa ett nät, lägg i klockan, lägg i något som tynger ner nätet, sänk ner skiten vid någon brygga längst ner på botten där du även knyter fast nätet, väntar ett år (?)

Sen tar du upp klockan monterar ihop och säljer billigt till mig ;)
 
Om du vill ha djup så finns det djupgravar utanför Hittarp som är 50 m. Källa är en brandman som är dykare. Jag röstar på stor hink i trädgården med sand, stenar och tång. Ger samma effekt men du kommer inte bli av med klockan. Kul grej!
 

oscarabc

Omega
Hm tror att risken är större att bojen lossnar om du bara använder fiskelina eller att den driver iväg i någon storm om du inte har ett rejält sänke än att någon faktiskt skulle plocka upp den. Men att sätta en lapp på är ju ingen dum idé för att säkra det! Sen bör den ju inte ligga i farleden för att undvika båtarna i så stor utsträckning som möjligt.

Kanske kan du fästa den vid någon av farledsbojarna, grundmärken eller andra sjömärken? Det är ju sällan vanligt folk åker nära dem bara för att liksom. Och så kanske den skaver lite gött mot kättingen också. Dock gäller det att ha lite koll på om de gör någon service på sjömärkena så att du hinner flytta klockan innan dess! Lycka till ska bli riktigt kul att se resultatet!

Edit: Men jag undrar om du faktiskt kommer se någon påverkan på klockan sen. Kanske är det bäst att plocka i sär den och ha tavla, visare, bezel m.m. i någon finmaskig liten påse så att de verkligen är blottade mot saltvattnet? Hade ju varit lite coolt att ha en havstulpan på glaset också... :p

Är det för mycket begärt att be om statuscheck av kockan typ var 4 vecka? Så skulle man kunna följa eventuell åldring :)
 
Senast ändrad:

galácticon

Patek
2-Faktor
Det här projektet är ett måste att följa! Tror också att effekten blir samma i en hink i trädgården, men det är inte närmelsevis lika roligt. Ner med den i havet bara.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Varför startades inte den här tråden för ett år sedan? Jag vill se resultatet nu!

Fin sand och saltvatten i boetten tillsammans med tavla och visare. På med kronan så den slits tillsammans med boetten och gräv ner den på botten någon meter från stranden så kommer den att bli geggig och slipad med hjälp av vågorna.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Trevlig respons!
Project Öresund måste bara genomföras, sitter just nu o försöker hitta info angående påverkan på visare och tavla.

Gillar när visarna har en viss Skelleton patina precis som @Gummo fått till, men vill undvika att de blir helt och hållet skelletonerade. Skx007 och som på många andra visare syns lumen på baksidan av visarna. Risken är stor att visarna blir helt skelletonerade (ursäkta uttrycket kom inte på nåt annat).


Känner ni till en annan billig Seiko Diver modell där visarna från fabrik är helgjutna? Hur är det med nedan modeller?
image.jpeg

image.jpeg





Inbillar mig även att en matt tavla har möjlighet att påverkas mer än en blank tavla, där ligger skx007 bra till. Förslag på fler passande klockmodeller mottages tacksamt med pris på typ max 1600kr från bukten,

Trevlig söndag!
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    16.3 KB · Visningar: 102

Essen

Omega
Ett litet tips bara: om du sänker ner den i havet och markerar med boj är risken stor att den blir tagen för ett omärkt fiskeredskap och blir upplockad...
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Kul projekt och det blir lite av att döda glädjen med att avråda från att sänka ner klockan i djuphålorna i sundet. De är väl där de flesta söker efter de stora torskarna, alltså mycket båttrafik. Hinken i trädgården är ju säkrare men samtidigt tråkigare.
 

Jonte73

Audemars
Hm tror att risken är större att bojen lossnar om du bara använder fiskelina eller att den driver iväg i någon storm om du inte har ett rejält sänke än att någon faktiskt skulle plocka upp den. Men att sätta en lapp på är ju ingen dum idé för att säkra det! Sen bör den ju inte ligga i farleden för att undvika båtarna i så stor utsträckning som möjligt.

Kanske kan du fästa den vid någon av farledsbojarna, grundmärken eller andra sjömärken? Det är ju sällan vanligt folk åker nära dem bara för att liksom. Och så kanske den skaver lite gött mot kättingen också. Dock gäller det att ha lite koll på om de gör någon service på sjömärkena så att du hinner flytta klockan innan dess! Lycka till ska bli riktigt kul att se resultatet!

Edit: Men jag undrar om du faktiskt kommer se någon påverkan på klockan sen. Kanske är det bäst att plocka i sär den och ha tavla, visare, bezel m.m. i någon finmaskig liten påse så att de verkligen är blottade mot saltvattnet? Hade ju varit lite coolt att ha en havstulpan på glaset också... :p

Är det för mycket begärt att be om statuscheck av kockan typ var 4 vecka? Så skulle man kunna följa eventuell åldring :)
Ajajaj inte fippla med märken och andra säkerhetsanordningar.
Förbjudet ;-)
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
Jag hade nog gömt klockan under några stenar vid strandkanten! Djupet lär nog inte göra så mkt för patinan, men vågrörelser som drar med sig sand och grus kanske gör det?
 

Starship

Cartier
Hoppas verkligen att det här projektet kommer igång. Som flera redan påpekat är det antagligen enklare att lyckas med ett mer strandnära projekt. I vart fall så hoppas jag på statusuppdateringar under resan.
 
Topp