• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Den tickar och har bytt dag/datum snällt under natten också!
image.jpeg
Hands down den bästa mod jag sett! Grattist till en keeper. Köper den direkt om du mot förmodan vill sälja ngn gång.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Det blev ju groteskt bra det där! Hade jag varit admin hade du gått från original hipster till bootstrap bill:)
Tack! Det var bara ekologiskt och biologiskt nedbrytbart förbrukningsmaterial som användes
Trodde moddandet ofrivilligt gjort den till en keeper men se så fel jag hade. :D
Tanken var hela tiden att skapa en unik, riktigt high end one of a kind piece och sälja riktigt dyrt:D
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Snit, nu blev jag inspirerad och fick en galen tanke!
Har ett landställe på västkusten.
Köpa en SKX, plocka ur verkar, låta tavlan, visare mm ligga i boetten och förvara under en brygga nedsänkt i vattnet två-tre år med vatten som läcker in..
Hmmm..
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Detta är årets tråd utan tvekan! Så jäkla grymt gjort!!!!
Tack!
Hur fan kan jag ha missat denna tråd?!
Gör du en likadan till mig? Name a price ;)
Hittar du ett bra objekt så gör jag det. Annars så löser vi det med ett byte mot, hmm... RAF-Lemaninan kanske :)
Haha, ja vad ska man säga. I en tråd gnäller vi över att urmakaren orsakar milimeterstora repor i boetten för att i nästa tråd förundras över någon galning ;) som gör allt för att nöta och förstöra klockan. :D Den blev riktigt fin den där!
Jag tror iofs att jag skulle klarat av att ta av och sätta på länk på en DD utan märken men det här är roligare:D:D:D
Det var ett riktigt coolt projekt och en rolig resa följa med på! Men jag tycker fortfarande att den är liiite för läskig för mig:nailbiting:
Thanks. Jo, det här sjöliket kräver ju att man kan bära upp den med pondus. Men det brukar ju vara ett stort problem för mig annars att hitta klockor som är lika coola som jag:cigar::cigar::cigar::cool::cool:
 
D

Deleted member 1154

Guest
Helt klart coolt... Köpte en tavla och visare nu ska vi se vad man kan åstadkomma, måste ju tänka helt nytt, tejpa fast under bilen eller skon eller nåt, ska spåna lite....
 
Helt klart coolt... Köpte en tavla och visare nu ska vi se vad man kan åstadkomma, måste ju tänka helt nytt, tejpa fast under bilen eller skon eller nåt, ska spåna lite....
Äh, kör en "riktig" drunkningsmodd istället.. Fundera ut lämpligt sätt att fästa eller innesluta tavlan och visarna och sen sänker du dem i närmsta sjö/hav under våren.. (Och kanske över sommaren om det behövs mer)..
 
D

Deleted member 1154

Guest
Äh, kör en "riktig" drunkningsmodd istället.. Fundera ut lämpligt sätt att fästa eller innesluta tavlan och visarna och sen sänker du dem i närmsta sjö/hav under våren.. (Och kanske över sommaren om det behövs mer)..
Jo men som sagt inte så skoj, vill ju hitta på nåt unikt och skoj... Kan man inte skicka 380volt genom tavlan eller nått? Fästa den i en kyrkklocka där den slår? Hänga den fixerad i en skorsten eller nåt sånt. Nu har jag det, snöret på en flaggstång i ett par år...
 
Senast redigerad av en moderator:

Gummo

Joker
2-Faktor
Äh, kör en "riktig" drunkningsmodd istället.. Fundera ut lämpligt sätt att fästa eller innesluta tavlan och visarna och sen sänker du dem i närmsta sjö/hav under våren.. (Och kanske över sommaren om det behövs mer)..
Behövs nåt basiskt för att reagera med mässingen på tavlan, en sur insjö gör nog inget.
 

Smulan

Rolex
Synd att man missat denna tråden :) Om du vill återställa tavlan (inför en försäljning) så är nog electrolyt det enda sättet. Gör bara så som nedan men byt ut myntet mot tavlan. Glöm inte att ventilera väl då likström genom vatten producerar vätgas!

As the direct electric current decomposes the water into the constituents of hydrogen and oxygen, a reduction half-reaction begins immediately at the coin surface, manifesting itself by evolution of hydrogen bubbles. The hydrogen evolvement works mechanically on both the encrustation and the coin's patina, by breaking them off.

31_adapter.jpg

If you are planning just to zap dug clad coins, you can make a simple electrolysis cleaner with a few household items and inexpensive parts:
1) an AC/DC converter or an adapter from any old household device such as a transistor radio or a telephone base capable of 400-700mA (milliampere) output
2) two "alligator" clips of the solderless type with the screw clamp for the wire (they can be purchased from your local electronics or hardware store)
3) a medium size glass or porcelain container
4) a stainless steel spoon or fork to be used as an electrode (anode)
5) solution of baking soda (or washing soda) and water as an electrolyte

Attach one clip to each of the two wires from the converter. If you know which wire is the positive lead, mark it as such (red). If the alligator clips came with colored rubber boots, slide the red one over the positive (+) wire/clip assembly.

Partly submerge the spoon upright in the glass container and clamp it to one side of the container using the positive (+) (anode) alligator clip. Place the edge of the coin to be cleaned in the jaws of the negative (-) (cathode) alligator clip.

NOTE 1: Be aware that the alligator clip may put marks into the coin's surface; however, a good metal-to-metal contact is required for electrolysis to work.

Submerge the coin in the Baking Soda/Water solution (electrolyte) to the tip of the alligator clip. DO NOT let the spoon touch the coin! Plug the converter into a AC wall outlet, the solution around the coin will start to bubble. Dirt and oxidation will immediately leave the coin and darken the electrolyte solution.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Synd att man missat denna tråden :) Om du vill återställa tavlan (inför en försäljning) så är nog electrolyt det enda sättet. Gör bara så som nedan men byt ut myntet mot tavlan. Glöm inte att ventilera väl då likström genom vatten producerar vätgas!

As the direct electric current decomposes the water into the constituents of hydrogen and oxygen, a reduction half-reaction begins immediately at the coin surface, manifesting itself by evolution of hydrogen bubbles. The hydrogen evolvement works mechanically on both the encrustation and the coin's patina, by breaking them off.

31_adapter.jpg

If you are planning just to zap dug clad coins, you can make a simple electrolysis cleaner with a few household items and inexpensive parts:
1) an AC/DC converter or an adapter from any old household device such as a transistor radio or a telephone base capable of 400-700mA (milliampere) output
2) two "alligator" clips of the solderless type with the screw clamp for the wire (they can be purchased from your local electronics or hardware store)
3) a medium size glass or porcelain container
4) a stainless steel spoon or fork to be used as an electrode (anode)
5) solution of baking soda (or washing soda) and water as an electrolyte

Attach one clip to each of the two wires from the converter. If you know which wire is the positive lead, mark it as such (red). If the alligator clips came with colored rubber boots, slide the red one over the positive (+) wire/clip assembly.

Partly submerge the spoon upright in the glass container and clamp it to one side of the container using the positive (+) (anode) alligator clip. Place the edge of the coin to be cleaned in the jaws of the negative (-) (cathode) alligator clip.

NOTE 1: Be aware that the alligator clip may put marks into the coin's surface; however, a good metal-to-metal contact is required for electrolysis to work.

Submerge the coin in the Baking Soda/Water solution (electrolyte) to the tip of the alligator clip. DO NOT let the spoon touch the coin! Plug the converter into a AC wall outlet, the solution around the coin will start to bubble. Dirt and oxidation will immediately leave the coin and darken the electrolyte solution.
Haha... Tack för hjälpen
 
Topp