Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Dubbellupp ?

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av rogart-63, 15 januari 2015.

1. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Stavas det så ? Dubbellupp ? Min undran är vad använder ni för lupp ? eller glasögon ? . Har en lupp men upplever att jag får ont i huvudet och så blir jag konstig i ögonen/ögat .Bara på en liten stund .
    Påverkar synen på nåt konstigt sätt .Ser suddigt en lång stund efter jag tittat i luppen . Min tanke var om det fanns nåt par glasögon så bägge ögonen var med i tittandet ?

2. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    jag har testat lite alltmöjligt, allt ifrån dubbla förstoringslinser till singelluppar i olika förstoring,

nu har jag dock fått fatt i en billig lupp som jag spänner dit med en lite klämma på glasögonen, tycker det funkar bra.

Tycker jag får bättre skärpa med en singellupp än med dubbla dito

rogart-63 gillar detta.
  3. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Finns de som påstår att man jobbar lättare med en "dubbellupp" än med en enkel, eftersom man då får djupseende, så man kan bedöma avstånd.
    Själv använder jag en vanliga enkelluppar, även om jag bara använder dem till de allra pilligaste momenten, och när man behöver detaljgranska någon del.

jabla och eriksson850 gillar detta.
  4. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Min lärare Lars Forsberg på urmakarskola, berättade att det tar ca. 3 år att träna upp ögat för att få, rätt seende och rätt motorik mellan handen och ögat med en lupp.
    Ligger säkert en del sanning i detta för jag har bytt luppen till andra ögat, och det funkar inte alls

jabla gillar detta.
  5. Strindberg

Strindberg Biskop

Jag funderar på sådana där glajor som kirurger har i tv-serier, som har en utstående lins i nederkant. Någon som testat? De verkar ju förstora en hel del, eller så är det bara ljug o fusk...

6. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Har testat såna och dom var inte dumma alls . Tyvärr dyra som attans .

7. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Andra ögat funkar nog inte .Man har ju ett ledande öga . Man är högersynt eller vänstersynt . Min optiker förklarade det en gång med nån linje i maskinen . Kommer inte ihåg hur hon gjorde riktigt . Är iallafall högersynt .

tictac62 gillar detta.
  8. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Själv är jag vänsterhänt och vänsterögd! min optiker sa att jag har vänsterögat som ledande öga och har perfekt urmakar syn, har en lupp inbyggd i ögat, så många jobb ser jag så bra att jag inte behöver använda lupp

rogart-63 gillar detta.
  9. Bassman

Bassman Friends of KS

Har olika syn på ögonen, närsynt, men mest på högra, och högerhänt. Blev närsynt i puberteten, så det var ovant med glasögon i början.
    Hur som helst, kommer ihåg hur jobbigt det var att skjuta i lumpen, med militärglasögon, som gav perfekt syn på höger öga(siktögat), men som jag inte var van att fokusera skarpt med.
    Grejen var att jag successivt fick skarpare och skarpare linser innan lumpen, för att vänja ögonen, men hade inte hunnit ända fram så att säga.
    Nuförtiden är det bara bra att ha mikroskopsyn...

tictac62 och rogart-63 gillar detta.
  10. Freddie L

Freddie L Borgare

Från:
    Mjölby
    Alla borde ha ett par! ;-)

Jag har tre. Mina värsta ligger på 4-4.5 ggr förstoring tror jag, minns inte riktigt. Men det finns nog 5-6 ggr också. Jag kommer nog köpa mikroskop ifall jag behöver uppgradera i framtiden.

Det kräver en viss tillvänjning med luppar, jag blev rätt "åksjuk" några dagar med mina första 2.4:eek:r, men de flesta vänjer sig. Om man bara sitter still böjd över ett ur är det nog inga större problem iofs.

image.jpg

Roland Casselbrant och rogart-63 gillar detta.
  11. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Gammal tråd det här . Måste bara meddela att det har försvunnit sen jag byte lupp . Köpte en Bergeon lupp så löste det sig:) Ingen mer konstig syn :pirate:

jabla och Freddie L gillar detta.
  12. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Har också kört Bergeon men är mer nyfiken på vilka förstoringsgrader som är mest användbara.

13. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Kör en Bergeon med nummer 2 på vilket då motsvarar x5 förstoring . Har en bausch & lomb x 4 men gillar mest Bergeon för sin skärpa . Isåfall skulle jag skaffa en Bergeon nummer 2,5 som motsvarar x 4 förstoring . Har en med dubbla glas oxå .För riktigt närgånga projekt . Den är x 12

Minuteman, eriksson850, tictac62 och 1 annan gillar detta.
  14. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Har köpt på mig Bergeon nummer 2 och 2,5 samt 4 så då får det bli en med rejäl förstoring också.
    I hela mitt liv har jag varit löjligt förtjust i kvalitetsverktyg men nu har jag samlat på mig så mycket att det inte finns några ursäkter kvar för att inte börja skruva klockor. :)

Minuteman, eriksson850, rogart-63 och 1 annan gillar detta.
  15. Minuteman

Minuteman Friends of KS

Då är det väl bara att plocka fram ett lämpligt försöksobjekt och sätta igång!
    Risken är ju bara att du kommer tycka det är jäkligt kul och sedan sitter du fast i klockskruvarträsket :)

jabla gillar detta.
  16. TimeDealer

TimeDealer Stadsbo

Hur mycket får man ge för ett sådan ekipage?

17. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    En Bergeon mupp menar du ? Runt en hundring för den enklaste på cousinsuk .

18. Freddie L

Freddie L Borgare

Från:
    Mjölby
    Oj, minns inte riktigt. Har köpt till företaget via en dyr lokal representant. Gissar att de där kostade 25'-35' plus moms. Och ljuset kostade extra...

Precis som klockor finns andra vägar att gå. Kolla Ebay efter gråhandlare eller Alibaba för noname prylar, kan bli HELT andra priser. Ska du ha dem till klockor gissar jag att du behöver mycket förstoring och ljus. Kör hårt!

19. TimeDealer

TimeDealer Stadsbo

Tack för tipset! :)

Freddie L gillar detta.
  20. TimeDealer

TimeDealer Stadsbo

Hej, jag menade allt. Fick ett bra svar av @Fedddie L Jag söker på Ebay :)