• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Duellrecension: Breitling Colt Skyracer VS Victorinox Inox Carbon

cheklund

Omega
IMG_3992.JPG

Skyracer

IMG_3788.JPG

Inox Carbon
Hjälp, Skyracern bländar mig! Nej men ser ju riktigt bra ut!
 

PCB

Audemars
Bra yonsson!
Tror skyracer är en hit!
Och kommer nog valsa runt många här på forumet framöver, många som vill testa ,

Inoxen ser med bra ut,dock väldigt skeptisk till indexringen tryckt på glaset
 

MAIN

Cartier
Tack för en givande jämförande recension med bra perspektiv :)

Men du upplever inte Skyracerns urtavla som "väl enkel" med de målade siffrorna? På bild ser detta lite billigt ut ... (inser dock att klockan blir mer stryktålig genom detta, inga index som kan skaka loss).
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för en givande jämförande recension med bra perspektiv :)

Men du upplever inte Skyracerns urtavla som "väl enkel" med de målade siffrorna? På bild ser detta lite billigt ut ... (inser dock att klockan blir mer stryktålig genom detta, inga index som kan skaka loss).
Jag tycker tavlan passar väldigt bra i detta sammanhanget.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Snygg Bratte, passar den mina taniga handleder 17cm?
Frågar du mig så säger jag "absolut". På med ett nato så den lyfter lite från handleden så bör det absolut inte vara något problem. Klockan väger ju som sagt i princip ingenting så den sitter sjukt bra.

Kan jag med mina 18,5cm handleder gå runt med en 50mm Hurricane i samma material utan problem så lär du fixa Skyracer utan konstigheter.
 

DrDre

Patek
Är helt novis när det gäller quartz. Hur står sig ETAs Thermoline jfr med det bästa från Seiko och Citizen?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är helt novis när det gäller quartz. Hur står sig ETAs Thermoline jfr med det bästa från Seiko och Citizen?
När det gäller termokompenserat urverk så håller sig i princip alla inom +-25 sekunder/år men kan reguleras att hålla tiden ännu bättre.

SEIKO har två olika kvalitetsgrader på sina GS-kvartsare. Standard för dem är +-10 sekunder/år men det finns specialutgåvor som är specificerade +-5 sekunder/år.

Citizens bästa sitter i "The Citizen" och de är specificerade till +-5 sekunder/år.

Men det finns ju annat som spelar in också. Citizens urverk har evighetskalender och individuellt ställbar timvisare medan GS kvartsverk inte har detta men är dubbelpulsig vilket gör att de orkar dra runt större visare. GS-verket är dessutom tillslutet och ska klara upp till 50 år utan service.

När vi snackar HAQ (high accuracy quartz) vilka i princip alltid är termokompenserade så går det i princip inte bli missnöjd med gångavvikelsen. De GS-kvartsare jag har haft har dragit sig +-2 sekunder/halvår.

Annat varierar ju också såklart, exempelvis batteritid och hur de håller tiden över lång tid, säg 20 år. Snabbt svar: Citizen>GS>ETA.
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Tusen tack @yonsson! Grymt bra. Jag vill ha båda. Sjukt kluven. Älskar Inoxens spec men föredrar Skyracerns utseende. Som du skriver, med gul tavla är den en given vinnare, helt klart!
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Tack för grym recension och jämförelse @yonsson !
Scorpion är bra mycket saltare än Sub Zero och det är Breitlingen också, dvs saltare än INOX.
Två klockor som ligger väldigt bra i pris, någon av dessa två kanske blir min sommarbadare?:)
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Tackar för trevlig läsning, har sparat denna till lördagskaffet.

Blev grymt sugen på att leta fram mortal combat å lira lite
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Vilka fler finns det utöver dessa kolfiber-raketer inom samma prisklass? Behöver inte nödvändigtvis vara ett household brand.
 

mannis

Cartier
7E86FD0E-C266-4A56-8F8A-4E5EF81C7FE9_zpsgjrhyiug.jpg

Komposit, rymdålderns material nr 1 eller "plastaskit" beroende på vem du frågar. Kvartsurverk, själslöst och tråkigt enligt vissa, optimalt enligt andra. Idag jämför jag två kompositklockor med kvartsurverk, två komponenter jag personligen tycker är optimalt till sommaren. Den ena modellen är en tålig beater, den andra en sleeper i rå förpackning.


Bakgrund
Inom klockbranschen pågår i allra högsta grad en tävling mellan olika material. Det finns olika material för exempelvis balanshjul, balansfjäder eller boett.
Precis som det finns olika läger vad gäller spiralfjädrar finns det olika läger vad gäller kvartsklockors rättmätiga plats i klocklådan.

Idag ska vi jämföra två olika klockor med boetter i komposit. Kompositmaterial består av minst två olika ämnen som tillsammans ger nya egenskaper.

Två vanliga kompositmaterial är glasfiberarmerad plast (GAP) vilket används inom båtindustrin samt kvartskomposit, en blandning mellan kvarts och bindningsmedel vilket används till exempelvis färgade diskhoar och bänkskivor. Till klockboetter används vanligen någon polymer (plast), samt minst en armerande komponent vilka i kombination resulterar i ett icke magnetiskt, tåligt och lätt kompositmaterial som kan bearbetas maskinellt eller för hand efter gjutning/pressning.

Kompositklockor är inget nytt fenomen, både Hublot och Audemars Piguet har haft modeller med boetter i kompositmaterial länge. Det som är nytt är prisbilden, kompositklockor har nu sipprat ner i de lägre prissegmenten och köpare behöver inte längre betala över 100 000kr för att äga en klocka med boett i komposit.

Det har visserligen funnits kompositklockor länge även hos diverse mikrotillverkare men dessa har i princip uteslutande varit tillverkade i pressat kolfiber.


Breitling Colt Skyracer
DF740CD4-1E74-4640-BBA2-FDA5C83F6E91_zpsltachsdi.jpg


Diameter: 45 mm exklusive krona
Vertikalt mått: 55,1 mm
Tjocklek: 13,1 mm
Bandbredd: 21 mm
Urverk: Breitling 74
Vattenresistens: 100 meter
Krona: Skruvad
Vikt: 32 gram utan band.
Glas: Safirglas
Pris: 19950kr


Victorinox Inox Carbon
C2504A23-0F79-4A64-B76C-A49238293577_zpsth1xgurz.jpg


Diameter: 43 mm exklusive krona
Vertikalt mått: 52,7 mm
Tjocklek: 13,7 mm
Bandbredd: 21 mm
Urverk: Ronda 715
Vattenresistens: 200 meter
Krona: Skruvad
Vikt: 70 gram utan band
Glas: Safirglas
Pris med Paracord-band: 10595kr
Pris med gummi: 9595kr


Introduktion Breitling Colt Skyracer
9883B866-0D9D-428C-92AD-440048B7E847_zps98bofkrg.jpg

Breitling har alltid haft flygrelaterade klockor som sitt signum och modellserien Colt är inget undantag. Serien riktar sig till den yngre kundkretsen och Colt är synonymt med instegspriser och kvartsverk men det finns även Coltmodeller med mekaniska urverk. Colt Skyracer lanserades 2017 och är den billigaste herrklockan i Breitlings sortiment. Breitling var först hemliga med priset men skrev att det skulle bli "extremt konkurrenskraftigt". Vad detta skulle innebära visste vi inte förrän nyligen och det var många som var tveksamma utifrån att Avenger Hurricane i samma material kostar 86000kr.


31CEBC68-ABBA-4737-B5EA-76C1872B154F_zpsomcr9x5u.jpg

Skyracer har ett modellspecifikt band med längdskalor och längdmått vilket enkelt kan monteras och plockas av tack vare en modellspecifik konstruktion för bandet och dess infästning.


Urverk - Breitling Colt Skyracer
Urverket Breitling 74 bygger på urverket ETA Thermoline 955.652 och är ett COSC-certifierat kvartsurverk. COSC är ett institut dit schweiziska tillverkare kan skicka sina urverk för testning och certifiering, alltså en typ av kvalitetssäkring för gångavvikelse. Kvartsurverk som passerar dessa tester har i princip alltid termokompensering, gångavvikelsen justeras alltså aktivt utifrån temperatur vilket markant förbättrar urverkets gångavvikelse jämfört med standardkvartsverk.

COSC-kraven för kvartsklockor är slarvigt uttryckt en genomsnittlig maxavvikelse på +-0,07 sekunder/dygn vilket brukar avrundas till max +-25 sekunder/år. Breitling specificerar sina kvartsurverk till +-15 sekunder/år och kallar dem "Superquartz". Samtliga exemplar som säljs har urverk vilka har skickats in till COSC för testning och certifiering.


Introduktion Victorinox Inox Carbon
228C4A47-9FEA-40FE-873A-A437828F296D_zpsuk8ol4sx.jpg

Inox lanserades 2014 som modellserie och har sedan dess lanserats i olika material, med olika funktioner och i olika färger. På bara 3 år har modellserien lyckats bli Victorinox mest kända modellserie och Inox ses nu av många som ett naturligt alternativ till Casios G-Shock-modeller för de som föredrar stryktåliga klockor med analog display. Namnet Inox är en förkortning på ”inoxydable”, (stål-legering på franska). Samtliga modeller blir utsatta för 130 tester då de bland annat blir överkörda av en stridsvagn och utsätts för fritt fall från 10 meter. Antalet är 130 eftersom Victorinox firade 130 år 2014. Inox klarar dessa tester tack vare bland annat specialupphängning av glaset samt att urtavla och index tillverkas i ett stycke.


Urverk - Victorinox Inox Carbon
Inoxmodellerna använder kvartsurverket Ronda 715 vilket är specificerat till +20/-10 sekunder/månad. Urverket har datumvisning och lång batteritid men erbjuder utöver det inga specifika spännande egenskaper. Billigt och hållbart sammanfattar detta urverk.



Material
1866D3FD-B80C-494A-9B7B-5351F16FFF95_zps7dgbjoiw.jpg

Har klockorna samma material? Knappast, nedan listas skillnaderna.


Breitling Colt Skyracer
DCD93CBC-AEFD-468E-B3A4-C4664F287973_zpshgryumtd.jpg

Breitlings kompositmaterial heter Breitlight. Genast förstår vi att det är ett lätt material tillverkat av Breitling, ett simpelt men genialt materialnamn. Breitlight är enligt Breitling 3,3 gånger lättare än titan och 5.8 gånger lättare än stål. Samtidigt hävdar Breitling att materialet är exceptionellt motståndskraftigt mot repor, hårdare än stål, värmebeständigt, allergivänligt, antimagnetiskt och har bra motstånd mot korrosion. Materialet presenterades 2016 till modellen Breitling Avenger Hurricane (50mm) och under Baselworld 2017 presenterade Breitling två nya modeller i Breitlight, Avenger Hurricane 45 samt Colt Skyracer.


691F129B-A9FB-4058-BD3B-97C46C784F14_zpsoxnvufqf.jpg

Breitlight är varmt mot handleden och extremt lätt. I en boett på 45mm blir materialets låga vikt väldigt påtaglig. Samtidigt som vikten är låg lyckas klockan ändå upprätthålla en övergripande kvalitetskänsla som ibland försvinner med klockor tillverkade av lättare material än stål. Finishen är som vanligt med Breitling oklanderlig och Skyracer sitter riktigt bekvämt på min handled. Materialets yta är halvblank, välarbetad och jämn. Boettens fasningar är distinkta utan att vara vassa.


2FA9B1D9-57B0-4DAF-BF84-EF1BE88DAB97_zpsftkgheuq.jpg

Klockans samtliga synliga delar förutom kronan är tillverkade i Breitlight, materialets korta armerande fibrer ligger slumpmässigt i materialet och glimrar till i direkt solljus. I skugga upplevs materialet mattsvart och diskret marmorerat.


B3F096FE-1356-451B-B189-296602BFC98F_zpsjhmymxgv.jpg

Skyracer säljs med ett modellspecifikt band med längdmått och längdskalor vilket enkelt kan plockas av utan verktyg och därmed användas som linjal.
Bakboett och vridring är fixerade av svarta skruvar.

Infästningen medför att det i dagsläget enbart finns ett Breitling-band att använda till Skyracer men min gissning är att Breitling kommer lansera fler band som passar till modellen.


Material Inox Carbon
A89161BF-79AB-4BD6-AAC5-0916ED30E010_zpsjdole5os.jpg

Kompositmaterialet som används till Inox Carbon är enligt Victorinox samma material som används till rymdskyttlars värmesköldar. Jag kan inte uttala mig om vad detta innebär specifikt förutom att materialet är antimagnetiskt, värmetåligt, korrosionsbeständigt och allergiväntligt precis som Breitlight.


471B33B1-9F66-4479-B868-4AA89DB4B373_zps1dnubbwu.jpg

Ytfinishen på Inox Carbon är mattare än Breitlight och tydligt porig vilket medför att materialet upplevs ljusare och mindre glittrigt än Breitlight. I direkt solljus syns materialets fibrer tydligt och fasningarna på glasringen ger klockan mysiga skiftningar i nyans.


163B0927-075A-43E0-B736-68FB9CBAD6B0_zps2xh0eljd.jpg

7EC7C7D9-F1BF-4C40-BD5F-590A386722B7_zpsyheapy9t.jpg

Fasningarna på boetten är något rundare än på Skyracer och på undersidan av boetten syns en liten kant, troligtvis från formen som användes vid gjutningen. Kronan och bakboetten är inte tillverkade i komposit vilket drar upp vikten till 70 gram (utan band). Att hela klockan inte är i komposit är negativt ur allergisynpunkt men troligtvis en nödvändig kompromiss för att säkerställa att klockan ska klara de rigorösa tester som är Inoxmodellernas signum.


498B94A5-A088-4DE7-A598-5F888FB75B7B_zpsmxbxvghk.jpg

Inox Carbon har ett utseende som skiljer sig något jämfört med de vanliga Inox-modellerna. Tavlan har istället för enbart stavindex siffror vid 3, 6 och 9, samt ett rött tryck innanför glaset för timmarna 13-24. Utseendemässigt tycker jag att dessa förändringar är fullt logiska och de bidrar till ett mer taktiskt utseende än hos de vanliga modellerna vilket rimmar bra med boettens material. Jag trodde att jag skulle störa mig på trycket på insidan av glaset men jag tycker det fungerar bra. Trycket ser konstigt ut på vissa foton men trycket är diskret när klockan sitter på handleden.


E304022A-58E1-42FB-8B3B-C98A30A6CE4B_zpssemsk4xm.jpg

EC588766-8536-422A-950D-5D04DC5B6BCC_zpsbqai3isw.jpg

Med samtliga Inoxmodeller medföljer en ”bumper”, alltså ett boettskydd vilket kan träs över boetten och användas som repskydd.


19470FE2-3219-4E00-B468-420E9F289101_zpsagzsegqv.jpg

E8731F54-46D0-47F7-8823-096F61A069E6_zpsjx06yx2u.jpg

Som bandval vid nyköp eller som tillval finns även ett paracordband från Naimakka vilket säkert kommer att tilltala de som vill gå in ännu mer för militärstuket. Till paracordbandet medföljer även en Victorinoxkniv med inbyggt bandverktyg vilket är väldigt behändigt vid bandbyten.


Sammanfattning
370C08EA-7065-4224-B9EC-BDBFC3DEA523_zpszca0kckq.jpg

8B390634-2F6C-485A-A4BD-88417009C2A7_zpsab9gl7hn.jpg

Är du ute efter en klocka som tål allt och lite till så är Inox Carbon det givna valet. Jag tvivlar däremot på att något annat än avsiktlig vanvård skulle medföra att Skyracern går sönder. Med ett pris på under 10000kr på gummi framstår Inox Carbon som ett kap. Många ägare kommer även känna sig tryggare med Inoxens 200 meter vattenresistens än med Skyracers 100 meter vattenresistens, trots att 100 meter räcker mer än väl rent praktiskt för de allra flesta. Möjligheten att bära både bumper och paracordband gör att Inox Carbon kan förvandlas till en extremt tålig klocka medan den till vardags kan få slippa dessa attribut för att få ett mer tilltalande utseende.


136423BE-F28D-4534-8AF1-7590F9F7B7A4_zpslpglieda.jpg

Colt Skyracer kostar ungefär dubbelt så mycket som Inox Carbon men erbjuder å andra sidan ett högpresterande urverk, högre generell kvalitetskänsla och framförallt mycket bättre finish på boetten. Personligen tycker jag att under 20000kr är löjligt billigt för vad man får för pengarna och Skyracer framstår för mig som den perfekta instegsmodellen i Breitlings värld, eller ”Swiss Made” generellt. Skyracer är med största sannolikhet inte lika tålig som Inox Carbon men är å andra sidan väldigt mycket lättare. Ska man göra en kompositklocka så ser jag det som näst intill en självklarhet att vikten bör hållas så låg som möjligt.

Den enda uppenbara nackdelen med Skyracer är infästningen för bandet vilket i dagsläget begränsar bandalternativen till det modellspecifika originalbandet alternativt natoband eller zulu-band. Förhoppningsvis lanseras Skyracer med gul tavla längre fram och med fler bandalternativ.


Domslut
Vilken modell bör då inhandlas om valet står mellan dessa två modeller? Det tråkiga svaret är att det helt beror på vad du som ägare prioriterar. Båda klockorna har bra finish i förhållande till sin prisklass och båda klockorna har exempelvis safirglas och band tillverkade i riktigt naturgummi.

Båda modellerna är även väl genomtänkta rent konceptuellt och estetiskt. Modellerna riktar sig till olika målgrupper och utstrålar att de är tänkta att användas vid olika tillfällen. Kvalitetsskillnaderna mellan modellerna är uppenbara men så är även prisskillnaden.


75694CD0-EA00-443B-8354-DB48CB2BC9EE_zps0khtm5se.jpg

"There can be only one", "This is KS", "Finish him"!

Det är väl ingen hemlighet att jag tycker Colt Skyracer är den bästa lanseringen oavsett märke från Baselworld 2017? Stenhård, HAQ, riktigt trevlig finish och en prislapp vilken jag kallat "århundradets erbjudande från Breitling". Det ena behöver inte utesluta det andra, som det så tråkigt heter men idag är Skyracern en klar vinnare för mig. Om den lanseras med gul tavla vilket jag finner troligt så blir Skyracer en ännu tydligare vinnare.

2355C301-2959-4844-B2B2-D8EE0F3FF5EC_zpsdwv26eaa.jpg

Så på med camoshortsen, släng på ett nato med PVD-detaljer och invänta sommaren!

Tack!

Två frågor:
Hur känns vridningen på colten,tight-sladdrig? Hur många "tick" per varv är det?
Vad är leveranstiden?

Ok, blev typ tre frågor:)
 
Topp