• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dumma Rolex frågor

Hoffa

Panerai
2-Faktor
Som namnet säger så är jag en nybörjare på detta med klockor.
Undrar varifrån alla dessa nummer på era Rolex klockor kommer från, bla 16610....
Heter inte alla bara något namn, eller är dessa olika serie nr så att man vet ålder mm?

Ska snart köpa en Sinn U1, men är oxå sugen på en Submariner, så jag undrar vilka nummer jag ska spana efter i köp och sälj? Kan oxå nämna att smärtgränsen för Submarinern går vid 35k, om det nu påverkar numret.

Tacksam för hjälp och hoppas jag postat detta på rätt ställe.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Som namnet säger så är jag en nybörjare på detta med klockor.
Undrar varifrån alla dessa nummer på era Rolex klockor kommer från, bla 16610....
Heter inte alla bara något namn, eller är dessa olika serie nr så att man vet ålder mm?

Ska snart köpa en Sinn U1, men är oxå sugen på en Submariner, så jag undrar vilka nummer jag ska spana efter i köp och sälj? Kan oxå nämna att smärtgränsen för Submarinern går vid 35k, om det nu påverkar numret.

Tacksam för hjälp och hoppas jag postat detta på rätt ställe.

Numren du syftar på är klockans modellreferens. Det hade blivit väldigt förvirrande om alla modeller endast hette submariner

Exempelvis så är 5508, 14060 och 116610LV alla submariners men skiljer sig avsevärt.

http://www.uret.se/rolex-submariner-c-9_99.html titta under bilderna så har du referensnummer
 

Hoffa

Panerai
2-Faktor
När jag tittar på en helt ny som heter 116610 green, finns den inte en äldre modell med samma utseende?
 

RDFG

Cartier
14060M har fyra raders tavla medans 14060 bara har två raders (rader text på nedre delen av urtavlan)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Vad är skillnaden på m och inte m efter siffrorna och vilka färger går det och få tag på?
M = "Modified" med uppdaterat urverk jämfört med 14060 (utan M). I praktiken liten betydelse. De två ser lika ut.

Föreslår att du spenderar lite tid med google för att därigenom läsa på mer om de olika modellerna.

För 14060 och 14060M kan du välja mellan svart och svart färg på urtavlan. ;-) När det gäller dessa två modeller är "tritium" och "luminova" två nyckelord att googla på för att bättre förstå vad man uppskattar och vill ha. Tritium = äldre modellers lysmassa. Numera i princip ur funktion av åldersskäl. Luminova är nya materialet som laddas av ljus och ger visst stöd under natten. Finns vissa servicetekniska skäl att välja 14060M, då dessa innehåller samma urverk som nuvarande modell 114060.

Ju mer du lär dig innan köp, desto mer kommer du att uppskatta det du senare köper.

Om jag minns rätt så har följande Submariners INTE datum: 6536, 6538, 5508, 5510, 5512, 5513, 5514, 5517, 14060, 14060M, 114060. Några av dessa referenser kostar sisådär 1 miljon, om de går att få fatt på. Det är 14060 och 14060M som gäller om du vill ha så nytt som möjligt för under 35 tkr. (Går att få den äldre 5513 också för det priset.)

Men som sagt: Google är din vän, samt att läsa forum som dett och rolexforums.com (till exempel).

Ja just ja. Referensnumren har en betydelse i många fall. De indikerar till exempel material. Sista siffran = "0" = helstål. Sista siffran = "3" = guld och stål. Sista = "8" = helguld. Finns "9" också ibland och "6" och "2"... men dessa spelar ingen roll om du är ute efter en Submariner i helstål...

Vidare: Referensnummersättningen är inte helt enkel att förstå. Det är väl en sak att modell 14270 ersattes av 114270 på liknande sätt som att 16200 ersattes av 116200 (en etta tillkom i början), men att 5513 ersattes av 14060... eller att 1016 ersattes av 14270... Eller att 1625 ersattes av 16250 (nolla extra på slutet) ... och att 1655 ersattes av 16550 (extra nolla på slutet)... som ersattes av 16570 (hur gick det till? En femma till en sjua) ... som ersattes av 216570 (varför inte 116570???)

Rolex walks in mysterious ways, för att parafrasera en känd sångare...

A
 

Hoffa

Panerai
2-Faktor
M = "Modified" med uppdaterat urverk jämfört med 14060 (utan M). I praktiken liten betydelse. De två ser lika ut.

Föreslår att du spenderar lite tid med google för att därigenom läsa på mer om de olika modellerna.

För 14060 och 14060M kan du välja mellan svart och svart färg på urtavlan. ;-) När det gäller dessa två modeller är "tritium" och "luminova" två nyckelord att googla på för att bättre förstå vad man uppskattar och vill ha. Tritium = äldre modellers lysmassa. Numera i princip ur funktion av åldersskäl. Luminova är nya materialet som laddas av ljus och ger visst stöd under natten. Finns vissa servicetekniska skäl att välja 14060M, då dessa innehåller samma urverk som nuvarande modell 114060.

Ju mer du lär dig innan köp, desto mer kommer du att uppskatta det du senare köper.

Om jag minns rätt så har följande Submariners INTE datum: 6536, 6538, 5508, 5510, 5512, 5513, 5514, 5517, 14060, 14060M, 114060. Några av dessa referenser kostar sisådär 1 miljon, om de går att få fatt på. Det är 14060 och 14060M som gäller om du vill ha så nytt som möjligt för under 35 tkr. (Går att få den äldre 5513 också för det priset.)

Men som sagt: Google är din vän, samt att läsa forum som dett och rolexforums.com (till exempel).

Ja just ja. Referensnumren har en betydelse i många fall. De indikerar till exempel material. Sista siffran = "0" = helstål. Sista siffran = "3" = guld och stål. Sista = "8" = helguld. Finns "9" också ibland och "6" och "2"... men dessa spelar ingen roll om du är ute efter en Submariner i helstål...

Vidare: Referensnummersättningen är inte helt enkel att förstå. Det är väl en sak att modell 14270 ersattes av 114270 på liknande sätt som att 16200 ersattes av 116200 (en etta tillkom i början), men att 5513 ersattes av 14060... eller att 1016 ersattes av 14270... Eller att 1625 ersattes av 16250 (nolla extra på slutet) ... och att 1655 ersattes av 16550 (extra nolla på slutet)... som ersattes av 16570 (hur gick det till? En femma till en sjua) ... som ersattes av 216570 (varför inte 116570???)

Rolex walks in mysterious ways, för att parafrasera en känd sångare...

A
Haha, snurrar i huvudet nu, men men, det blir väl bara att googla och försöka börja förstå allt detta.
Stort tack.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Har du 35k och vill ha så nytt som möjligt så tycker jag verkligen att du lugnar dig, sparar lite till och köper en 114060 för ca 10 till. Mycket bättre affär som kommer att göra dig gladare. Är det inget alternativ, köp en äldre 14060 men betala närmare 25 än 35.
 

Hoffa

Panerai
2-Faktor
Har du 35k och vill ha så nytt som möjligt så tycker jag verkligen att du lugnar dig, sparar lite till och köper en 114060 för ca 10 till. Mycket bättre affär som kommer att göra dig gladare. Är det inget alternativ, köp en äldre 14060 men betala närmare 25 än 35.
Vad är skillnaden mellan dessa?
Vad heter dem som har både grön urtavla och bezel?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vad är skillnaden mellan dessa?
Vad heter dem som har både grön urtavla och bezel?
Nya modellen har fetare case, bättre länk och keramikbezel. Allt som allt en mycket modernare klocka. Den gröna subben har datum. Finns både en äldre version som har gamla caset och svart tavla och en ny med attributen jag nämnde ovan som har grön tavla. Personligen tror jag att man relativt snabbt tröttnar på grönt om du inte har många klockor att alternera med.
 

vekktah

Cartier
Jag håller med om att 114060 är en bättre klocka. (Har en själv) Och stod valet mellan den och 14060 så vore det enkelt. Men jag märkte hur skönt den gamla länken och boetten sitter när min 1680 fick lite tid häromdagen. Hade älskat en 14060 med maxidial, keramisk bezel och nya låset. Med det sagt så de till att prova båda klockorna. Sitter den inte skönt på din arm kommer du inte gilla den även om
Den är snygg.
 
Topp