• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dumont korntänger sambeställning .

rogart-63

Patek
Har funderat liten stund sen senaste Tropic ? Vad ska jag göra nu? Köpa korntänger från Dumont :) . Typ enas om en eller två bra modeller och köpa dessa billigare än ute i handlen .
Kom gärna med synpunkter på vilka som är bra . räkna på det lite . $200 ungefär för sex stycken . Cirka 1700 :- delat på sex ungefär 280-290 kronor styck för en dumont . Kan det vara intressant annars lägger jag ner
Det här är Dumonts hemsida https://www.dumonttweezers.com/.
Och dom oilka kortängerna . Själv fördrar jag nummer 5 . https://www.dumonttweezers.com/Tweezer/TweezerStyle/28 och ev style S5 i mässing :Har inte testst nån ännu :p.https://www.dumonttweezers.com/Tweezer/TweezerStyle/50
Fundera och så kanske vi kan lägga en order efter helgerna ????
 

rogart-63

Patek
Jag är inte säker riktigt heller. Men har en 5SA Dumoexel som jag gillar. Mässing är helt okej men lätt att stuka till spetsen på?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Skulle vara kul att testa en bra (dumont) mässingskorntång och se hur stor skillnad det gör, är väldigt nöjd med min Dumont No3 i kolstål.

Jag har en ganska grov Bergeon- mässingsvariant AM1064. Den är "bra" men som tidigare nämnt är den väldigt mjuk. Men det är väl också grejen just för att den inte skall repa. Olika material för olika användningsområden antar jag.

Jag har en Dumont no3C (carbon steel) som "multi purpose" korntång och en Dumont Dumoxel no5 (stainless steel) för finare jobb och är väldigt nöjd med dem. Därtill kör jag med en gammal sliten grövre Bergeon i stål för jobb som kräver mer kraft. Slutligen en plastkorntång för visare etc. Den setupen har räckt för mig ..
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag har en ganska grov Bergeon- mässingsvariant AM1064. Den är "bra" men som tidigare nämnt är den väldigt mjuk. Men det är väl också grejen just för att den inte skall repa. Olika material för olika användningsområden antar jag.

Jag har en Dumont no3C (carbon steel) som "multi purpose" korntång och en Dumont Dumoxel no5 (stainless steel) för finare jobb och är väldigt nöjd med dem. Därtill kör jag med en gammal sliten grövre Bergeon i stål för jobb som kräver mer kraft. Slutligen en plastkorntång för visare etc. Den setupen har räckt för mig ..

Det är lite så jag också tänkt, att den är mer mjuk och inte lika mycket ett precissionsverktyg som dem finare korntängerna. Är faktiskt riktigt nöjd med den jag har idag och tror isf att jag vill testa/komplettera med en no5 kolstål om du rekommenderar den?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Det är lite så jag också tänkt, att den är mer mjuk och inte lika mycket ett precissionsverktyg som dem finare korntängerna. Är faktiskt riktigt nöjd med den jag har idag och tror isf att jag vill testa/komplettera med en no5 kolstål om du rekommenderar den?

Den är absolut bra. Tidigare använde jag en Bergeon som precisionstång som jag "tryckte sönder" men dra inga slutsatser av det. Jag hade inte riktigt fingertoppskänslan i början av min hobbyurmakarkarriär.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Den är absolut bra. Tidigare använde jag en Bergeon som precisionstång som jag "tryckte sönder" men dra inga slutsatser av det. Jag hade inte riktigt fingertoppskänslan i början av min hobbyurmakarkarriär.
Haha, tror inte det är många som har fingertoppskänsla i början, de flesta trycker nog sönder ett par tänger. :)
 

rogart-63

Patek
Jag har en ganska grov Bergeon- mässingsvariant AM1064. Den är "bra" men som tidigare nämnt är den väldigt mjuk. Men det är väl också grejen just för att den inte skall repa. Olika material för olika användningsområden antar jag.

Jag har en Dumont no3C (carbon steel) som "multi purpose" korntång och en Dumont Dumoxel no5 (stainless steel) för finare jobb och är väldigt nöjd med dem. Därtill kör jag med en gammal sliten grövre Bergeon i stål för jobb som kräver mer kraft. Slutligen en plastkorntång för visare etc. Den setupen har räckt för mig ..
Kör en gammal no 2 i dumoexel . Som jag rundat av spetsen på . Den funkar bra att använda när det är känsliga saker och man vill undvika repor . Jag är sugen på att testa en tång i Carbonstål . Den bör vara lite hårdare än dumoexel tången . Carbon materialet rostar lättare än dumoexel och är mer magnetiskt .
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jo karbonstål rostar lätt och man får springa till avmagnetiseraren stup i kvarten :)
Dock är det hårt och jag tycker man får bättre precision jämfört med dem rostfria tänger jag testat. Tydligen ska det ju finnas någon värre och dyrare Dumont variant, som har kolstålets fördelar, men utan möjlighet att bli magnetiserade.
 

tictac62

Cartier
Gillar titan korntången från Demont no 2, har haft den i många år! Repar inte! Och blir inte magnetisk, har en till som jag har till Quartz och stämmgaffeluren när dom ska servas.
 
Topp