• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Duscha med Datejust

acce1999

Patek
2-Faktor
Har tryckt flera 160X till 100 meter utan problem. Glaset är lika tjockt som på senare plexidatejusts och det krävs ett jäkla tryck om det ska gå ner i visarna, då skulle det spricka dessutom vågar jag påstå.

Kan vara så att rolex sin vana trogen har förbättrat delarna med tiden, så att det var annorlunda förr. Men 100m klarar en nyservad 1601 utan probs.
Boetten klarar påtagligt mer än 100 meter, vill jag påstå, om vi bara ska tänka vad den tål, men glaset kommer att nudda visarna tidigare än man kanske tror. Det är inte samma sak som att glaset spricker när det inträffat. Inte heller att något går sönder.

Om du jämför en vakumtest utförd på en klocka med plexiglas med en klocka med safirglas, så ser du att det finns en skillnad. Plexit är ju mer flexibelt, så det börjar med att toppen av sekundvisaren nuddas. Visarna håller förstås för en hel del tryck, så det går fint att trycka på, men det finns en risk att visarna gör ett märke på insidan av plexit (en struntsak, kan tyckas), men framför allt så ju högre tryck på visarna, desto större påverkan på verket. Och det vill man inte. Analogt resonemang för bakboetten, som vid tillräckligt tryck bågnar såpass mycket att rotorn nuddas. Inte heller där vill man ha för stort tryck på rotoraxeln. Men nu pratar vi högre tryck.

Vad boetten tål, har Rolex redan testat (med en tom boett - och notera att texten pratar om en standardboett, men en Submariner visas också...):

CrushedOyster.jpg


Jag skulle kanske ha varit tydligare när jag nämnde att glaset riskerar att nudda visarna. Kan tyckas som en struntsak och i praktiken påverkar det knappast visarna vid ett så lågt tryck. Så tryck på du. Jag följer dock min urmakares rekommendationer när det gäller Rolex, men jag vet att många (även urmakare) trycker alla Rolex till hundra meter, oavsett om de ursprungligen är till 50 eller 200 meter. Och en del trycker dem bara till trettio.

Klockorna tål som sagt påtagligt mer än man kanske kan tro. Och enligt annonsen tycks det ju vara fritt fram att ta en standardboett (fyrsiffrig) till 1500 fots djup. Själv har jag aldrig dykt djupare än tjugo meter, tror jag. Så trettio riktiga, täta, meter är helt ok för mina behov.

Mvh A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Har tryckt flera 160X till 100 meter utan problem. Glaset är lika tjockt som på senare plexidatejusts och det krävs ett jäkla tryck om det ska gå ner i visarna, då skulle det spricka dessutom vågar jag påstå.

Kan vara så att rolex sin vana trogen har förbättrat delarna med tiden, så att det var annorlunda förr. Men 100m klarar en nyservad 1601 utan probs.
Fastnade i funderingar efter ditt påstående och efter att jag skrivit mitt tidigare inlägg. Hur stort är egentligen avståndet mellan undersidan av plexit och visarna på en 160X? Hittar inte databladen... Plexit bågnar ett antal micrometrar vid 10 atm övertryck... Du kanske har info?

Hur som helst överkurs med tanke på TS fråga om dusch... Men det är överkurserna som intresserar mig... :D

Mvh A
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fastnade i funderingar efter ditt påstående och efter att jag skrivit mitt tidigare inlägg. Hur stort är egentligen avståndet mellan undersidan av plexit och visarna på en 160X? Hittar inte databladen... Plexit bågnar ett antal micrometrar vid 10 atm övertryck... Du kanske har info?

Hur som helst överkurs med tanke på TS fråga om dusch... Men det är överkurserna som intresserar mig... :D

Mvh A

Har ingen data men skulle tror att det är betydligt större avstånd. Speciellt då allt fler får högre glas numer på sina 18XX och 16XX.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Har ingen data men skulle tror att det är betydligt större avstånd. Speciellt då allt fler får högre glas numer på sina 18XX och 16XX.
Ja, jag är lite inne på ser också... Det är min urmakare som är försiktig i tryckandet, men när jag räknar efter, så borde det finnas sisådär en millimeter luft totalt disponerat mellan bakboett och rotor, samt mellan visare och undersida av plexi. Långt mer än de bråkdelar av en millimeter som plexit initialt bågnar. Och då ska det ju tusan till om glaset nuddar visarna, precis som djanbin påstår.

A
 
Topp