• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Duschar du med klockan på?

Duschar du med klockan på?

  • Klart klockan åker med in i duschen

  • Nej, tas alltid av innan jag duschar


Resultatet är endast synligt efter enkät.

Lindeberg

Omega
Aha, jag trodde man duschade med klockan för att man inte ville/orkade ta av den, men det är alltså för att duscha både kropp och klocka?
 

sir alex

Panerai
Jag byter till min Rolex Sub när jag ska duscha. När jag är klar åker ngn annan klocka på. Ser detta dagliga moment som ett sätt att vrida upp klockan utan att behöva köpa en winder.
 

Felan

Omega
Hm...vad ska man svara på det?!

Vågar man det, kan ju komma tvål som tränger in i packningarna som gör att dom torkar ut...
img_3695-jpg.425373
img_3281-jpg.413928


Självklart så ska man, kan man duscha med klockan på armen om man nu vill det :cool:!

Fantastiskt kul att se! Verkar som att både Rolex och Omega tål vatten (och tvål);)
 

Djstrahl

Omega
Tidigare har jag alltid bara duschat utan att tänka nämnvärt på klockan. Jag har dock hört att urverket inte mår bra av de temperatur skiftningar som kan bli av att duscha varmt. Därför har jag faktiskt slutat att ha klockan på när jag duschar.
 

TritiNova

Omega
Professional Dealer
2-Faktor
Känns onödigt att duscha med klockan på i min mening men på morgonen när man ska ta sig till jobbet den väl sin plats antar jag.
 

sweedee

Cartier
Jag tror att den här typen av trådstarter är en stor konspiration för att få @meo_swe att gå "Falling Down" :D

https://klocksnack.se/threads/vågar-jag-gå-på-stan-med-min-klocka.65947/

Dessa trådstarter resulterar även alltid i samma sak.

3 lag ställer upp för kamp.

Lag 1 aka "Laget överdrivet" = "Vad är det för fråga? Ja såklart?! Detta har blivit överdrivet på slutet känner jag. Varför köper ni ens klockor? För att förvara på en dunkudde?! Jag bar klockan både under WW1 men även WW2 och den tickar på fortfarande. Så ja, jag tror det överlever en dusch.... suck."

Lag 2 aka "Laget lagom" = Troligtvis håller ju klockan men det går fort mig mig att ta av mig den så det är inte några problem."

Lag 3 aka "Laget dunkudde" = Nej, jag tar av mig klockan innan jag går in i badrummet. I ett badrum är det massa fukt och sånt och det är inte bra för klockan. Det skulle inte krävas speciell färg på väggarna i ett badrum om det var ett bra ställe för klockan att vistas på liksom."

Om lag 3 hinner svara innan lag 1 så sätts diskussionen igång direkt och det halvtjaffsas lite fram och tillbaka, lag 2 håller sig lugn efter första inlägget och observerar mestadels, kanske någon "like" till lag 3 ibland.

Detta fortgår tills det börjar komma fram till att det inte är helt svart vitt utan saker som spelar in är: Klockans värde, ålder på klockan och i vilken ekonomiskt situation du är i. Detta gör så lag 1 lugnar ned sig och lag 3 förstår att cashar man 100 papp i månaden så kanske inte en service på på en submariner hade varit hela världen så dom kan därav förstå vissa personer i lag 1.

Sedan har alla egentligen lugnat ned sig, det är även nu en (eller två om dom skriver samtidigt) person ur Lag 2 gör premiär och sammanfattar det hela på ett bra sätt, dvs att flertalet saker spelar in. Alla håller egentligen med och tråden dör.

Sedan går det 1.5-2 veckor så börjar det hela om igen men med en liten ändrad trådformulering men som handlar om samma ämne.



_____________________________________

Lag 1:
Nej klockan ska ju aldrig lämna boxen, den ska såklart inte vara på när du: badar, duschar, golfar, åker skidor, cyklar, gymmar, springer, sover, äter, bajsar, genom flygplatskontrollen, är på semester, steker runt stureplan

Snart dags för en sub-avdelning för detta ämne :)

Lag 2:
Känns onödigt att duscha med klockan på i min mening men på morgonen när man ska ta sig till jobbet den väl sin plats antar jag.

Lag 3:
Nej, finns absolut ingen anledning.

:D
 
Senast ändrad:

29:48SWE

Omega
Nej, personligen inte. Tycker det känns fel att utsätta den för onödiga påfrestningar som schampo mm. Kul tråd dock.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Beror ju givetvis på vilken klocka som sitter på armen, men är den vattentät så är det ju ett enkelt sätt att undvika att natobanden inte börjar lukta orm.
 

sweedee

Cartier
Höga temperaturer?

Tar du av klockan om du har feber?? ;)

Om jag på morgonen har feber så tar jag på mig klockan (efter att ha förvarat den säkert och svalt under natten) då de mekaniska delarna har kylts under natten. Håller sig febern kvar så tas klockan av runt lunch då det inte är lönt att leka med ödet.

Kommer däremot febern mot eftermiddagen och jag vet att klockan har haft en konstant jämn kroppstemperatur emot sig senaste, ja typ senaste 8 timmarna så tas den genast av. Detta på grund av att den inte bara ha blivit uppvärmd redan utan även "vant" sig med min normala temperatur och om man då plötsligt utsätter den för en markant höjning av detta då kan detta "chockera" klockan och då förstöra spänningen i fjädern. Hade en polare som råkade utför detta. Nu var det iofs Malaria han åkte dit på, men samma princip gällande just ökning av temperatur. Slutade med att han inte bara var nära på att dö (avlägsen by under en resa i Afrika, 48h för malariamedicinleverans) men behövde även lämna in klockan för service då den började tappa tid. Det visade sig även att det både går snabbare och är billigare att bota malaria än att justera en fjäder på klockan.
 
Senast ändrad:

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Om jag på morgonen har feber så tar jag på mig klockan (efter att ha förvarat den säkert och svalt under natten) då de mekaniska delarna har kylts under natten. Håller sig febern kvar så tas klockan av runt lunch då det inte är lönt att leka med ödet.

Kommer däremot febern mot eftermiddagen och jag vet att klockan har haft en konstant jämn kroppstemperatur emot sig senaste, ja typ senaste 8 timmarna så tas den genast av. Detta på grund av att den inte bara ha blivit uppvärmd redan utan även "vant" sig med min normala temperatur och om man då plötsligt utsätter den för en markant höjning av detta då kan detta "chockera" klockan och då förstöra spänningen i fjädern. Hade en polare som råkade utför detta. Nu var det iofs Malaria han åkte dit på, men samma princip gällande just ökning av temperatur. Slutade med att han inte bara var nära på att dö (avlägsen by under en resa i Afrika, 48h för maraliamedicinleverans) men behövde även lämna in klockan för service då den började tappa tid efter detta.


:hilarious:

Helt underbart.....
 

Sammeh

Cartier
Ingen klocka i duschen oavsett hur tät den är, främst för att undvika shampo. Annars använda klockorna vid bad mm ;)
 

Marikong

Cartier
2-Faktor
Jag duschar och badar med min klocka, säg nu att en submariner börjar läcka, den får en vattenskada. Hur åtgärdar en urmakare detta? Och vad kostar det?
Eller kostar det som en service?
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Jag duschar och badar med min klocka, säg nu att en submariner börjar läcka, den får en vattenskada. Hur åtgärdar en urmakare detta? Och vad kostar det?
Eller kostar det som en service?

Gör man "tätservice" och provtrycker som man bör så är det väldigt osannolikt att den läcker.
Inte svar på frågan, men en tanke.
 
Topp