• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Duschar du med klockan på?

Duschar du med klockan på?

  • Klart klockan åker med in i duschen

  • Nej, tas alltid av innan jag duschar


Resultatet är endast synligt efter enkät.

meo_swe

Audemars
Amen förihelv.... DET KAN TORKA UT PACKNINGARNA?!?!?! Är skiten gjort av Noriark och rispapper? Att man tycker det är onödigt eller att man har en otät klocka köper jag helt. MEN ATT MAN ÄR RÄDD OM PACKNINGARNA? Typiskt ett sånt där "jag är rädd för att sätta min balans i halsen på min nyfödda hundvalp medans jag värmer välling på en induktionsspis"-argument. Snömos.

Otät klocka - inte i vatten.
nästan tät klocka - helst ej i vatten
Klocka som tål vatten - GO BANANER


Däremot kan jag ibland ta av min klockan om jag ska diska något äckligt eller om jag lagar mat. Detta för att inte få äckel i länken. Men händer det är det bara att dra fram högtryckstvätten på jobbet...
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Ni som menar att länken blir rengjord av att duscha, har ni provat att ultraljudstvätta länken? Även om man tvättar med tandborste så förvånas man över hur mycket smuts som dolde sig i länken, när den fått genomgå UL-tvätt.
Så med det sagt skulle jag säga att det i det närmaste gör varken från eller till, bortsett från det fettkladd som kanske finns på glas och utsida av länken.
 

Yrsnö

Cartier
Jag gör det inte, men av den enkla anledningen att mina klockor är antingen vintage eller sitter på läder.
Däremot om jag hade en nyare och tät klocka på länk hade den nog fått följa med in :)
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Tar av klockan när jag lägger mig, går raka vägen in i duschen när jag vaknar (av telefonen). Vid den tiden på dygnet kan jag inte ens klockan, förstår inte vad visarna betyder. Så den åker på efter duschen.
 

Olaola

Panerai
Har jag på mig en klocka som är trycktestad och på länk så får den gärna följa med in på en dusch, brukar då ta av den i duschen och tvätta den ordentligt.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Fattar inte alls poängen. Det är inte bekvämt, det går inte att bli ren under klockan och sen är hela klockan våt/blöt eftersom det tränger vatten mellan länkarna osv som inte torkar när man torkar sig med handduk och det skapas en utmärkt grogrund för bakterier. Dessutom blir säkerligen tvålrester och skit kvar på klockan.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Fattar inte alls poängen. Det är inte bekvämt, det går inte att bli ren under klockan och sen är hela klockan våt/blöt eftersom det tränger vatten mellan länkarna osv som inte torkar när man torkar sig med handduk och det skapas en utmärkt grogrund för bakterier. Dessutom blir säkerligen tvålrester och skit kvar på klockan.
Instämmer.
 

JamesZ

Cartier
Fattar inte alls poängen. Det är inte bekvämt, det går inte att bli ren under klockan och sen är hela klockan våt/blöt eftersom det tränger vatten mellan länkarna osv som inte torkar när man torkar sig med handduk och det skapas en utmärkt grogrund för bakterier. Dessutom blir säkerligen tvålrester och skit kvar på klockan.
Mellan länkarna det blir "rester" i alla fall (tvålrester eller annan rester), det blir bakterier i alla fall ( duscha eller inte). Det finns ingen poäng, förutom att man tycker det är kul och man vill göra vad man vill med sin klockan. :happyhappy:
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Mellan länkarna det blir "rester" i alla fall (tvålrester eller annan rester), det blir bakterier i alla fall ( duscha eller inte). Det finns ingen poäng, förutom att man tycker det är kul och man vill göra vad man vill med sin klockan. :happyhappy:
Absolut, men samtidigt finns det kanske en större risk för bakterier och annat mög när man skapar en fuktig miljö och sedan låter denna ligga nära kroppstemperatur (eller ännu varmare under sommaren). Nu är väl inte detta särskilt skadligt per se, men jag skulle kunna tänka mig att man skapar en minimalt förhöjd risk för bakterier att frodas eller liknande.

Men som man säger, lite skit rensar magen ;)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Absolut, men samtidigt finns det kanske en större risk för bakterier och annat mög när man skapar en fuktig miljö och sedan låter denna ligga nära kroppstemperatur (eller ännu varmare under sommaren). Nu är väl inte detta särskilt skadligt per se, men jag skulle kunna tänka mig att man skapar en minimalt förhöjd risk för bakterier att frodas eller liknande.

Men som man säger, lite skit rensar magen ;)
Vad menar du?
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Det är oundvikligt att det inte samlas bakterier och liknande mellan länkar och liknande om man använder klockan. Dock kan det finnas en risk att det blir mer bakterier på länken om man duschar med klockan, då bakterier trivs i fuktiga miljöer. Om länken då inte torkas mellan länkdelar och liknande kan det finnas en risk att det samlas mer bakterier än om man inte hade duschat med klockan.

(Ta nu inte mitt ord för sanning, jag spekulerar enbart fritt om detta. Om man vill ha en korrekt vetenskaplig förklaring finns det säkert någon på forumet som kan göra ett bättre jobb än vad jag kan.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tidigare har jag alltid bara duschat utan att tänka nämnvärt på klockan. Jag har dock hört att urverket inte mår bra av de temperatur skiftningar som kan bli av att duscha varmt. Därför har jag faktiskt slutat att ha klockan på när jag duschar.
Jag har bastat många gånger regelbundet med flertalet klockor, inga problem ännu.
 

JamesZ

Cartier
En sub skulle kunna gå in i vatten (kallt), komma ur vatten och torkas under solen (varmt då sub är svart), repeat.
 

McManaman

Cartier
Om jag på morgonen har feber så tar jag på mig klockan (efter att ha förvarat den säkert och svalt under natten) då de mekaniska delarna har kylts under natten. Håller sig febern kvar så tas klockan av runt lunch då det inte är lönt att leka med ödet.

Kommer däremot febern mot eftermiddagen och jag vet att klockan har haft en konstant jämn kroppstemperatur emot sig senaste, ja typ senaste 8 timmarna så tas den genast av. Detta på grund av att den inte bara ha blivit uppvärmd redan utan även "vant" sig med min normala temperatur och om man då plötsligt utsätter den för en markant höjning av detta då kan detta "chockera" klockan och då förstöra spänningen i fjädern. Hade en polare som råkade utför detta. Nu var det iofs Malaria han åkte dit på, men samma princip gällande just ökning av temperatur. Slutade med att han inte bara var nära på att dö (avlägsen by under en resa i Afrika, 48h för malariamedicinleverans) men behövde även lämna in klockan för service då den började tappa tid. Det visade sig även att det både går snabbare och är billigare att bota malaria än att justera en fjäder på klockan.
:cigar::cigar::cigar:
 

The lord

Audemars
Är jag på semester badar jag med klockan och sköljer av den efteråt , men duschar inte med den på enbart för att jag vill tvåla in mig överallt. Jag förstår inte riktigt det här med att packningen torkar ut, är det endast packningen som hindrar från att vattnet når urverket? Eller var det ironi?
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Iom att jag kör en speedy till vardag med sisådär vattenskydd så nej, det åker av till alla svettiga/blöta aktiviteter.
Enbart utan klocka så känner man sig helt naken ;)
 

Josef B

Bestraffaren
Jag gjorde till en början av mitt klockberoende när jag var runt 20 års-åldern men har hajat till att jag är ganska oaktsam i duschen och slår klockan mot kakel och diverse metallföremål när man har schampoo i ögonen.
Så, inte längre.
 
Topp