• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dykare 40mm och under

jenskevin

Omega
Hej gott folk!

Jag är på jakt efter en dykare. Sitter inne med en ganska liten handled därför kollar jag bara efter 40mm och under. Just nu lutar det åt en Hamilton khaki navy scuba (svart/orange), men den känns inte lika gedigen som jag önskar. Budgeten ligger på 6k. Kom med lite tips.

Är ganska ny i klockvärlden och helt ny på forumet.
Tack för hjälpen!
 

Husse

Patek
Hej gott folk!

Jag är på jakt efter en dykare. Sitter inne med en ganska liten handled därför kollar jag bara efter 40mm och under. Just nu lutar det åt en Hamilton khaki navy scuba (svart/orange), men den känns inte lika gedigen som jag önskar. Budgeten ligger på 6k. Kom med lite tips.

Är ganska ny i klockvärlden och helt ny på forumet.
Tack för hjälpen!
Välkommen in i klockvärmen!
När du nu har trampat ner i klockträsket, kommer du inte upp!:)
Här är det högt i tak och inläggen sträcker sig mellan roligt och allvar, flams och yppersta kunskap.
Tänkte först föreslå en vintage Heuerdykare (37-40mm) tåliga men lite (till mycket) över budget!
Hittade en 980.033 på bukten:
IMG_2869.PNG

Tåliga klockor som ligger bekvämt på handleden!
Finns säkert andra på forumet som kan rekommendera andra klockor inom budget!
 

jenskevin

Omega
Tack för tipset ska kollas upp!

Kanske bör tillägga att jag letar efter automatiska och inget fan av submarinerhommages
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_5671.JPG

Denna CWC gillar jag skarpt. Den är 40mm. Finns som kvarts eller automat, med eller utan dag, datum mm.
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Seiko SKX013 är ett utmärkt alternativ! Ser ut som SKX007 fast den är 38mm. :)
Appropå SKX013... Någon som vet varför det verkar omöjligt att hitta en SKX015? Skulle passa mig (och alla andra som inte bara gilar svart) kanon...

upload_2017-6-7_14-54-25.png

(bild från the Internetz)
 

Rulle

Audemars
Hej gott folk!

Jag är på jakt efter en dykare. Sitter inne med en ganska liten handled därför kollar jag bara efter 40mm och under. Just nu lutar det åt en Hamilton khaki navy scuba (svart/orange), men den känns inte lika gedigen som jag önskar. Budgeten ligger på 6k. Kom med lite tips.

Är ganska ny i klockvärlden och helt ny på forumet.
Tack för hjälpen!

Tycker att du borde kolla lite mer på måttet lugg - lugg ..
Alltså bandhornet vid 12 ner till toppen av bandhornet vid 6 istället för diametern !

Kan säga som såhär att en hamilton khaki (38mm) mäter lika långt på det hållet som en skx007(42mm)

Detta måttet är egentligen det viktigaste för att få en så bra fit som möjligt vid mindre handleder !!

Sen kan man också kolla efter hur börja bandhornen är ...

Eftersom armen är lång så kan egentligen klockan vara hur bred som helst på det hållet men det viktigaste är att klockan passar in snyggt lugg-lugg på handleden !


Skulle råda dig att höra med folk här beroende på vart du bor och se om där är någon här inne som har en skx007 som du skulle kunna pröva !

Jätte fin nybörjar modell som tillochmed har fått jätte fina recentioner i tex hodinkee och det säger väldigt mycket om hur bra klockan faktiskt är !
Använder den sjukt mycket och skämms nästan eftersom jag hellre har på den än andra klockor i stallet som kostar många gånger mer än dom 2000-2500 du får punga ut för en sådan.

Bor du i malmö så hör av dig så kan du få testa min om du vill !
 

GlennG

Cartier
Har du kollat på 39 mm Longines Hydroconquest?

Klämde och kände på 39:an länge och bestämde mig för ett köp. När jag väl beställde den klantade AD:n till det genom att beställa en kvarts istället men hävdade ändå att det var i princip samma klocka(!). Då surnade jag till och gick därifrån utan en affär. -Jag kommer aldrig mer gå in i en Bergströms-butik.
Klockan är jättefin och jag tycker att man får mycket klocka för pengarna. Den blå är riktigt snygg i dagsljus. Gå och kläm på en om du har möjlighet.
 

jenskevin

Omega
Klämde och kände på 39:an länge och bestämde mig för ett köp. När jag väl beställde den klantade AD:n till det genom att beställa en kvarts istället men hävdade ändå att det var i princip samma klocka(!). Då surnade jag till och gick därifrån utan en affär. -Jag kommer aldrig mer gå in i en Bergströms-butik.
Klockan är jättefin och jag tycker att man får mycket klocka för pengarna. Den blå är riktigt snygg i dagsljus. Gå och kläm på en om du har möjlighet.

Ser väldigt trevlig ut iallafall!
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Certina ds Action precidrive och seiko sbcm023 är bra tips.

Har aldrig riktigt förstått tjusningen med hydroconquest med tanke på priset.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor

Jockinho

Patek
2-Faktor
IMG_5671.JPG

Denna CWC gillar jag skarpt. Den är 40mm. Finns som kvarts eller automat, med eller utan dag, datum mm.

Härliga de där, fått smak testa en någon dag efter prs-3 ägande i några veckor. Ibland skönt med enkla, sparsmakade klockor på Nato. Tritium är ju ett plus med på de "äldre"!

Hade prs varit 40mm med 20mm luggar hade den varit perfekt. Eller no date är ju bättre iof med :pompus:

IMG_2505.JPG
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Härliga de där, fått smak testa en någon dag efter prs-3 ägande i några veckor. Ibland skönt med enkla, sparsmakade klockor på Nato. Tritium är ju ett plus med på de "äldre"!

Hade prs varit 40mm med 20mm luggar hade den varit perfekt. Eller no date är ju bättre iof med :pompus:

IMG_2505.JPG
Hehe, ja den där är ju i princip en förvuxen CWC. :)
 

jenskevin

Omega
Som jag förstått det verkar SKX vara väldigt hyllad klocka, "Bang for your buck". Rekommenderas från alla håll. Men är fortfarande lite tveksam, känns väldigt vanlig. Vad ligger nästa steg på prismässigt? För att få en märkbart bättre och roligare design.
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Som jag förstått det verkar SKX vara väldigt hyllad klocka, "Bang for your buck". Rekommenderas från alla håll. Men är fortfarande lite tveksam, känns väldigt vanlig. Vad ligger nästa steg på prismässigt? För att få en märkbart bättre och roligare design.
Vanlig bland klockintressade ja, men bland vanliga människor inte. SRP7xx är nästa steg bland Seikos. Lite större men jag har 16 cm handleder och bär den utan problem (imo:D)
 

Julle

Omega
Tycker du ska kolla på Christopher ward, de har riktigt snygga dykare i 38mm. Hög kvalitetskänsla i de klockorna! Deras nya automatiska spräcker budgeten lite men de har även quartzdykare som är billigare.
Finns med svart bezel, röd bezel, vit tavla, med vintagelume och även dlc-behandlad. Min favorit är nog dock helt enkelt vanlig svart. :)
C60 trident black.jpeg

Bild från deras hemsida och här är även länk till den så du kan kolla fler av deras modeller:
https://www.christopherward.co.uk/watches/dive
 

jenskevin

Omega
Letat runt och börjar inse att dem jag gillar ligger runt 42mm. Sitter inne med en handled på 17.5-18cm. Vad tror ni, blir det för stort? Bifogar en bild på min handled med en Sarb033 på 38mm

Det är framförallt Glycine combat sub jag sneglar åt
 

Bilagor

  • IMG_2097.JPG
    IMG_2097.JPG
    172.2 KB · Visningar: 77
Topp