• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dykare för 5k?

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
image.jpeg

Dessa är annars sjukt prisvärda, kostar typ 2200kr, solid länk, alla detaljer inkl sekundmarkeringar applicerade, ratchet clasp, safirglas (tror jag).

Den är inte dum. Köpte damvarianten till frugan för 1,5 år sedan och den tickar på fint. Trevlig sommarklocka. Har själv funderat både en och två gånger på herrmodellen. Det enda jag har att invända är att det hade varit trevligt med skruvad länk, men det är inte rimligt att begära på en klocka i den prisklassen.
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Haha touche,
Men nog finns det roligare val än skx i denna enorma prisklass,, ?

ett ex:citizen NY0040-09EE
DSC_1139.jpg

+1 på den. Var nära att klicka hem en sådan i fredags. Tycker att boetten och vridringen är snygga. Dock inte lika övertygad om tavla och visare. Är det inte till och med möjligt att dra upp den manuellt? Till skillnad från t ex SKX.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
+1 på den. Var nära att klicka hem en sådan i fredags. Tycker att boetten och vridringen är snygga. Dock inte lika övertygad om tavla och visare. Är det inte till och med möjligt att dra upp den manuellt? Till skillnad från t ex SKX.
Jo, den har även manuellt uppdrag. Har haft en sådan, helt OK förutom tråkig känsla i vridringen.

Vad ska du med skruvade länkbitar till? Har aldrig förstått vitsen med det.
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Vad ska du med skruvade länkbitar till? Har aldrig förstått vitsen med det.

Jag tycker att det är viktigt att länken känns så rätt som möjligt och vill då gärna prova mig fram. Det är, enligt mig, trots allt smidigare att skruva än att hålla på med stiften. Kanske bara en vanesak, men jag kommer med en dåres envishet att vidhålla att skruvar är smidigare.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag tycker att det är viktigt att länken känns så rätt som möjligt och vill då gärna prova mig fram. Det är, enligt mig, trots allt smidigare att skruva än att hålla på med stiften. Kanske bara en vanesak, men jag kommer med en dåres envishet att vidhålla att skruvar är smidigare.
Tills den dag en skruv skruvar ur sig själv pga vibrationerna när du använder den och klockan åker i backen :p

(kan ju köra loctite men då försvinner vitsen med enkla justeringar)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker att det är viktigt att länken känns så rätt som möjligt och vill då gärna prova mig fram. Det är, enligt mig, trots allt smidigare att skruva än att hålla på med stiften. Kanske bara en vanesak, men jag kommer med en dåres envishet att vidhålla att skruvar är smidigare.
Jag tycker motsatt, stift sitter säkrare och går oftast snabbare att byta + att skruvar skruvar ur sig vilket @Spindel nämner. GS har exempelvis skruvar till alla klockor förutom till dykarklockorna vilka de alltid har stift till (av den anledningen).
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Jag tycker motsatt, stift sitter säkrare och går oftast snabbare att byta + att skruvar skruvar ur sig vilket @Spindel nämner. GS har exempelvis skruvar till alla klockor förutom till dykarklockorna vilka de alltid har stift till (av den anledningen).

Ok. Du har en poäng, eller två. Jag får helt enkelt ta till mig informationen och tänka ett varv till.

Precis när jag hade skrivit detta gjorde jag följande upptäckt:
IMG_1721.JPG.jpeg
 

ekan76

Omega
Kollat lite (på nätet) på Squale 20 atmos och de ser ju riktigt nice ut med rätt storlek oxå. Nu är det bara det där med homage...
 

jakebarnes

Cartier
Förutom Seiko SKX007 som jag väntar i brevlådan vilken dag som helst nu, skulle jag ta en titt på den svenska Baltic Shield som marknadsförs rätt friskt här på forumet. Jag tycker den är jävligt snygg, och förefaller prisvärd. Hur stor upplaga som tillverkats, eller hur försäljningen går har jag inte den blekaste om, men du kan ju bli bärare av en ganska unik pjäs.
Säljs på http://www.karlskronawatch.com/products/karlskrona-baltic-shield-precision-dive-watch
Hade jag haft 3 papp över just nu....
watch.jpg
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag hade den här ute till försäljning, men med ett brunt NATO tror jag fan jag behåller den. Orient Blue Ray, fantastisk jobbklocka.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    104.8 KB · Visningar: 74

Orson

Omega
2-Faktor
En beggad eller ny Steinhart. Bra beater med bra dykring som är ganska greppvänlig och inte en som är helt rundad som vissa.
 

ekan76

Omega
Var inne hos lokala klocksäljaren precis och kikade på Certinan (titan versionen). Den satt förvånansvärt bra på armen trots sina 43,5mm. Lite dyr bara, stålvarianten gick loss på 7400kr, men går ju att hitta billigare på nätet.
Lite fundersam på Steinhart oxå. Läst på lite och många tycker de bärs större än sina 42mm. Är det ngn som provat båda och kan jämföra storlek och hur de känns?
 
Topp