Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Dykare på länk för barn

Diskussion i 'Diskussion' startad av Mankebank, 28 juli 2016.

1. Mankebank
    Trådstartare

Mankebank Bonde

Sonen har snöat in en del på min Sub och vill gärna ha en likadan. För några dagar sedan föreslog han att vi skulle titta in hos Rolexhandlaren i Cannes och se om de inte hade någon i mindre storlek. Så blev det inte, men nu undrar jag om man kan hitta något aningen billigare som motsvarar kravspecen. Jag tänker mig ståldykare på länk med svart tavla och vridring. Det är utseendet som är viktigt så det är inte nödvändigt med flera hundra meters vattentäthet, men lite stänkskyddad är förstås bra. Han är nio år och ganska liten så 34 mm verkar lagom, eller möjligen 36 och så måste naturligtvis länken kunna kortas ordentligt. Helst automatisk men det är inget absolut krav. Jag tänker mig att det borde finnas någon Seiko som motsvarar hans krav och som går att hitta på nätet för en tusenlapp eller lite drygt. Idéer?

horologium gillar detta.
  2. Sjobedan

Sjobedan Präst

Från:
    Malmö.
    Tudor minisub ;)

Makkanxd, BCKSTRM och Stefanweei gillar detta.
  3. Mankebank
    Trådstartare

Mankebank Bonde

Precis, men i prisklass så att det inte känns jobbigt när han slår sönder eller slarvar bort den.

Sjobedan gillar detta.
  4. Zee

Zee Torpare

Från:
    MOTFM
  5. Moorflax

Moorflax Friends of KS

Från:
    Norberg
    En aWill kanske? Automatisk fransman i den stenhårda 33 mm varianten.

WP_20160728_003.jpg

Camo00 gillar detta.
  6. Model_Citizen

Model_Citizen Stadsbo

7. Cipover

Cipover Torpare

Seiko har väl en SKX som är 37mm har jag för mig men det kanske blir på gränsen till för stort.

8. Mankebank
    Trådstartare

Mankebank Bonde

Tack för förslag, jag tar gärna emot fler. Invictan ser helt rätt ut men är 37,5-38 mm vilket kan vara för stort. Jag ska googla aWill och se om den går att hitta på länk och ska kika lite på sajterna som säljer Seiko om det går att söka på storlek på något bra sätt.

9. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    image.jpg
    Min son sportar denna (8år gammal)
    Min brors gamla

eriksson850 och Camo00 gillar detta.
  10. engst

engst Torpare

Bifogade filer:

Senast ändrad: 28 juli 2016
    JensBP gillar detta.
  11. NickL

NickL Stadsbo

Intressant tråd. Är sugen på att hitta en liten kvartsdykare med siffror till min 5-åriga systerson. Kommer följa tråden med spänning på fler tips. :)

12. San15

San15 Bonde

Från:
    Medelpad
    Den här Seiko SRP191K1 kanske, ska vara 36mm men inte helt säker har sett 38mm på vissa ställen.

[​IMG] [​IMG]

Triumf, Model_Citizen och engst gillar detta.
  13. Sundström

Sundström Friends of KS

SKX013 är väl 37mm eller nått sånt.. Borde väl gå att hitta en AM-länk till en sån också..

14. JensBP

JensBP Biskop

Från:
    Gliese 581
    Helt klart bästa valet. xSAR medium. Enda nackdelen är att pappa kommer att märka att SAR:en känns mer välbyggd än en Sub och bli lite ledsen. ;)

Camo00, Forsberg och engst gillar detta.
  15. Mankebank
    Trådstartare

Mankebank Bonde

Min son fick en GUL i den åldern. De har tåliga klockor från 28mm, men tyvärr känns den för barnslig nu trots att han har bland annat gummiarmband och ett nato i fotbollslagets färger. En dykarinspirerad GUL på 35mm hade kanske funkat men verkar inte finnas med länk och nu var det viktigt.
    http://www.klockmaster.se/dept/Kids_3555/SWE/SEK

midikem gillar detta.
  16. Mankebank
    Trådstartare

Mankebank Bonde

Jag kan tänka mig en SAR till mig själv. Nästan 6000 för en klocka åt en nioåring som mycket väl kan tappa bort den på skolidrotten eller ha den mellan sig och asfalten när han gör något trick på cykeln är dock mer än jag tycker är rimligt, åtminstone om det finns billigare alternativ.

JensBP gillar detta.
  17. Writer136

Writer136 Bonde

Nu svär man väl i kyrkan.
    Men såg flera dykarmodeller för barn inne på Ur&penn när jag tittade lite till min dotter. Osäker om det fanns med länk dock. Men utseendet var typisk dykare.

18. Stroboman

Stroboman Borgare

Från:
    Medelpad
    Hade en Heuer proffesional 200 36mm. På tropic! Den köpte jag själv för inarbetade pengar. Höll väl reda på den, även om den levde ett hårt liv!
    Jag tror att din son klarar det också!

19. kruka

kruka Bonde

Från:
    Örebro
    Triumf, midikem, Mankebank och 3 andra gillar detta.
  20. trumpetera

trumpetera Borgare

Från:
    Göteborg
    image.jpg Den här fick min pojke, 10 år, av mig.

Han älskar den, och den har fått honom att se det som en vana att bära klocka.

Häpp! Återväxten är tryggad!

Pilot, eriksson850, M.L. och 5 andra gillar detta.
  21. Seikosthlm

Seikosthlm The Japanese Salesman

Från:
    STHLM
    Kan du tänka dig vintage? Isf Seiko 4205. Går att hitta runt 1k och minst lika snygg som pappas sub. Finns som 33 eller 37mm.

IMG_3414800x600.jpg

eriksson850, Stroboman, Mankebank och 1 annan gillar detta.
  22. Mankebank
    Trådstartare

Mankebank Bonde

Nej, pappas sub matchar den kanske inte riktigt men den är absolut tillräckligt snygg när veckopengen inte räcker till Rolex. Tack för tipset.

23. tha rock

tha rock Bonde

Kolla in orient, de har ett par dykare som är rätt lika submariner om du frågar mig. Du kan också få dem för en ok peng, samt att det är ett respekterat märke till skillnad från exempelvis invicta. Mitt exempel är nån på blocket som ligger ute just nu för 1800:-. Lycka till med letandet! :)

Bifogade filer:

• image.png
      image.png
      Filstorlek:
      761,3 KB
      Visningar:
      31
  24. Triumf

Triumf Borgare

Jag är på jakt efter en liten dykar-Seiko som kanske bekant.. Men dom verkar väldigt svåra att få tag på? De flesta verkar vara mycket omgjorda med icke originaldelar..

Jag irrade runt på olika forum och hittade denna: http://www.chronograph.com/store/mli_viewItem.asp?idproduct=1047
    Där 4205 verket sitter i. Vad det står på denna sida är den 34 mm? Vad kan ni säga om denna modell?
    Borde man slå till på den istället för att leta runt i mörkret som okunnig i ett träsk av sönder-moddade 4205/2205?
    Vad skulle kunna vara för/emot dessa två ur?

25. MrPlow

MrPlow Präst

Från:
    Roslagen
Mårtenssons ur Brookfield