• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dykare

KMS

Rolex
Nu när sommaren börjar bli höst känner jag att suget efter en dykare fortfarande klänger sig kvar. Grejen är dock att jag har en fix idé om att min dykare skall tåla vatten...

Vilket gör att jag ställer mig frågan är det rimligt att överhuvudtaget kunna bada med en vintage dykare?

Rimligtvis borde man väl kolla på dykare som har minst 100 m WR, för att det ens skall vara möjligt? Skall man m.a.o rikta in sig på så hög WR som möjligt

Många vintage dykare är ju riktigt bra i storlek och snygga, men håller klockorna? Antar att det krävs en service för att få dom i form? Finns ju så många coola dykare därute vore synd å inte våga ha dom vid vatten? Nu tänker jag mig heller inte i Rolex prisklasser utan lite mer modesta priser.

Eller skall man helt enkelt köpa nyare klockor om dom skall utmanas med lite vattenstänk?

Någon som kan något om märket Buler?
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Det ska inte vara några konstigheter så länge klockan är någorlunda nytryckt med godkänt resultat.
Har badat med alla mina vintageklockor om de klarat trycktestet med bravur. Dyra som billigare ur.
 

KMS

Rolex
Låter lovande. Men i vilket fall som helst bör man väl rikta in sig på klockor som har minst 10 atm?
Någon som har några sjyssta förslag på om man skall leta efter något speciellt? Något annat än Zodiac Seawolf, Certina Argonaut, Doxa 300 t, Bulova Snorkel, Aquastar, Squale, Tissot Navigator?

Buler, Wittnauer, Wyler?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Trycktest är väl en självklarhet innan bad. Jag har egen erfarenhet av liknande letande. Inte helt lätt. Skulle nog sikta på minst 100 wr och skruvade krona. Tror t.ex. inte de flesta Zodiac seawolf har skruvade krona, men det verkar vara mycket beroende av tillgången av passande kronpackningar, för att få vintagedykare täta. Certina DS, Nivada, Titus Calypsomatic, Eterna, Scubapro?, Enicar, Longines, Omega, och Seiko och Citizen har ju en hel del vintagedykare också.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 
  • Like
Reactions: KMS

KMS

Rolex
Skruvad krona är nog ett smart tips faktiskt!
Det har jag inte ens tänkt på, orutinerat.:)
Tack!
 

10past10

Omega
Jag har vid flera tillfällen kommit på min kolega med att ha på sig sin Daytona 6265 i bastun, efter att han badat med den. (Det tycker jag är extremt provocerande. Jag har förklarat för honom att brottsrubriceringen vårdslös handhavande av vintage ur kan ge upp till två års fängelse med konstant sken dränkning till frukost, men han skiter i det).

Nåja, det bevisar i alla fall att olika personer väljer att använda sina prylar på olika hårt.

(Och även om jag har problem med just klockor i bastu miljö så tycker jag det är bra mycket mer sympatiskt med folk som använder sina grejer fult ut än dom som har sina saker undanstoppade i kassavalv).
 

Sond

Patek
Jag har vid flera tillfällen kommit på min kolega med att ha på sig sin Daytona 6265 i bastun, efter att han badat med den. (Det tycker jag är extremt provocerande. Jag har förklarat för honom att brottsrubriceringen vårdslös handhavande av vintage ur kan ge upp till två års fängelse med konstant sken dränkning till frukost, men han skiter i det).

Nåja, det bevisar i alla fall att olika personer väljer att använda sina prylar på olika hårt.

(Och även om jag har problem med just klockor i bastu miljö så tycker jag det är bra mycket mer sympatiskt med folk som använder sina grejer fult ut än dom som har sina saker undanstoppade i kassavalv).
Tycker kollegan verkligen har rätt inställning. Även om Bastu är en tuff miljö. Men herregud vad glad man blir varje gång(dock inte så ofta i min omgivning, privat el prof.) man ser en fin vintage användas fullt ut.
 
Topp