• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dykarkampen - AP vs. BP vs. Panerai

Vilken dykare föredrar du?

  • AP Diver

    Röster: 80 48.5%
  • Blancpain Fifty Fathoms

    Röster: 60 36.4%
  • Panerai Submersible

    Röster: 25 15.2%

  • Totala väljare
    165
  • Enkät stängd .

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Det här med omröstningar tycker jag är ganska kul. Tänkte att vi kan köra vidare med en liten dykarkamp!
Kombattanterna för dagen är Audemars Piguet Royal Oak Offshore Diver (världens kortaste namn..), Blancpain Fifty Fathoms och Panerai Submersible, här personifierad i form av PAM389.
Både Audemars Piguet och Blancpain har en diger historia som klocktillverkare, med den förstnämnda som dessutom har en plats i de så kallade Tre Stora tillsammans med VC och PP. Blancpain har å sin sida en historia som sträcker sig ända tillbaka till 1700-talet, och anses vara ett mycket aktat märke inom horologins värld. Just Fifty Fathoms anses närmast vara en legend bland finare dykarur.
Panerai får anses vara outsidern i sammanhanget (vissa kanske anser att PAM Submersible inte hör hemma i denna kamp), med en mycket yngre historia än de båda andra. Man får också anse det vara vedertaget att Panerai inte har samma "haute horlogerie-stämpel" som övriga två. Märket har dock vuxit med tiden i takt med att ambitionsnivån har ökat och har många hardcore fans runt om i världen. Prismässigt ligger också Panerai-dykarna i Sverige numera på sexsiffriga listpriser.

Listpriser Sverige:
AP Diver - 179 800 kr
BP Fifty Fathoms - 125 300 kr (med canvaset på bilden)
PAM 389 - 101 700 kr

Vilken hade du valt och varför?

AP Diver 15710, 42mm:
AP.jpg


Blancpain Fifty Fathoms, 45 mm:
BP.png


PAM389, 47 mm:
PAM.jpg
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
AP. Tycker att BP ser ut som så många andra dykare. (Nu blir väl nån upprörd.) Pannan är lika stor som en stekpanna och därmed för stor.
 
Utan att lägga någon som helst kvalitetsaspekt i beslutet så väljer jag AP då jag helt enkelt tycker den är snyggast. Om BP var 3-5 mm mindre och Pannan saknade dykring så vore det nog helt jämnt skägg.
 
Mitt val är som ni vet Divern....

FC9EDD15-1241-4BCB-B39F-EDDD41616A57_zps0aqcjoxh.jpg


4237BFC9-881E-4A61-AA03-58611A59A71E_zpsetsb9zyn.jpg


Varför? Personligen så gillar jag den 'råa' Offshore looken på Divern samt att jag är lite av en fanboy till AP generellt, dock så gillar jag ju även Panerai även om just Submersible inte är någon personlig favorit i Panerai sortimentet...BP är fin och skulle gärna kunna tänka mig att prova en!

Tycker f.ö att Omega PloProf och Rolex DSSD hade kunnat få vara med i kampen :)
 

MånsT

Rolex
Stenhårt mellan AP och Blancpain. Förmodligen fallit på en AP i stål med vit tavla. Dock är Blancpain übercoolt, och Bathyscaphe ska vi inte snacka om...
 

Freddie L

Panerai
Pannan är ju absolut mest photogenic bland produktbilderna. Har dock en stark magkänsla av att AP och BP säkert är helt fantastiska i verkligheten. Men rösten faller på Panerai.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Tycker bäst om AP, men om man skall gå på historia är det nog BP som skall ha äran här.
Panerai är dock stark med ett helt eget och attraktivt formspråk!
 

hollow123

Rolex
Hade inte Panerai vart på 47mm så hade den vart givna valet. Cool och toolig som sig bör!
Nu faller rösten på AP för dess size och coolhet, BP är för tam
 
Topp