• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dykarklocka till tonåring

Moorflax

Patek
2-Faktor
Tänkte köpa en lite finare klocka till min son som ska börja gymnasiet till hösten.
Jag har precis köpt en Seiko Sumo till mig själv som jag är jättenöjd med. Tror dock att en något mindre skulle passa hans handled bättre.
Prisklass: 2000-6000:- ca
Förslag mottages tacksamt.
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Citizen BM6400. Good stuff för lite pengar! Snygg också. Endast 40mm och ytterst bärvänlig.

BM6400-00E-sidecloseup.jpg
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Ok, nu har jag sett dina inlägg om Glycine hela dagen. ;)
Tala om för mig varför jag, eller rättare sagt min son, ska ha en sådan.
gllycine.jpg


Har själv haft en combat sub och måste säga att de känns väldigt välbyggda i förhållande till pris. Tydlig tavla med datum och bra lume. En för mig positiv egenskap är att den är relativt låg för att vara dykare och upplevs därför som smidig.
 

Nexus

Panerai
Ok, nu har jag sett dina inlägg om Glycine hela dagen. ;)
Tala om för mig varför jag, eller rättare sagt min son, ska ha en sådan.
gllycine.jpg

Bortsett från det uppenbara (En allmänt underbar klocka) så är några av fördelarna följande :
Glycine är ett av de få märken som är helt egna, alltså inte uppköpta av någon jämrans koncern eller liknande, utan helt enkelt kör sitt eget race fullt ut.
Väldigt god kvalité på grejerna.
Prisvärda, går väl på en sisådär 5 papp.
"Riktiga" Schweiziska urverk.
"Lagom" sportiga, funkar perfekt till en grabb i den åldern.
Rejält stryktåliga. Har själv burit mina under allt från repningar med Death Metal-band till lägenhetsflyttar. meo_swe har en som han utsätter för Gud-vet-vad och den tickar mig veterligen på bra.
"Flyger under radarn" på ett väldigt trevligt sätt. Folk som inte kan ett skit om klockor (Läs : Potentiella erövringar i grannklasserna) kommer visserligen inte känna igen märket, men de som är med i matchen kommer nicka igenkännande till grabben :)
Borrade luggar gör att han utan några större problem kan byta band själv om han skulle få lust med det.
Service av dessa bör vara relativt vettig rent prismässigt, och du behöver inte åka land och rike runt för det.
Slutligen : Om han nu av någon anledning behöver kränga klockan (Vi får hoppas att det inte blir aktuellt) så är det ingen svårighet att bli av med den.

Edit: Precis som medlemmen med det könsambivalenta användarnamnet (Ja, jag fattar referensen men är på det humöret) så är klockan ganska platt, så om det skulle krävas så kan den utan problem glida in under en manschett.
 

Jens

Greedo
Bortsett från det uppenbara (En allmänt underbar klocka) så är några av fördelarna följande :
Glycine är ett av de få märken som är helt egna, alltså inte uppköpta av någon jämrans koncern eller liknande, utan helt enkelt kör sitt eget race fullt ut.
Väldigt god kvalité på grejerna.
Prisvärda, går väl på en sisådär 5 papp.
"Riktiga" Schweiziska urverk.
"Lagom" sportiga, funkar perfekt till en grabb i den åldern.
Rejält stryktåliga. Har själv burit mina under allt från repningar med Death Metal-band till lägenhetsflyttar. meo_swe har en som han utsätter för Gud-vet-vad och den tickar mig veterligen på bra.
"Flyger under radarn" på ett väldigt trevligt sätt. Folk som inte kan ett skit om klockor (Läs : Potentiella erövringar i grannklasserna) kommer visserligen inte känna igen märket, men de som är med i matchen kommer nicka igenkännande till grabben :)
Borrade luggar gör att han utan några större problem kan byta band själv om han skulle få lust med det.
Service av dessa bör vara relativt vettig rent prismässigt, och du behöver inte åka land och rike runt för det.
Slutligen : Om han nu av någon anledning behöver kränga klockan (Vi får hoppas att det inte blir aktuellt) så är det ingen svårighet att bli av med den.

Edit: Precis som medlemmen med det könsambivalenta användarnamnet (Ja, jag fattar referensen men är på det humöret) så är klockan ganska platt, så om det skulle krävas så kan den utan problem glida in under en manschett.
Vill tillägga att det inte är nån som verkar vilja behålla dom.
Klockornas motsvarighet till Opel!

J
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Vill tillägga att det inte är nån som verkar vilja behålla dom.
Klockornas motsvarighet till Opel!

J
Din koll på bilmarknaden synes hyfsat ouppdaterad, svårt(relativt sätt) att hitta en begagnad Opel av de senaste mindre modellerna. Väldigt populära. Jag har en som är tio år gammal i garaget, skulle bara byta henne mot en ny Opel. Glycine däremot har jag ingen uppfattning om men det är ju inte så viktigt :D

On topic så kan det vara värt att gå igenom eBay efter en Orient Mako!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Mako kan jag även lägga en röst på, och kanske mest XL. "modernt" stor, kul märke för invigda och håller bra. Orimligt billig också, köp lite bandsallad åt grabben att byta med (eller ost, jag vet ett ställe där det säljs till rätt pris)!
 

meo_swe

Audemars
Bortsett från det uppenbara (En allmänt underbar klocka) så är några av fördelarna följande :
Glycine är ett av de få märken som är helt egna, alltså inte uppköpta av någon jämrans koncern eller liknande, utan helt enkelt kör sitt eget race fullt ut.
Väldigt god kvalité på grejerna.
Prisvärda, går väl på en sisådär 5 papp.
"Riktiga" Schweiziska urverk.
"Lagom" sportiga, funkar perfekt till en grabb i den åldern.
Rejält stryktåliga. Har själv burit mina under allt från repningar med Death Metal-band till lägenhetsflyttar. meo_swe har en som han utsätter för Gud-vet-vad och den tickar mig veterligen på bra.
"Flyger under radarn" på ett väldigt trevligt sätt. Folk som inte kan ett skit om klockor (Läs : Potentiella erövringar i grannklasserna) kommer visserligen inte känna igen märket, men de som är med i matchen kommer nicka igenkännande till grabben :)
Borrade luggar gör att han utan några större problem kan byta band själv om han skulle få lust med det.
Service av dessa bör vara relativt vettig rent prismässigt, och du behöver inte åka land och rike runt för det.
Slutligen : Om han nu av någon anledning behöver kränga klockan (Vi får hoppas att det inte blir aktuellt) så är det ingen svårighet att bli av med den.

Edit: Precis som medlemmen med det könsambivalenta användarnamnet (Ja, jag fattar referensen men är på det humöret) så är klockan ganska platt, så om det skulle krävas så kan den utan problem glida in under en manschett.

Så sant som Nexus säger så är Glycine asball!
Klarar allt mellan himmel och jord, och är en arbetshäst av rang!
KÖÖP KÖÖÖÖÖÖP!




 

Korsvold

Omega
Är du säker på att det är en dykarklocka han är ute efter? Gymnasiekids är ju i regel trendkänsliga, och enligt mina egna observationer som ung (22) man är ju den här vintagevågen med Gant/DW fortfarande stark. En Tissot Visodate kanske inte vore fel?
 

martin9z9

Omega
Jag ska nu börja mitt andra år på gymnasiet så kan ge dig lite tips haha. Jag skulle säga en Certina DS Action Diver eller kanske en Seiko SKX007 som ett lite billigare alternativ. Dock jag tror han blir glad vad han än får, inte många som får en fin klocka av sin far :)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Är du säker på att det är en dykarklocka han är ute efter? Gymnasiekids är ju i regel trendkänsliga, och enligt mina egna observationer som ung (22) man är ju den här vintagevågen med Gant/DW fortfarande stark. En Tissot Visodate kanske inte vore fel?
Nä helt hundra är jag ju inte förstås. Han gillade ju min Sumo, men han har ju inte sett så mycket annat direkt.
Ska visa honom en Visodate, det kanske är som du säger, att det är en sådan han vill ha? Den på bild nedan var ju skitsnygg!
Martin9z9 och flera nämner DS Action och den är ju en stark kandidat. Även SKX007/009 verkar vara bra inkörsklockor. Samtidigt så vore det ju skoj med något mer udda. Glycinen här i tråden med stålarmband gick iaf jag rejält igång på! :)
image.jpg
 

svesam

Rolex
Bortsett från det uppenbara (En allmänt underbar klocka) så är några av fördelarna följande :
Glycine är ett av de få märken som är helt egna, alltså inte uppköpta av någon jämrans koncern eller liknande, utan helt enkelt kör sitt eget race fullt ut.
Väldigt god kvalité på grejerna.
Prisvärda, går väl på en sisådär 5 papp.
"Riktiga" Schweiziska urverk.
"Lagom" sportiga, funkar perfekt till en grabb i den åldern.
Rejält stryktåliga. Har själv burit mina under allt från repningar med Death Metal-band till lägenhetsflyttar. meo_swe har en som han utsätter för Gud-vet-vad och den tickar mig veterligen på bra.
"Flyger under radarn" på ett väldigt trevligt sätt. Folk som inte kan ett skit om klockor (Läs : Potentiella erövringar i grannklasserna) kommer visserligen inte känna igen märket, men de som är med i matchen kommer nicka igenkännande till grabben :)
Borrade luggar gör att han utan några större problem kan byta band själv om han skulle få lust med det.
Service av dessa bör vara relativt vettig rent prismässigt, och du behöver inte åka land och rike runt för det.
Slutligen : Om han nu av någon anledning behöver kränga klockan (Vi får hoppas att det inte blir aktuellt) så är det ingen svårighet att bli av med den.

Edit: Precis som medlemmen med det könsambivalenta användarnamnet (Ja, jag fattar referensen men är på det humöret) så är klockan ganska platt, så om det skulle krävas så kan den utan problem glida in under en manschett.

Boom, där satt den !!
Den enda och helt korrekta storyn om Combat Sub:ens förträfflighet i den prisklassen.
Du fick mig att ångra att sålde min...
 

Galaxy

Rolex
Ny/begagnad kvarts-Longines Hydroconquest drar jag som 17-åring till med, om det nu är dykare som gäller. :)
 

Krantz

Breitling
Jag ska börja tredje året på gymnasiet i höst och är själv väldigt förtjust i SKX007:an, men av de klockor som nämnts i tråden skulle jag valt en Glycine.
 
Topp