• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dykintresse och dykarur

Du som äger ett dykarur.


  • Totala väljare
    61
  • Enkät stängd .

time4me

Breitling
Liten undersökning som besvaras av de som har ett dykarur. Jag är nyfiken på hur många här på klocksnack som äger ett dykarur, dyker? (inte nödvändigtvis med uret).
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Äger dykarur och har dykt. Ingenting jag gör regelbundet och aldrig med de dyrare pjäserna.

Aqualands och G-Shocks får visa var skåpet ska så ;)
 
Ska dyka i sommar om allt går som planerat! Till dess ska jag hinna skaffa mig en skx007 på orange zulu punkt slut!
 

Emil

Cartier
har dykt och kommer att dyka, dock inget jag gör regelbundet. har inte någon dyrare pjäs på armen då!
snorkling och fridyk hör väl till semestern, det är ju vanligare i mitt fall.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Har inget dykur men har dykt :p tyvärr så var min GMT-c på service då :( så den fick tyvärr inte hänga med :p... men någon gång ska Explorern få hänga med ner i djupet
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Har dykt men kan/får inte fortsätta av medicinska skäl. Favoritklocka: SubC. Kommer jag någonsin att kunna utnyttja klockans dykegenskaper? Svar nej. Konsekvent resonemang? Svar nej. Do I care? Svar nej. Vare nåmer?
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Har dykt rätt mkt tidigare i livet innan massa andra måsten tog över men planerna på att fortsätta finns kvar.
Dök med suunto och aqualand.

Min nuvarande submariner har dock inte varit djupare än ett par m vid snorkling men är ju en påminnelse om ens tidigare övningar.
 
Förresten, hur är det med tubdyk och vattentäthet?

Har hört olika, och givetvis är det ju relativt till hur djupt man går osv, men är det 300m som rekomenderas till fritidsdykning eller räcker det om klockan pallar 200m?

Har väl och göra med det faktiska trycket mot klockan mer än antalet meter va?
 

SSL

Audemars
Vill ha ett dykarur men är inte vidare förtjust i djupt vatten.

Nu vet jag inte varför TS startade denna tråd, vad nyfikenheten grundar sig i.
Men dykarur är på modet. De flesta med dykarur idag doppar knappt frillan i havet. Självklart svarar bara folk som dyker i den här tråden medan andra som bara diggar uren håller käft. Jag har trainers dagligen men har inga planer på att kuta i dom mer än till bussen. Jag har solglasögon när det är kvällsderby i Rom, inte för att det är soligt på kvällen utan för att skydda halvkasst från snutens tårgas. Och jag vill ha ett dykarur för att det är coolt, inte för att hoppa i plurret med den. :happyhappy:
 

David

Bödeln
091121-Blue2.jpg
 

TKVF

Panerai
Förresten, hur är det med tubdyk och vattentäthet?

Har hört olika, och givetvis är det ju relativt till hur djupt man går osv, men är det 300m som rekomenderas till fritidsdykning eller räcker det om klockan pallar 200m?

Har väl och göra med det faktiska trycket mot klockan mer än antalet meter va?
Läs min tråd under recensioner och köpguider. Heter något i stil med "vattentäthet på klockor i allmänhet och dykare i synnerhet".
Och ja. Alla mina dykarklockor har används under vatten. Utan min nya Jaeger-Lecoultre, hade inget passande band, det låg i bankfack den aktuella dagen.
 

SJ Smythe

Cartier
Har dykt, kanske 15-20 genomförda dyk, men aldrig med klocka. Vetefan om jag kommer ta upp det igen, tänker tanken ibland dock.

När det begav sig så pluggade jag och det kändes ekonomiskt svårt att fixa utrustning och hålla igång det hela. Nu när jag lättare skulle kunna ordna den biten har det gått så pass lång tid att jag börjat tvivla på hur bra koll jag har. Skulle isf få bli uppfriskningsdyk och plaska omkring lite först. Sen vore det ju kul med någon kompis som hänger på som parkamrat.

Edit: Har en sub.
 
Topp