• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dykprogram på 10an nu (kl 08:55)

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Ok priset jag fick här är ca 2000 kr för 6 havsdyk samt två i pool plus teorin antar jag samt uthyrning av material. Rekommenderar ni att man dyker med torrdräkt när man ändå är igång eller kan det vänta?

Har du tänkt att dyka i Sverige/kallare vatten är torrdräkt att föredra så då är det lika bra att köra med det på kursen (om du får) så har du det avklarat också.
 

Jonte73

Audemars
Ok priset jag fick här är ca 2000 kr för 6 havsdyk samt två i pool plus teorin antar jag samt uthyrning av material. Rekommenderar ni att man dyker med torrdräkt när man ändå är igång eller kan det vänta?


Skall du dyka i Sverige så skall du genomföra kursen i torrdräkt eftersom dykning i torrdräkt innehåller fler moment som är nödvändiga
att behärska.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Har du tänkt att dyka i Sverige/kallare vatten är torrdräkt att föredra så då är det lika bra att köra med det på kursen (om du får) så har du det avklarat också.
främst varmare vatten fast man vet ju aldrig så lika bra isåfall att ta båda. vad kostar det ungefär med torrdräkt i Sverige? Har du koll på det?
 

KalleKnuda

Cartier
Kursen jag ska gå i sommar kostar 4500 (PADI open water). Det är en grundkurs så ska man dyka djupare än 18 meter får man läsa mer
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Vet inte riktigt, men skulle tro att många svenska kurser inkluderar torrdräkt i grundkursen då det nästan krävs torrdräkt i Sverige, Även mitt i sommarn är det kallt vatten om du kommer ner under språngskiktet. runt 3500 för en grundkurs med torrdräkt gissar jag på. Runt 1500 om man tar torrdräkts-kursen separat. Ska du hyra torrdräkt i Sverige kräver uthyrarna i regel att du gått kursen.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Vet inte riktigt, men skulle tro att många svenska kurser inkluderar torrdräkt i grundkursen då det nästan krävs torrdräkt i Sverige, Även mitt i sommarn är det kallt vatten om du kommer ner under språngskiktet. runt 3500 för en grundkurs med torrdräkt gissar jag på. Runt 1500 om man tar torrdräkts-kursen separat. Ska du hyra torrdräkt i Sverige kräver uthyrarna i regel att du gått kursen.
Ok, jag är ju bosatt i Polen så priserna är ju annorlunda här men priset för grundkurs med våtdräkt samt komplettering med torrdräkt är 2800 kr så det är lite billigare. Skriver upp mig idag:)
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Kom ihåg att du måste ha en riktig dykarklocka på dig, annars blir det inte på riktigt!
Vi vill se bilder dessutom ;)
Lycka till .
Haha, självklart räknas det ju om man inte har en riktig dykarklocka! Instruktören sa att vi kan dyka ner till något vrak om vi var intresserade, lät ju lite överkurs men samtidigt sjuukt spännande:D
 

TKVF

Panerai
Orkar inte varken läsa eller skriva mycket i tråden. Ni som är intresserade att lära er dyka, speciellt på västkusten, säg till mig så får ni hjälp. Priset avspeglar egentligen mycket lite av kursens innehåll och kvalité.

Torrdräkt eller våtdräkt? Ja. Det är frågan. Ett sommardyk i Sverige i 20 grader vatten behöver man inte torrt för. Det är mer att hålla reda på (och dyrare generellt) mef Torrdräkt.

Och JA. Det finns grymt fina dykställen i Sverige.

Är ni genuin intresserade så står vi(ett gäng klubbar) på Tur-mässan i Göteborg för att snacka dykning där det även kommer att gå att provdyka i bassäng.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
I Sverige används ofta sk semidry. Dvs en tjockare våtdräkt med bättre tätningar, men ej lufttät. Den släpper in vatten i början av dyker, men det cirkulerar inte runt utan värms efter en stund upp av kroppen. Mycket enklare att handskas med än våtdräkt för en nybörjare och fungerar en bra bit in på hösten. Bara att HTFU och köra hårt! :)
 
Topp