• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dyr service

berg35

Omega
Jag har lämnat in min Oris Divers Chronograph för att få en offert på service.

Idag fick jag svaret på telefon att det skulle kosta 8650 kr.
Jag kommer inte ihåg exakt vad som ingick men taget hur minnet var det :
Komplett servie
Nya tryckknappar
Ny "sekundenhet"
Någon ny visare (kommer inte ihåg vilken eller vilka)

Om jag begär att de ska skicka tillbaka klockan utan att serva den, kan jag då begära att få en kostnadsspec som jag skulle kunna använda för att jämföra med andra serviceställen. Jag känner nämligen att jag behöver kolla lite fler ställen innan jag bestämmer mig.
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Det låter onekligen väldigt dyrt! Ta hem klockan och kolla läget hos någon annan urmakare är mitt tips.


Autocorrect stavade fel, inte jag.
 

berg35

Omega
Jag ringde precis och bad dem ta hem klockan.
Denna gång lämnade jag in den på Klockmaster i Trollhättan som hade skickat den till någon Orisgodkänd urmakare i Sverige, vet inte riktigt vilken.
Någon som har något tips på bra serviceställe i närheten, jag bor i Vänersborg. Jag gissar att det blir Göteborg som gäller, brukar man kunna skicka klockan när den ska på service eller "måste" man åka och lämna in den? Även om det "bara" är ca 10 mil så har jag inga direkta anledningar att åka till Göteborg.
 

DrDre

Patek
Om det bara är lite rengöring och nya oljor som behövs, så borde nog "alla" urmkare kunna fixa det. Och de allra flesta till ett betydligt bättre pris än det du fick i din offert. Dock är även ETA/Selitas kronografer rätt tidskrävande att serva, så du får nog räkna med minst 3,5 tkr i alla fall om du vill ha det ordentligt gjort. Lindahls i Vetlanda har servat några klockor åt mig och man kan skicka klockorna till dem. Du kan ju ringa dem och fråga.
 

berg35

Omega
Jag hade räknat med kostnad upp till 5000 kr, men över 8500 kr var betydligt mer än vad jag räknat med.
Det är ju ett 7750 verk i klockan, hur noga ska man vara med att det är Oris originaldelar eller funkar det med vilka 7750 delar som helst?
 

plexan

Cartier
Urmakare borde ju bada i pengar med service priserna som finns... vad jag vet är det dålig betalt.. han/hon skulle alltså kunna ta 500kr/timmen och hålla på med den i 17,3 timmar. Känns inte som det borde ta 17,3 timmar att serva den, men vad vet jag. Okej delar kostar ju också, men man undrar ju ändå vart pengarna tar vägen.
 

Whedda

Rolex
Urmakare borde ju bada i pengar med service priserna som finns... vad jag vet är det dålig betalt.. han/hon skulle alltså kunna ta 500kr/timmen och hålla på med den i 17,3 timmar. Känns inte som det borde ta 17,3 timmar att serva den, men vad vet jag. Okej delar kostar ju också, men man undrar ju ändå vart pengarna tar vägen.

Den stora kostnaden i det här fallet tror jag är delarna dvs "sekundenheten, tryckknapparna och visaren" som skulle bytas. Priset på dessa sätter Oris och inte urmakaren.

Därför blir inte heller timlönen realistisk då du förmodligen snarare kan räkna på halva priset i ren arbetstid. Sen är det sociala avgifter, skatt och det ena med det andra.
Priset man får betala om man bor i ett välfärdsland där våra hantverkare skall ha en dräglig lön.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Har precis haft min Omega seamaster 300 cronometer service efter att jag glömt skruva fast kronan, man bytte alla visare (6 st) ny crona, våda knapparna, heliumventil, samt en hel del delar i klockan, samt polering, klockan skickades via svendk AD till omega. Allt gick på 8750:- så visst låter din rep dyr.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

berg35

Omega
Jag har som sagt begärt att få hem klockan. När den kommit hem ska jag kolla runt lite mer och se vart jag kan hitta ett bättre pris.
 

CLT

Rolex
Jag servade en Tag Heuer Carrera DD med ett 7750 verk för ett litet tag sen. Lämnade hos Eriksons Urhandel som skickade vidare till TH service ställe i Sverige, Skövde Urteknik. Dom gjorde hel service, bytte krona, nya packningar, bytt en en tryckknapp samt polering utav både boett och länk. Det kostade mig 5550:-. Så det priset du fått känns väldigt overkill..
 

berg35

Omega
Nu har jag fått tillbaka klockan. Så här står det i offerten
offert klockservice.JPG
 

Marckus

Panerai
Att serva ett 7750 hos ''ad'' är ju inte gratis, oavsett om märkeskomponenter ska bytas eller ej...men <8k är inga probs, säger jag utan att veta vad som specifikt ska göras
 

billo

Cartier
Shit jag har valt fel branch.

De är ju billigare att göra en standard service på en svenson bil, och då går det åt markant mycket mer olja än de millimeter dropparna som en klocka behöver.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Shit jag har valt fel branch.

De är ju billigare att göra en standard service på en svenson bil, och då går det åt markant mycket mer olja än de millimeter dropparna som en klocka behöver.
Så blir det ju när man går via AD. tänk 1500kr i frakt + att de säkert vill ha något för besväret.
Det är därför man kontaktar servicecentret direkt.
 

freno

Omega
lät dyrt, vet en som gjorde en service för fem år sen i englamd för 400 pund då han fått upp kronan under vattnet och då böts det en hel del grejer.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Shit jag har valt fel branch.

De är ju billigare att göra en standard service på en svenson bil, och då går det åt markant mycket mer olja än de millimeter dropparna som en klocka behöver.
Å andra sidan så gör det ju inget om en bilmekaniker nyser eller ens andas när de plockar bort en skruv från motorn. Gör en urmakare det så går det åt en timme att leta efter skruven med ett mikroskop...
 

berg35

Omega
Skickade igår kväll ett mail direkt till service centret i Danmark, som tydligen är det närmaste. Får se vad de återkommer med.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Å andra sidan så gör det ju inget om en bilmekaniker nyser eller ens andas när de plockar bort en skruv från motorn. Gör en urmakare det så går det åt en timme att leta efter skruven med ett mikroskop...

Har du skruvat i ett motorutrymme?
Man tappar en skruv och stelnar till och lyssnar och ber om det distinkta ljudet när den slår i betong golvet. Hör man inte det blir humöret väldigt uselt och man står resten av kvällen och letar efter skruven. Man köper en ny (dyr) skruv och i ett tidsspann på 1-10 år senare hittar man skruven någonstans i motorutrymmet.
 

David

Bödeln
han/hon skulle alltså kunna ta 500kr/timmen och hålla på med den i 17,3 timmar. Känns inte som det borde ta 17,3 timmar att serva den, men vad vet jag. Okej delar kostar ju också, men man undrar ju ändå vart pengarna tar vägen.

Nej.

Först får du dra ifrån 20% moms, där ryker en hundring direkt.

Förutom delar, som ofta är långt ifrån billiga, ska det som är kvar täcka arbetsgivaravgifter, lokalhyra, administration, avbetalning på maskiner och verktyg, avgifter och nödvändiga utbildningar som märken man är AD för kräver, CSN-avbetalning för urmakarutbildningen och säkert hundra andra mer eller mindre betungande poster.

Det är märkligt att service är så billigt som det är.
 
Topp