• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dyr service

sjökvist

<—Axel Nilson
Pratar vi ETA-verk som är helt standard från hyllan så är det nog som du säger många gånger billigare att byta verket än att serva det. Dock är ju nästan alla verk bearbetade på ngt vis med ngn form av finishering eller gravering. För att inte tala om justering av gång som också kostar. Sedan handlar det inte enkom om pengar. Känslan av att det är samma maskin som går år efter år har också ett värde. Men för all del tycker jag du är ngt på spåren.
Jag håller med, det är lite av grejen att ett och samma verk har tickat på hela tiden, tror inte att man skulle uppleva samma känsla om hela verket skulle blivit utbytt
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag håller med, det är lite av grejen att ett och samma verk har tickat på hela tiden, tror inte att man skulle uppleva samma känsla om hela verket skulle blivit utbytt
Det beror ju på vad det är för klocka. En skx007 med ett standardverk som kostar 500kr löst finns det ju ingen anledning att serva för 3000-4000kr.
 

ScubaKing

Audemars
Här kan vi snacka lokalkostnader. Dessutom med garanti och tejpad hund på köpet.
Cuba.

84590329.jpg
 

manekin

Omega
Alltså fullständig demontering av verket, inspektion med lupp av varje del för slitage, ultraljudstvätt, tork, kontroll och återmontering av verket inklusive korrekt smörjning med rätt mängd av rätt olja på rätt plats enligt tillverkarens instruktioner? Och förstås även ultraljudstvätt och eventuellt polering av boett och länk, samt trycktest.

RolexOilChart14.jpg


Eller var det en "fullständig service" i still med den som klockor som säljs som "genomgångna av urmakare" som dyker upp i åskmolnshistorier här titt som tätt utsatts för?
Hur många arbetstimmar pratar vi om på en sådan service?
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
En service på ett 7750-baserat verk hamnar väl aldrig på under fem hos någon urmakare, kronografer är ju alltid dyrare. Sen får man plussa på kostnaden för dessa nämnda delar. Men jag skulle i ditt fall prata med icke auktoriserade som t ex Gastons på Hisingen. Kan han få hem erforderliga delar så kan du säkert pressa priset lite. En second opinion om vad som verkligen behöver bytas är väl heller inte fel.
 

Kirurgen

Omega
2-Faktor
Googlade lite på Gatsons Ur på Hisingen, verkar som om han har stängt för gott(!?). Någon som har erfarenhet av "liknande" lokala urmakare i Göteborgstrakten?
Nämligen dags att serva min Omega Constellation.
 

solex

Omega
Nu har jag fått tillbaka klockan. Så här står det i offerten
offert klockservice.JPG
Hej! Serviskostnad låter grym dyrt oavsett vad har klockan för märke. Däremot har jag ingen aning om din klocka är mekanisk eller kvarts ur /quartz chronograph. Kan du lägga upp bilder av den, gärna med urverk om du har möjlig att öppna baklock. Jag är båda urmakare och klocksamlare som har hjälpt att serva och laga många klockor bland annans mekaniska kronograf klockor för medlemmar i forum.
 
Topp