• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dyra dinkor på avbetalning!

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Det är vanligare än ni tror, butikerna ökar sina avbetalningsköp för varje månad som går...
 

Knight

Cartier
Har dessvärre träffat en del unga människor som lever långt över sina tillgångar. Tror att det är vanligare här i Stockholm där ettan i innerstan för minst två miljoner (ultimata lyxprylen) lockar. Postcode envy.
 

demondave

Rolex
Jag sitter och leker med tanken på att göra mig bolånefri. Det skulle ta ett tag, det skulle gå ut över en hel del annat, speciellt klockköpen. Men, vilken känsla. Sitta där helt och hållet skuldfri, med lägenheten som skön reserv.

Så något klockköp på kredit blir det knappast :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Har en polare från samma lilla håla jag kommer ifrån som nu flyttat till Sthlm.
Han tar lån för sina klockor och resonerar som så att alla jag känner har lån på sina bilar, skotrar, båtar osv men jag har inte ens körkort så därför unnar jag mig något jag gillar. Dock köper han Breitling av senaste modell och jag betvivlar starkt att han betalar av i den takt som också värdetappet är.

Dock skulle jag personligen kunna tänka mig att låna räntefritt för att köpa en äldre vintage Rolle t.ex. för att förvalta/använda den under nått år och sedan sälja den, fått förmånen att äga en klocka få förunnat och dessutom sälja den med vinst, why not.
 

inox

Cartier
Tre exempel:
1.Låna 50' på sin lgh för att köpa sin safirsub.
2.Föregående år amortera 50' mer än i exempel 1. Låna 50' på sin lgh för att köpa sin safirsub.
3.Föregående år spara 50'. Inga extra amorteringar utan ha pengarna på Rolexkontot. Köpa sin safirsub för de sparade pengarna.

Vilka av dessa är "ballonglån"? Så länge man har en skuld kan man ju välja att amortera istället för att lägga pengarna på lyxkonsumtion. Tror inte så många av medlemmarna här är helt skuldfria. Dock känns det ju betydligt sundare att spara till det man ska köpa, dvs exempel 3 känns bättre än exempel 2 fast skillnaden är minimal (ränta/risk på Rolexkontot kontra ränta på lghlånet)
 

vicjoh

Omega
Jag tycker att om man ska köpa t ex en sub och har en bra lön varje månad kan man köpa en klocka via avbetalning om det är räntefritt.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Många visar upp sina nya och dyra klockor som tex ROLEX, Audemars Piguet osv, här på KS och andra forum. Och jag älskar att ni låter oss andra få se dem... :)

Men hur många av dessa "visningar", är klockor som är köpta på avbetalning? Jag tycker att denna frågeställning är högst intressant!

Skulle aldrig köpa en klocka på avbetalning själv.
Det är ju en lyxvara som, i alla fall jag, unnar mig för att jag kan avvara dom pengarna just nu till ett syfte som inte är livsviktigt!
 

JAkesson

Omega
Personligen så skyr jag lån värre än pesten. Jag har fördelen att bo i småstad så har inte ens lån på bostaden. Tog faktiskt lån för studierna men det tog med 14 månader att betala tillbaka. Beskriver min inställning rätt så bra.

Tittar jag på folk i min omgivning som tar lån för både det ena och andra så skulle jag inte vara det minsta förvånad om vissa köper klockor på samma sätt. Klockaffären här i stan hade erbjudande i studenttid om räntefri uppdelning av betalning så misstänker att det är rätt så vanligt både på smått och stort.

Ett riktigt varnande exempel för den som behöver ha det är ju att följa Archie Luxury på Youtube. Den killen älskar sina klockor, alla på avbetalning och lider som fan för det. Komedi på hög nivå.
 

RosaCasio

Cartier
Då kan man ju isf säga att allt man gör utöver att amortera på sitt bostadslån och vanlig omkostnader är ett indirekt lån på bostaden vilket blir en rätt snevriden bild av det hela i mina ögon...
Inte allt man gör men lyx-köp bör väl kunna inräknas.
Oftast är väl 100% ägande av bostaden man besitter för tillfället så svårt för de flesta, att lån här är accepterat och knappt anses som skuld utan gemensamt ägande med banken.

Med det sagt vill jag inte att banken gemensamt äger mina klockor och att räntefria avbetalningar på vintagerolex hade varit najs.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Inte allt man gör men lyx-köp bör väl kunna inräknas.
Oftast är väl 100% ägande av bostaden man besitter för tillfället så svårt för de flesta, att lån här är accepterat och knappt anses som skuld utan gemensamt ägande med banken.

Med det sagt vill jag inte att banken gemensamt äger mina klockor och att räntefria avbetalningar på vintagerolex hade varit najs.
Okej, då borde ju även utlandssemestrar och nya bilar räknas in vilket dom flesta har/unnar sig med lån på sin bostad, blir inte mycket kvar som inte kan klassas som "lyx" isf.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag skulle aldrig köpa något på lån förutom bostad (och möjligen bil om man verkligen måste ha en) Klockor, båtar, resor och annat som man inte måste ha är bara dumt att låna till har, du inte råd så har du inte.
Sedan är det väl lite upp till vad man menar med lån, jag gör alla stora inköp med mitt American express kort och det är i praktiken ett räntefritt lån i upp till 1,5 månad. Men jag skulle aldrig köpa något som jag inte kan köpa när Amex fakturan kommer.

Men jag tror Rob E erbjuder upp till 100´i räntefritt i ett år (antar att det tillkommer en avi-avgift) Så känner man att man absolut vill ha en klocka och kan betal av lånet inom ett år så visst, kör på det. Inte något jag skulle rekommendera men alla ser väl olika på den saken.
 

Knight

Cartier
Fast alla som har bolån parallellt med en dyr klocka har ju indirekt lånat till klockan på bostaden.

Om man vill dra allt till sin spets, så visst, men verkligheten är betydligt mer nyanserad..

Person 1 äger 70% av sin tremiljonerslägenhet. Han amorterar månadsvis och har en buffert om 200k. Han blir sugen på en ny rolle, så han plockar lite av bufferten.

Person 2 äger 5% av sin tvåmiljonerslägenhet. Han amorterar inte och har ingen som helst buffert. Han blir också sugen på en ny rolle, så han tar det på blanco.

Det är uppenbart vem som riskerar att sitta på gatan vid nästa krasch.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Fast alla som har bolån parallellt med en dyr klocka har ju indirekt lånat till klockan på bostaden.

Du hårdrar det lite, vi som har ägt vår bostad en längre tid och amorterat under tid samt inte lyft några nya lån behöver inte ha så höga lån. Som i mitt fall om man räknar bostadens uppskattade värde samt övriga tillgångar minus bolånet så ligger jag ändå plus. I stället för att amortera mera så har jag investerat pengarna i olika värdepapper som har gett en mycket högre avkastning än bolåneräntan. Så om du vill kan man säga att jag har lånat till att spekulera på börsen och använt delar av vinsts till att köpa klockor men valet har alltid vart amortera eller börsen, inte amortera eller klockor.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Vad präktiga ni är.. jag köpte min första stereovideo på avbetalning som student 92 den kostade 6000 kr sedan ñär den var betald en tv för 10 000 kr. Min första finare klocka köptes via personallån. Givet att du klarar avbetalningarna så är det lite väl hängslen och livrem att gagga om att allt måste sparas till. Samtliga som ni sitter på bostadslån och köper kapitalvaror, ni gör det genom lån iom ni inte amorterar med era disponibla medel. Enkom de utan några lån kan hävda att de sparar ihop till det de vill köpa.
Påstår man något annat har man missförstått en hel del..
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Vad präktiga ni är.. jag köpte min första stereovideo på avbetalning som student 92 den kostade 6000 kr sedan ñär den var betald en tv för 10 000 kr. Min första finare klocka köptes via personallån. Givet att du klarar avbetalningarna så är det lite väl hängslen och livrem att gaga om att allt måste sparas till. Samtliga ni som sitter på bostadslån och köper kapitalvaror gör det genom lån iom de inte amorterar med era disponibla medel. Enkom de utan några lån kan hävda att de sparar ihop till det de vill köpa.
Påstår man något annat har man missförstått en hel del..

Håller med här. Lika väl som att spara tex 3000 spänn varje månad så kan man ju oxå betala av detsamma varje månad. Givet då att man har utrymme till det. Sen är det upp till var och en givetvis.
 

inox

Cartier
Vad präktiga ni är.. jag köpte min första stereovideo på avbetalning som student 92 den kostade 6000 kr sedan ñär den var betald en tv för 10 000 kr. Min första finare klocka köptes via personallån. Givet att du klarar avbetalningarna så är det lite väl hängslen och livrem att gaga om att allt måste sparas till. Samtliga ni som sitter på bostadslån och köper kapitalvaror gör det genom lån iom de inte amorterar med era disponibla medel. Enkom de utan några lån kan hävda att de sparar ihop till det de vill köpa.
Påstår man något annat har man missförstått en hel del..
Exakt
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Vad präktiga ni är.. jag köpte min första stereovideo på avbetalning som student 92 den kostade 6000 kr sedan ñär den var betald en tv för 10 000 kr. Min första finare klocka köptes via personallån. Givet att du klarar avbetalningarna så är det lite väl hängslen och livrem att gaga om att allt måste sparas till. Samtliga ni som sitter på bostadslån och köper kapitalvaror gör det genom lån iom de inte amorterar med era disponibla medel. Enkom de utan några lån kan hävda att de sparar ihop till det de vill köpa.
Påstår man något annat har man missförstått en hel del..


Jag kan till viss del hålla med. Problemet finns hos personer som tar den här typen av lån och inte klarar av att betala av dem och kanske inte har insikten i att dom tagit sig vatten över huvudet. Man ser en del av de här personligheterna i programmet "Lyxfällan", där man vill leva på en nivå som inte lönen tillåter.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Själv är man lite dumskalle som löst studentlånet i förtid och som ammorterar lite extra på bolånet helt i onödan. Inte direkt ekonomiskt försvarbart men på något sätt känns det bra..

Som spencer klokt säger så får alla göra som de vill bara de klarar sin ekonomi. Klockor är trots allt en relativt bra hobby då många klockor håller värdet bra och i vissa fall utvecklas klart bättre än normalt sparande.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Kolla Rolex forumet, fan varannan dinka är avbetalning.
Hur kan man få för sig att köpa en lyxvara på avbetalning? Det är något du ska köpa för pengar du har!
Man ska bara köpa det man har råd med! Många här tjänar nog kanske över medelsvensson (inte alla dock, dom flesta kan nog bara hantera sina pengar) men likt förbannat så kör dom inte Ferraris som om dom faktiskt skulle ha mer pengar än dom har.
Att köpa en dyr klocka på avbetalning är att leva för mer pengar än man har.
 

Jörgen A

Omega
2-Faktor
Snackade med en bekant inom bankväsendet som är kreditgivare till någon av de stora elektronikkedjorna om "räntefria" lån och vem de riktar sig till. Hans inställning var att de riktigt räntefria kampanjerna, dvs 0 kronor i upplägg/avi osv. var helt klockrena (haha) för de som egentligen har pengar. Han tyckte man skulle passa på att byta vitvaror till exempel när det är upp till 60 månader helt utan avgifter och låta ens sparkapital jobba på annat håll, precis som Davvan redan varit inne på.
Som kreditgivare sa han att de tjänar bra med pengar på de som inte betalar i tid och det är det som det hela egentligen går ut på från bankens sida. Krasst? Japp! Men det funkar uppenbarligen :greedy:
Personligen degar jag i största möjliga mån det mesta kontant och definitivt när det gäller klockor. Men visst har även jag betalat stereovideo och annan elektronik per månad en gång i världen :D
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag gissar att det inte är helt ovanligt att folk köper klockor på avbetalning/sms-lån, men jag tror att det i större utsträckning är folk som är intresserade av att kunna flasha statusprylar, dvs överlappet är större mellan den demografin och fejkköparna än mellan geniunt klockintresserade. Undantag åt alla håll så klart, och Spencer lägger fram en grundläggande sanning. Det ska ju dock tilläggas att klockor, i större utsträckning än bilar och elektronik, håller sitt värde.
 
Topp