• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Då var det dags igen, klockmässan...

...är den 26 Oktober, Denna låg och väntade på mig när jag kom hem från landet...

F0C44813-7467-4406-88EC-735CE98F3E16-672-0000011D636B3670_zps1dab8aa8.jpg
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Man betalar 200kr om året för absolut INGENTING och dessutom måste man betala inträde på mässan, en mässa där man tillåter försäljning av kopior. M a o ett stort och dåligt skämt. Däremot är det jäkligt kul att träffa folk från forumen i samband med eventet.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Jaggis överdriver... brukar ibland finnas nåt smått o gott på mässan, några gamla rävar som säljer sportrolex dyker alltid upp, ett o annat objekt på auktionen kan också vara intressant (...notera totalt 50kr i avgifter för köpare o säljare) ;)

Men nog finns det gott om utrymme för förbättringar... hade jag ett extraliv skulle jag gärna delta i en upprustning/alternativ mässa...

Men att det förekommer fejks är ju bara tokfel och nästan en anledning att skita i det...:mad:
 
Jaggis överdriver... brukar ibland finnas nåt smått o gott på mässan, några gamla rävar som säljer sportrolex dyker alltid upp, ett o annat objekt på auktionen kan också vara intressant (...notera totalt 50kr i avgifter för köpare o säljare) ;)

Men nog finns det gott om utrymme för förbättringar... hade jag ett extraliv skulle jag gärna delta i en upprustning/alternativ mässa...

Men att det förekommer fejks är ju bara tokfel och nästan en anledning att skita i det...:mad:

Håller med NA, riktigt så illa som Jaganata vill få det till är det inte, brukar bli en kul förfest och sedan mässan, sedan baren och sen efterfest, typ så...

Dock ser datumet svårt ut för mig, men ska försöka trolla lite så kanske man kan gå...

Så här kan det se ut när KS Top Boys är på väg från mässan och letar efter trubbel... :cool:



Frågor på det?...

 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har undrat i flera år varför en "seriös" förening som ordnar en "seriös" mässa tillåter kopieförsäljning. Det är ingen från Skandinaviska Klocksamlarföreningen som bemödat sig med att svara....vilket känns konstigt.

Så, om någon från Skandinaviska Klocksamlarföreningen läser det här och har lust att reda ut hur ni ser på kopior etc så finns det gott om plats att göra det här i tråden, nu när vi ändå har er mässa uppe för diskussion...
 

P-A

Sir Spamalot
Jag har undrat i flera år varför en "seriös" förening som ordnar en "seriös" mässa tillåter kopieförsäljning. Det är ingen från Skandinaviska Klocksamlarföreningen som bemödat sig med att svara....vilket känns konstigt.

Så, om någon från Skandinaviska Klocksamlarföreningen läser det här och har lust att reda ut hur ni ser på kopior etc så finns det gott om plats att göra det här i tråden, nu när vi ändå har er mässa uppe för diskussion...


Eftersom ingen från föreningen svarade på ditt inlägg och det är många som undrat samma sak under åren så ringde jag upp Bosse Lernbo och frågade.
Vi pratade först lite allmänt om mässan och att de har någonstans under 1500 betalande medlemmar, han kunde dock inte ge en exakt summa då vissa har hoppat av under åren.
Tänkte då att om de är så pass många medlemmar så borde de dra in en ganska fin slant varje år på medlemsavgift, upp till 300´000/år, men han kunde inte svara på det just då.

Sen så frågade jag iaf om just kopior på mässan.
Han svarade då att det är absolut förbjudet, att det inte finns några kopior där och att den som påstår en sån sak ljuger.
Han hade även sett flest klockor av alla på dessa mässor och det har aldrig varit några kopior där enligt honom...
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Finns det inga möjligheter för en vanlig dödlig att komma o titta/investera i lite nya objekt? :)
 
Hursomhelsthelst så får man ingenting för medlemsavgiften på 200 SEK förutom en inbjudan till mässan samt ett nytt inbetalningskort för nästa år -man dessutom måste betala 100 SEK för att komma in på mässan

Så varje medlem har betalat 400 SEK per år OM man går på båda mässorna...
 

Ricrob

Patek
Yes, kopior har setts och ngn skinpajsare som JoberMan (?) konfronterade sa ju även lugnt att det var kopia men av bra kvalitet, eller hur var det?
 
  • Like
Reactions: P-A

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Yes, kopior har setts och ngn skinpajsare som JoberMan (?) konfronterade sa ju även lugnt att det var kopia men av bra kvalitet, eller hur var det?
Stämmer bra det. Jag har sett rolexkopior vid åtminstone två tillfällen. Inte så att något stått vid ett bord med en drös kopior, men det har legat kopior tillsammans med andra klockor. Vid ett tillfälle svarade säljaren att javisst är det en kopia, men den har ett bra verk.

Vad gäller "föreningen" så har jag varit medlem några år för att kunna gå på mässan (eller ja, ett tillfälle för lite dagtidskrökande med KS-folk och en snabbvisit på den ganska tråkiga mässan). Jag har under de åren aldrig fått någon info kring medlemsmöten, val av styrelse eller andra aktiviteter man kanske förknippar med föreningsliv.
 

Bolio

Panerai
JoberMan skrev.
Vad gäller "föreningen" så har jag varit medlem några år för att kunna gå på mässan (eller ja, ett tillfälle för lite dagtidskrökande med KS-folk och en snabbvisit på den ganska tråkiga mässan). Jag har under de åren aldrig fått någon info kring medlemsmöten, val av styrelse eller andra aktiviteter man kanske förknippar med föreningsliv.[/quote]

Ang medlems möte och val av styrelse samt andra aktiviteter kanske det kan va så att de hålls ca den 15 feb i Daytona Beach Florida :cigar::angel:;).
 
  • Like
Reactions: P-A

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Skandinaviska Klocksamlarföreningen är inte registrerad hos Skatteverket, vilket man kan förmoda att de borde vara om de bedriver momspliktig verksamhet i form av en eller flera mässor. Det kan ju finnas en rimlig förklaring till det men det vore verkligen bra om de kunde ge en sådan.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Håller med NA, riktigt så illa som Jaganata vill få det till är det inte, brukar bli en kul förfest och sedan mässan, sedan baren och sen efterfest, typ så...

Dock ser datumet svårt ut för mig, men ska försöka trolla lite så kanske man kan gå...

Så här kan det se ut när KS Top Boys är på väg från mässan och letar efter trubbel... :cool:



Frågor på det?...




Jokkmokk :( Han är ju borta :nailbiting: :sorry:
 
Topp