• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mysmögeldykartråden

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Jag är personligen "allergisk" mot kromade nötter. Köper jag något vill jag att det ska kunna hålla livet ut eller åtminstone ett bra tag. Ilskan som sveper över en när man hittat en ball vintage-dykare och sedan läser "stainless Steel back" är inte nådig. Det känns rakt in i klockhjärtat.
Det värsta är när säljaren ljuger om att det är rostfritt stål och tar dassiga bilder.
Håller med dig om detta. Bläddrar alltid till bilden på baksidan först om det finns någon tveksamhet. Schysst autocorrect förresten. ;)

Lägger in en bild på min Squale 2002 med nytt band på. Tummen upp eller ner?
IMG_20160330_170105.jpg
 

Calle med C

Panerai
Håller med dig om detta. Bläddrar alltid till bilden på baksidan först om det finns någon tveksamhet. Schysst autocorrect förresten. ;)

Lägger in en bild på min Squale 2002 med nytt band på. Tummen upp eller ner?
IMG_20160330_170105.jpg

Samma här. Oftast har man sina förvarningar när klockan ser konstigt blank ut eller allmänt billig. Haha! Jag noterade det men det var för sent att ändra! :D

Två tummar upp för bandet på Squalen.
 

Micke_A

Omega
Startade en tråd under "Diskussion" men borde platsa bättre här under "Vintage". Tack för tipset @Clark Kent !
Har köpt en väl begagnat Tibac, men det har inte varit lätt att hitta info om den. Verket ska vara ett EB 8021.
Den enda egentliga bra träffen är denna: http://www.horlogerie.studiocactus.net/mes-revisions/tibac-eb-8021/
Glaset behöver poleras, och en tub Polywatch är beställd från Natoband.se. Vi får se hur långt det hjälper.
Tills vidare har den hamnat på ett svart NATO.
Vore kul om någon har lite info om klockan eller Tibac överhuvudtaget!
Tibac I.jpg
Tibac II.jpg
2016-03-31 16.27.26.jpg
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
Har noen ur paa vei inn, deriblant dette, iNTRA Automatic, FE 4611 med boett fra MRP. Er det noen som kjenner til merket? Tror det er franskt, noe aa gjoere med Yema? Saa vidt jeg vet finnes det ihvertfall 1 iNTRA til her paa forumet?

23159764889_bca43224b8_z.jpg
23268055380_3169517bde_z.jpg
23445292111_15ab619396_z.jpg
23481331891_fe825830fd_z.jpg
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
Ny klocka idag. Michel Herbelin, en fransk dykare med välkänd boett. Boetten är tillverkad av M.R.P SA som även har tillverkat boetterna till äldre Heuer/Tag Heuer och en rad andra olika tillverkare.
Verket kommer från France Ebauche och har kaliber 4611 (även det samma som äldre Heuer). Jag har sett de här boetterna med både 200 och 500m märkning och med plast eller mineralglas, men min är märkt 20atm, har mineralglas och skruvad krona.

RwBZoFE.jpg

Det her ser jo ut som en evil twin...? Er paa vei fra Hong Kong, en eller annen idiot har blacket ut lumen paa den her, men ellers er de jo identiske bortsett fra merket?

23445292111_15ab619396_z.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det her ser jo ut som en evil twin...? Er paa vei fra Hong Kong, en eller annen idiot har blacket ut lumen paa den her, men ellers er de jo identiske bortsett fra merket?

23445292111_15ab619396_z.jpg
Absolut ser väldigt lika ut, samma boett och verk också. :)
Min är ju också fransk, så det är säkert samma fabrik som tillverkat båda klockorna.
 
Topp