• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dömmer du en person efter klockan?

Ako

Rolex
2-Faktor
Jo , jag tittar alltid efter , tycker det är speciellt spännande om det sticker ut , typ en kassör på Konsum med en vintage sub eller så..

har jäkligt svårt för parfymklockor o kopior , det finns så mycket kul att köpa för småpengar. Påtalar
detta för bärarna lite för ofta kanske.

Gillar nog gubbar med coola vintageklockor bäst, brukar inbilla mig att det finns någon cool historia bakom..
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Försöker att inte döma folk överhuvudtaget, men om det kommer nån med en kopia och flashar den i hopp om att folk ska tro att den är äkta, då jävlar är han en riktig nöt för all framtid i mina ögon
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jobbade för flera år sedan med en person som jag verkligen gillade, ambitiös, trevlig och genuin rakt igenom. Träffar personen av och till och blev lite sorgsen när han gick och berättade om sitt nyvunna klockintresse och visade upp en roseguldfärgad Invicta i 50mm klassen. Dålig stil och smak betyder ju inte automatiskt dålig människa.
 
Nja. Min före detta sportar en Michael Kors, hon är en fantastisk människa. En av hennes vänninor kör också en MK, inte lika fantastisk människa. Min före detta chef hade en stor djävla Hugo Boss och karln är ett inkompetent rövhål.
Och även om jag aldrig träffat en otrevlig ägare till en Rolex, Breitling, Omega, Tag Heuer, Sjöö Sandström etc så lär det finnas.
Så nej, jag dömer inte efter klockan, alla har inte intresset eller plånboken.

Men om någon försöker skryta om en parfymklocka, DÅ dömer jag.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Alla med Rolex är idioter? ;)
Skämt och sido...
Försöker att hålla ett så öppet sinne som möjligt, men när men sen en person med en viss klädstil som ofta innefattar en Disel som sticker ut utanför handleden är det svårt att hålla fördomarna borta.

I övrigt märker man kanska snabbt om människor har en klocka för ren status eller ett genuint intresse. Bara från tillecempel en bild går det inte att avgöra. Det ger en bra ingång dock..!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vad säger det då? Förutom att personen ifråga möjligtvis är klockintresserad eller inte?
Jag tror man kan få fram medvetandegraden, självkänsla, hur den klarar grupptryck, om han/hon vill vara i centrum, eventuellt teknikintresse, smak och stil, vilken grupptillhörighet det rör sig om, hur svag/stark personen är för statussymboler, hur bra/dålig personen är på att skapa balans i sin vardag, nördighetsindex, historiekunskap, självkännedom, självförtroende, eventuellt behov av självhävdelse, anpassningsförmåga, om personen går sin egen väg, humor, coolhetsfaktor, självdistans, självupptagenhet, nollkollfaktor men glad ändåmentalitet, intellektuell rörlighet, tunnelseende, extrovert/introvert personlighet, grad av manlighetskultur personen rör sig inom, undergiven/dominant, pretentiös/opretentiös, mental harmoni/disharmoni, eventuella sjukdomar, eventuell vinnarmentalitet, förmåga till självransakan och reflektion, kreativ förmåga, barnasinne, allvarlig eller lustdriven, visionär förmåga, integritet och mycket mycket mer. :);)
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag tror man kan få fram medvetandegraden, självkänsla, hur den klarar grupptryck, om han/hon vill vara i centrum, eventuellt teknikintresse, smak och stil, vilken grupptillhörighet det rör sig om, hur svag/ personen är för statussymboler, hur bra/dålig personen är på att skapa balans i sin vardag, nördighetsindex, historiekunskap, självkännedom, självförtroende, eventuellt behov av självhävdelse, anpassningsförmåga, om personen går sin egen väg, humor, coolhetsfaktor, självdistans, självupptagenhet, nollkollfaktor men glad ändåmentalitet, intellektuell rörlighet, tunnelseende, extrovert/introvert personlighet, grad av manlighetskultur personen rör sig inom, undergiven/dominant, pretentiös/opretentiös, mental harmoni/disharmoni, eventuella sjukdomar, eventuell vinnarmentalitet, förmåga till självransakan och reflektion, kreativ förmåga, barnasinne, allvarlig eller lustdriven, visionär förmåga, integritet och mycket mycket mer. :);)

Jag tvivlar inte på att du tror att man kan få fram det ;)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag tror man kan få fram medvetandegraden, självkänsla, hur den klarar grupptryck, om han/hon vill vara i centrum, eventuellt teknikintresse, smak och stil, vilken grupptillhörighet det rör sig om, hur svag/ personen är för statussymboler, hur bra/dålig personen är på att skapa balans i sin vardag, nördighetsindex, historiekunskap, självkännedom, självförtroende, eventuellt behov av självhävdelse, anpassningsförmåga, om personen går sin egen väg, humor, coolhetsfaktor, självdistans, självupptagenhet, nollkollfaktor men glad ändåmentalitet, intellektuell rörlighet, tunnelseende, extrovert/introvert personlighet, grad av manlighetskultur personen rör sig inom, undergiven/dominant, pretentiös/opretentiös, mental harmoni/disharmoni, eventuella sjukdomar, eventuell vinnarmentalitet, förmåga till självransakan och reflektion, kreativ förmåga, barnasinne, allvarlig eller lustdriven, visionär förmåga, integritet och mycket mycket mer. :);)

Det behövs inga psykologer längre, bara urhandlare! :)
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Jag dömer nog ibland.

Exempel: kostymsnubbe på tunnelbanan med guldrolex - vill passa in, skitnödig som fan.

Exempel: småsnackar på barnvagnspromenaden med en annan föräldraledig farsa. Killen har mjukisbyxor och trasig hoodie från 2007. Och en Black Bay. Hjälte!

Exempel: polarn beställer tre olika gantklockor för att det är snyggt och för att kunna matcha kläder- va fan, jävla pucko, en skx, en billigare Certina automat med eta och en vintage seamaster hade kostat lika mycket. Gör din hemläxa!

Exempel: killen som står i baren har en panna med blått mocka, rockstjärna!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag har svårt att tolka din ton, men det är klart att vi signalerar något, ständigt oavsett medvetenhet. Det är skrivet med både humor och allvar.

Det var skrivet med glimten i ögat ;) Sen så håller jag inte med dig i sak. Att tro att man kan utläsa en persons personlighet baserat på vilken klocka man använder säger mer om dina egna uppfattningar och eventuella fördomar om vad specifika attribut betyder. Det skulle vara förmätet att tro att ens egna föreställningar är allmängiltiga :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det var skrivet med glimten i ögat ;) Sen så håller jag inte med dig i sak. Att tro att man kan utläsa en persons personlighet baserat på vilken klocka man använder säger mer om dina egna uppfattningar och eventuella fördomar om vad specifika attribut betyder. Det skulle vara förmätet att tro att ens egna föreställningar är allmängiltiga :)
Det går inte att tolka utifrån klockan enbart. Det är i kombination med bäraren som det skapar relevans. Jag tycker att tolkningar är mer neutralt än uppfattningar och eventuella fördomar. Visst är en tolkning subjektiv, men psykologi och kunskap om symbolvärden tror jag det går att tolka fler ganska bra men aldrig hundraprocentigt. Mänsklig psykologi har fungerat på samma sätt i tusentals år, därför är vi inte så svårtolkade som vi tror. Däremot är jag inte säker på att vi alltid tillåter oss att se alla våra val vi gör och orsaken till dem kan vara dold. Speciellt svårt tror jag vi har idag när samhället inte tillåter det fullt mänskliga och tvingar oss att ta på en mask för att anpassa oss, då blir än mer dolt för oss, men kan vara väl synligt för den som betraktar och vågar ha hjärtat fullt synligt och vara sårbar.
 
Senast ändrad:

Jonkop

Omega
Möte med leverantör i början av veckan. Leverantören har Boss-klocka med tydliga orangea inslag och skjorta med kontrasttyg. Initialt gör jag givetvis en bedömning, utifrån de små detaljerna, av hela dennes person åt det mindre smickrande hållet. Efter mötet känner jag mig tillfreds med att leverantören säkert skulle göra ett bra jobb trots de allvarliga bristerna avseende klock- och skjortval. :) Det är lätt att glömma att vad som är viktigt för en själv kan vara helt ointressant/sakna värde för andra.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Möte med leverantör i början av veckan. Leverantören har Boss-klocka med tydliga orangea inslag och skjorta med kontrasttyg. Initialt gör jag givetvis en bedömning, utifrån de små detaljerna, av hela dennes person åt det mindre smickrande hållet. Efter mötet känner jag mig tillfreds med att leverantören säkert skulle göra ett bra jobb trots de allvarliga bristerna avseende klock- och skjortval. :) Det är lätt att glömma att vad som är viktigt för en själv kan vara helt ointressant/sakna värde för andra.
Ha ha, där började du med egna uppfattningar och fördomar som du tolkade in i helheten och fick insikt. Kan man skönja en viss fåfänga i klockvalet? Var skjortan också Hugo Boss? Var den av typen som reas ut? Kanske ligger fokus på att pengar ska användas i affärer och inte i sånt den här personen anser vara onödigt? Kanske en viss övertro på att ett visst varumärke har större betydelse än smakfullhet för det som passar ihop? Det är lätt att tro att det inte är en person som lägger tid på att springa runt i affärer eller lägger tid på modebloggar på nätet.
 
Senast ändrad:

Topolino

Breitling
Det är klart att folk kan vara bra personer även om de har dåligt klockomdöme - och tvärtom (inte minst). Allt annat vore mkt märkligt!
 
Topp