• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ebel Fickur

Hej! jag är ny här och vet inte riktigt hur saker och ting går till men tänkte att jag kunde ge det ett försök.
Jag hittade ett fickur hemma för ett tagsedan och ville gärna veta lite om det. Jag har försökt hitta info det genom att Googla och liknande utan resultat. Är det någon av er som vet något om det så skriv gärna det här. Det hade verkligen uppskattats! :)
IMG_1343.JPG
IMG_1344.JPG
IMG_1345.JPG
IMG_1346.jpg
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Hej.

Vad gäller Ebel verkar det inte finnas några listor med serienummer kopplat till årtal så
Lite svårt att se exakt tillverkningsår men någon gång de 30 första åren på 1900 talet skulle jag tro och med större osäkerhet
kanske 1920-30?
Klockan är i silver (0.800 stämpel ) med guldkant. Ev silver i kedjan också men det ser du isåfall genom en stämpel på någon av de sista bitarna i länken
Då klockan inte är nypolerad är det svårt att se skicket på den förgyllda guldkanten men
Överlag verkar den i ganska bra skick på boett och tavla
 
Hej.

Vad gäller Ebel verkar det inte finnas några listor med serienummer kopplat till årtal så
Lite svårt att se exakt tillverkningsår men någon gång de 30 första åren på 1900 talet skulle jag tro och med större osäkerhet
kanske 1920-30?
Klockan är i silver (0.800 stämpel ) med guldkant. Ev silver i kedjan också men det ser du isåfall genom en stämpel på någon av de sista bitarna i länken
Då klockan inte är nypolerad är det svårt att se skicket på den förgyllda guldkanten men
Överlag verkar den i ganska bra skick på boett och tavla

Tack så mycket! :)
 

Warwian

Cartier

Verket ser ut att vara en bryggvariant av FHF 2144 (eller liknande). Dessa tidiga FHF-kalibrar är i regel ganska svåra att identifiera då det finns många snarlika varianter, företaget var inte heller särskilt enhetliga vad gäller benämningar. FHF (Fabrique d'Horlogerie de Fontainemelon) var för övrigt ett av många schweiska företag som tillverkade råverk åt andra, vilka senare finisherade dessa. Ditt exemplar tycks utrustat med 15 stenar, Breguet-spiral och bimetallisk delad kompensationsbalans och är således av helt acceptabel kvalitet. Om det jag skrev precis tycks helt oförståeligt så får du hojta!
 
Verket ser ut att vara en bryggvariant av FHF 2144 (eller liknande). Dessa tidiga FHF-kalibrar är i regel ganska svåra att identifiera då det finns många snarlika varianter, företaget var inte heller särskilt enhetliga vad gäller benämningar. FHF (Fabrique d'Horlogerie de Fontainemelon) var för övrigt ett av många schweiska företag som tillverkade råverk åt andra, vilka senare finisherade dessa. Ditt exemplar tycks utrustat med 15 stenar, Breguet-spiral och bimetallisk delad kompensationsbalans och är således av helt acceptabel kvalitet. Om det jag skrev precis tycks helt oförståeligt så får du hojta!

Hej! förlåt att det tog så lång tid såg inte att jag hade fått ett svar. Tack! det hjälpte en hel del! :)
 
Topp