Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Edox Geoscope

Diskussion i 'Vintage' startad av Guinness, 6 maj 2014.

1. Guinness
    Trådstartare

Guinness Borgare

Från:
    Umeå
    Hej Alla,

Fick nyligen hem en Edox Geoscope men tyvärr var jag lite snabb på avtryckarfingret då jag inte kollade upp klockan tillräckligt innan jag tog hem den. Tyvärr fick jag hem det som verkar vara kopian och inte originalet. Inget konstigt med det men det som som förvånar mig är att kopiorna säljs så pass öppet och för så dyra pengar. Den säljs också hos relativt "rekommenderade" ebaysäljare. Någon som vet mer om kopian och om dess bakgrund?

Klockan känns väldigt trevlig vilket gör det lite tråkigt att den måste lämna men självklart är det bättre att spana efter originalet.

http://uhrforum.de/edox-geoscope-wer-hat-2-typen-t161176
    http://www.crazywatches.pl/edox-geoscope-gmt-worldtimer-1970
    http://omegaforums.net/threads/new-arrival-edox-geoscope.10936/

Länkar med info om klockan och kopiorna som jag såklart läste ordentligt efter köpet var genomfört.

Bilder på min klocka som återgår till säljare:

2014-05-06 206.JPG
    2014-05-06 211.JPG

Bilder på originalet:
    edoxgeoscope1.jpg

Som ni ser är det texten under Edox som skiljer sig åt och även färgen på timmarkörerna.

Ville väl mest informera med denna tråd om någon är lika lat som jag och inte orkar läsa på ordentligt men även ha lite information om kopiorna om någon har det. Kan det vara så att länk och boett är original eller är allting fejk?

Nåväl jag tycker att funktionen och tavlan är grym så ska fortsätta leta men numera kolla lite noggrannare efter originalen.

Mvh//Guinness

2. maxmol

maxmol Präst

Från:
    Stockholm
    Är det en kopia eller en remake/reissue?

3. Guinness
    Trådstartare

Guinness Borgare

Från:
    Umeå
    Bra fråga, lite det som jag själv undrar då klockan känns väldigt bra samt att skillnaderna som jag nämnde inte är någonting som borde vara svårt att kopiera om en exakt kopia är målet.

4. konkas

konkas Friends of KS

Trist, skönt att säljaren tar tillbaka den.

5. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Har du lust att berätta lite mer om modellen? Den ser häftig ut, men jag tror aldrig att jag har sett den förut. :)

6. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Stentuff modell, synd du gick på en mina. Var nära att knipa en på Tradera för ett tag sedan men fegade ur iom att de är så stora. Hoppas returen löser sig!

7. Guinness
    Trådstartare

Guinness Borgare

Från:
    Umeå

Självklart, som jag själv förstått det är det en world time klocka som funkar genom att tavlan snurrar för att mot 24h ringen kunna visa var i världen solen står på topp (se solen vid kl 12.) Det intressanta är att 24 ringen går att vrida på kronan vilket betyder att den går att ställa in. Vilket betyder att det går att ställa in tidszon för att utifrån denna se vad klockan är i resten av världen. En riktigt rolig funktion enligt mig.

eriksson850 gillar detta.
  8. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
  9. Guinness
    Trådstartare

Guinness Borgare

Från:
    Umeå
    Exakt verkar vara samma variant där, läser man den tyska länken jag postade så verkar det ha funnits en originalvariant med svarta timmarkörer men men det ska fortfarande stå geoscope under Edox i botten. Återigen är det en relativt etablerad säljare som erbjuder detta så man blir lite fundersam. Kopiorna verkar dock inte ha en roterande tavla som originalen utan endast möjligheten att rotera 24h hjulet med stjärnan.

En modern reissue släpptes i dagarna där det inte står någonting om dessa halvvarianter.

10. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm