• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Effekter av Swatch Groups beslut att sluta leverera ETA-verk till utomstående år 2020?

Knight

Cartier
Jag är nyfiken på vad ni tror att de marknadsmässiga effekterna blir av att Swatch Group abrupt slutar att sälja ETA-verk till utomstående den 1 januari 2020. Är detta ett steg i ledet för koncernen att ompositionera varumärken som Longines och Omega "upmarket"? Kommer instegsmodeller för varumärken utanför Swatch Group som använder moddade ETA-verk att öka i pris, eller hinner de anpassa sig?
 

MickeJ

Panerai
Det finns redan bra alternativ såsom t ex Sellita så jag tror inte en övergång på sex år kommer att bli någon stor sak.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Breitling hör ju inte till Swatch-gruppen, de använder fortfarande en hel del ETA-baserade verk i sin Avenger, Colt, Galactic - och Superocean-serie (har säkert missat någon)
Kan det betyda att Breitling kommer att jobba på In-house verk som inom kort kommer att fasas in som ersättare till ETA-verken som används i dem nu?
Blir ju även en bra anledning för Breitling att profilera sig i den lite högre ligan och börja jämföra sig med Rolex.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Breitling hör ju inte till Swatch-gruppen, de använder fortfarande en hel del ETA-baserade verk i sin Avenger, Colt, Galactic - och Superocean-serie (har säkert missat någon)
Kan det betyda att Breitling kommer att jobba på In-house verk som inom kort kommer att fasas in som ersättare till ETA-verken som används i dem nu?
Blir ju även en bra anledning för Breitling att profilera sig i den lite högre ligan och börja jämföra sig med Rolex.
Breitling kommer sluta tillverka automatare och sättas allt på sina quartz ur. Alternativt börja basera sina urverk på Sellita.

Och förövrigt så hatar jag alla som köper in ETA/Sellita verk, byter två delar och ger det ett eget caliber namn och nummer (läs: IWC). Jävla sopor!
Där med inte sagt att det är något fel på ETA/Sellita, det är det absolut inte.
 

Frosse

Cartier
Breitling kommer sluta tillverka automatare och sättas allt på sina quartz ur. Alternativt börja basera sina urverk på Sellita.

Och förövrigt så hatar jag alla som köper in ETA/Sellita verk, byter två delar och ger det ett eget caliber namn och nummer (läs: IWC). Jävla sopor!
Där med inte sagt att det är något fel på ETA/Sellita, det är det absolut inte.
Läs TAG
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Betyder väl att det kommer att komma några nya in-houseverk och att Miyota kommer få en starkare marknads position.
 

fc2

Rolex
...
Och förövrigt så hatar jag alla som köper in ETA/Sellita verk, byter två delar och ger det ett eget caliber namn och nummer (läs: IWC). Jävla sopor!
Där med inte sagt att det är något fel på ETA/Sellita, det är det absolut inte.

Håller helt med.

För att svara på trådfrågan så tror jag märken hinner anpassa sig och med anpassa menar jag köpa verk från andra tillverkare. Många verkar förvånansvärt ovilliga att göra egna verk. Är det så dyrt eller är det så få som bryr sig?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
*snip* Många verkar förvånansvärt ovilliga att göra egna verk. Är det så dyrt eller är det så få som bryr sig?

Jag tror det är för att många tillverkare egentligen inte är klocktillverkare utan deras know-how är inom mode/smycken.

Detta gäller även vissa märken som har ett anrikt namn inom klockindustrin, de har helt enkelt bytt fokus. Ur affärssynpunkt är det inget fel med det då det fungerar för dem.
 

Mr Chance

Kalmar
Som många redan skrivit är det inget problem då det finns alternativ. Sen är det ju inte så abrupt då det redan är känt och övergången redan pågått ett tag.
 

hellbit

Cartier
Breitling kommer sluta tillverka automatare och sättas allt på sina quartz ur. Alternativt börja basera sina urverk på Sellita.

Och förövrigt så hatar jag alla som köper in ETA/Sellita verk, byter två delar och ger det ett eget caliber namn och nummer (läs: IWC). Jävla sopor!
Där med inte sagt att det är något fel på ETA/Sellita, det är det absolut inte.
Men Iwc gör ju iallfall inhouse verk i sina dyrare modeller. Finns ju andra som endast kör ETA.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Men Iwc gör ju iallfall inhouse verk i sina dyrare modeller. Finns ju andra som endast kör ETA.
Må så vara, men då kan dom väl i alla fall skriva ut det: Hej, vi är för lata för att göra inhouse verk till våra billigare klockor! Men betala gärna 30k för dom ändå :).

Det är inget fel på att bara köra ETA/Sellita/Miyota. Vad jag vänder mig mot är att en del döper om verken för att få det att se ut som deras egna.
 

hellbit

Cartier
Må så vara, men då kan dom väl i alla fall skriva ut det: Hej, vi är för lata för att göra inhouse verk till våra billigare klockor! Men betala gärna 30k för dom ändå :).

Det är inget fel på att bara köra ETA/Sellita/Miyota. Vad jag vänder mig mot är att en del döper om verken för att få det att se ut som deras egna.
Må så vara, men då kan dom väl i alla fall skriva ut det: Hej, vi är för lata för att göra inhouse verk till våra billigare klockor! Men betala gärna 30k för dom ändå :).

Ja kan hålla med delvis fast å andra sidan tar många andra 30 el mer för sina klockor och då är det alltid ETA verk. Det står tydligt på tex uret.se ifall det rör sig om inhouse eller ETA:) Men det är ju kanske av vikt att det upplyses av handlare när man köper.
 

hellbit

Cartier
Den här boken beskriver väl vilka som är ETA och inhouse . Man får väl upp med ca 100kkr innan man får iwc inhouse verk
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    220.2 KB · Visningar: 56

fredrikb

Cartier
Blir ju samtidigt lite fjantigt detta med inhouse-fokus.

ETA tillverkar urverk som har testats i evigheter och är extremt pålitliga och kan levereras till en relativt låg prislapp (t ex Valjoux 7750), dessutom görs väl hyggliga volymer som håller priset nere ytterligare.

Så alternativet skulle då vara att IWC med fl istället lägger samma pengar på att tillverka ett eget urverk med samma funktion, vilket i slutändan skulle leda till ett lika tråkigt urverk men mindre beprövat. Kanske dessutom lite sämre eftersom de inte får samma skala i produktionen, alternativt lite dyrare. Kan inte förstå varför det skulle vara bättre?

Det är ju inte så att alternativet skulle vara att de skulle köra med 40-juvelers pyntade verk med guldkomponenter i sina instegsur?
 
Breitling kommer sluta tillverka automatare och sättas allt på sina quartz ur. Alternativt börja basera sina urverk på Sellita.

Och förövrigt så hatar jag alla som köper in ETA/Sellita verk, byter två delar och ger det ett eget caliber namn och nummer (läs: IWC). Jävla sopor!
Där med inte sagt att det är något fel på ETA/Sellita, det är det absolut inte.

Vi säger såhär; Breitling kommer att gå i raka motsatta riktningen.
De ska tydligen bättra på sig och börja göra In-house verk (Så som B-01 verket) till samtliga av deras modeller, och därmed gå upp en prisklass.
Så att de kommer gå från automat till quartz är inkorrekt, men deras instegsmodeller kanske kommer att ha Sellitaverk under övergångsperioden är möjligt.


Angående att man köper in verk, ändrar dem och döper om den så har jag lite nyheter angående vilka företag som "gör" detta:

Hublot
Omega
Breitling
IWC
Oris
Panerai
Tag Heuer
M.fl.

Anledning till att dessa döps om är att underlätta förståelse för de kunder som inte är lika insatta om oss här på forumen.
Skulle man skriva vilket basverk det var och vad som bytts ut/ändrats så skulle det inte säga någonting till 90% av alla kunder.
Sen låter det också snyggare att säga att verket heter "B17" och sedan skriva dess specifikationer istället för ETA 2824-2 med *samtliga ändringar & modifikationer till verket*


Eller har jag missförstått det du menade helt?
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Vi säger såhär; Breitling kommer att gå i raka motsatta riktningen.
De ska tydligen bättra på sig och börja göra In-house verk (Så som B-01 verket) till samtliga av deras modeller, och därmed gå upp en prisklass.
Så att de kommer gå från automat till quartz är inkorrekt, men deras instegsmodeller kanske kommer att ha Sellitaverk under övergångsperioden är möjligt.


Angående att man köper in verk, ändrar dem och döper om den så har jag lite nyheter angående vilka företag som "gör" detta:

Hublot
Omega
Breitling
IWC
Oris
Panerai
Tag Heuer
M.fl.

Anledning till att dessa döps om är att underlätta förståelse för de kunder som inte är lika insatta om oss här på forumen.
Skulle man skriva vilket basverk det var och vad som bytts ut/ändrats så skulle det inte säga någonting till 90% av alla kunder.
Sen låter det också snyggare att säga att verket heter "B17" och sedan skriva dess specifikationer istället för ETA 2824-2 med *samtliga ändringar & modifikationer till verket*


Eller har jag missförstått det du menade helt?

Nope du har inte missförstått något. Men åt döpa om verken är ju bara ett sätt att ytterligare vilseleda och försöka framstå som bättre.
Jag tycker att det luktar lite butthurt om ditt inlägg, har du pyntat top $$$ för något som nu visat sig inte vara ett inhouse verk?

Köper man in verk så måste man berätta det. Att helt enkelt kalla det för "B17" istället för "modifierat 2824-2" är helt enkelt inte godkänt i min bok.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Kul diskussioner!
Vad jag tycker är intressant att rolex/Tudor inte nämns, ännu en bekräftelse på att deras strategi att skydda varumärket rolex med Tudor funkar. Annars hade rolex med största sannolikhet hamnat i ovan nämnda kategori, vad gäller användandet av ETA. Ingen klandrar väl direkt Tudor för att köra ETA till priset för en black bay? Själv har jag någon fetisch för inhouse vilket hindrat mig från en BB.
 
Att ETA ska minska eller sluta sälja urverk till en massa utanför "inre kretsen" är väl inte bara ett eget beslut, utan en EU-dom eller liknande på grund av att de varit dominanta på en marknad där fler vill sälja!
Detta är i alla fall vad jag hört, eller har jag fått det om bakfoten?
 

Knight

Cartier
Att ETA ska minska eller sluta sälja urverk till en massa utanför "inre kretsen" är väl inte bara ett eget beslut, utan en EU-dom eller liknande på grund av att de varit dominanta på en marknad där fler vill sälja!
Detta är i alla fall vad jag hört, eller har jag fått det om bakfoten?

Som jag har förstått det så är det enbart Swatch Groups beslut. Frågan blev däremot prövad av det Schweiziska konkurrensverket på grund av koncernens stora marknadsandel. Rätta mig gärna om jag har fel någon.
 

fredrikb

Cartier
Jag var nog otydlig. Varför slutar swatchgroup sälja utanför sin egen sfär? Det är att ge bort den markanden till Sellita och andra konkurenter.

Tja, det är ju beprövade kvalitetsverk där de säkert fått ner tillverkningskostnaderna en hel del. Förädlingsvärdet är garanterat rejält mycket större inom gruppen än utanför, och nu när patenten har släppt och Sellita (mfl) kan replikera verken är det kanske helt enkelt inte ett så attraktivt segment längre.

Kanske tänker de sig att de ska bygga vidare på ETA och höja kvaliteten ytterligare genom investeringar och på så sätt skapa en fördel för de märken som är inom gruppen.

Fråga: Om urverken tillverkas exklusivt inom Swatch Group och utvecklas för de märken som finns inom koncernen - är det "inhouse" då? Om inte, var går gränsen?
 

Knight

Cartier
Fråga: Om urverken tillverkas exklusivt inom Swatch Group och utvecklas för de märken som finns inom koncernen - är det "inhouse" då? Om inte, var går gränsen?

Precis detta är jag också nyfiken på. Vi såg t.ex. att ETA tillverkade en column-wheel chrono exklusivt åt Longines för bara några år sedan. Ponera att vi i framtiden får se en Longines med tourbillon? Varumärket har en gedigen historia och om jag ska tro vad som skrivs på internationella forum så har de en stark position i Kina, vilket bådar gott för en förflyttning.
 
Topp