• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Effekter av Swatch Groups beslut att sluta leverera ETA-verk till utomstående år 2020?

Boris Balkan

Fark you!
Fråga: Om urverken tillverkas exklusivt inom Swatch Group och utvecklas för de märken som finns inom koncernen - är det "inhouse" då? Om inte, var går gränsen?

Svar: Nej jag tycker inte det. En del av ett varumärkes själ är förknippad med märkes/verksamhetsnära produktutveckling. Den delen förtvinar om urverket utvecklad "centralt".
 

JayJay

Rolex
Att ETA ska minska eller sluta sälja urverk till en massa utanför "inre kretsen" är väl inte bara ett eget beslut, utan en EU-dom eller liknande på grund av att de varit dominanta på en marknad där fler vill sälja!
Detta är i alla fall vad jag hört, eller har jag fått det om bakfoten?

Nu kan det mycket väl vara så att mitt minne sviker mig men jag vill minnas att Swatch Group ville sluta leverera till utomstående mycket snabbare. Dock fick dom inte göra det eftersom det inte fanns möjlighet för alla tillverkare som köpte ETA att snabbt ersätta med annan underleverantör. Sedan blev 2020 satt som slutdatum för att marknaden skulle hinna ställa om sig.

Är som sagt inte hundra på ovanstående men någon annan kan säkert fylla på.
 

kirex

Cartier
Breitling hör ju inte till Swatch-gruppen, de använder fortfarande en hel del ETA-baserade verk i sin Avenger, Colt, Galactic - och Superocean-serie (har säkert missat någon)
Kan det betyda att Breitling kommer att jobba på In-house verk som inom kort kommer att fasas in som ersättare till ETA-verken som används i dem nu?
Blir ju även en bra anledning för Breitling att profilera sig i den lite högre ligan och börja jämföra sig med Rolex.

Det stämmer att Breitling har ETA-verk i sina billiga modeller. Men glöm inte bort att Breitling under några år har haft inhouse i sin Chronomat-serie mfl. Ett ex. på ett eget bra in-houseverk som Breitling har är cal B04. Detta beslut från Swatch-gruppen om att sluta leverera verk till klockproducenter utanför sin egen ftg. grupp har det för övrigt talats om i många år.
 

Johan M

Cartier
Jagt ror att det här kommer att öka utbudet på urverk på sikt och att swatch i längden riskerar att förlora på det här. Jämför med Microsoft som stödde Apple ett tag och tyckte att det var bra med mer konkurrens.
 
Topp