• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Efter en tuff dag kom en liten fundering.

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Efter mitt fiasko att köpa en vintage Grand Seiko 45GS från 1968 idag började jag fundera lite på hur folk resonerar kring Full set. Hur tänker ni när ni handlar era lite dyrare vintageklockor? (tänker nog mest på ni som handlar vintage Rolex)

- Är Full set något ni helst vill ha eller spelar det ingen roll alls? Det verkar ju påverka slutpriset i ganska hög grad. (ha överseende med att vintage är väldigt nytt för mig och att jag alldeles nyss blev riktigt intresserad av det) om ni tycker frågeställningen är konstig.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Frågeställningen är inte så konstig. Vissa föredrar full set för att det ligger rätt mycket premium i det, om det handlar om "rätt" märke. Andra bryr sig inte nämnvärt om det och kan inte motivera det högre priset. Jag själv är någonstans mitt emellan. I dagsläget, kort in i min klockkarriär är full set en kul bonus om det är överkomligt, typ som till min OQ (förvisso utan cert så det räknas ju inte). För dyrare ur kan jag som student i dagsläget inte lägga ut de summor som krävs, men mycket väl i framtiden, för visst är det nördigt och kul att ha.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Finns två saker som jag har fokus på:

1) Klockan i sig.
2) Säljaren.

Full set kan aldrig kompensera något av detta. Men jag är ju fullt medveten om att full set är mer trevligt osv så det är ju ingen nackdel om det finns med.
 

Mr Chance

Kalmar
För mig är full set ganska ointressant, jag köper klockan i första hand. Kan helt enkelt inte motivera för mig själv att lägga de extrapengarna på lite papper och lådor ;)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Hur tänker du själv kring din frågeställning?
Kommer resultaten av svaren påverka din inställning?

J
Isåfall är ju ett fint ex av klockan givetvis prio 1 som Per säger. Sen blir det ju billigare, där kan ju ett tillbehör klämmas in - som ett GS viklås till armbandet i mitt fall.
 

Sond

Patek
Har vare sig tid eller råd att göra det till något viktigt. Men visst drömmer jag om att som äldre att ha allt annat i livet så att det enda som kan göra en riktigt lycklig är en box och lite papper... Då är cirkeln sluten. Barn är också barnsligt förtjusta i papper och boxar. Ibland är själva boxen och pappret roligare än prylen däri... För barn alltså..;)
 

Jens

Greedo
Isåfall är ju en fint ex av klockan givetvis prio 1 som Per säger. Sen blir det ju billigare, där kan ju ett tillbehör klämmas in - som ett GS viklås till armbandet i mitt fall.[/
Isåfall är ju en fint ex av klockan givetvis prio 1 som Per säger. Sen blir det ju billigare, där kan ju ett tillbehör klämmas in - som ett GS viklås till armbandet i mitt fall.

Det jag menar är att om klockan som du avser köpa har papper och box eller ej är ju endast intressant för DIG som köpare. Skit i vad alla andra tycker, låt inte det påverka ditt val.
Om du nu e intresserad av en GS i 10 k klassen så måste ju skick o säljare vara viktigare än ett gammalt papper från Tokyo som du ändå inte kan läsa.

Molle måste ju kunna skaka fram nåt åt dig, be snällt bara.

J
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Box och annat trams slipper jag gärna förvara. Cert och servicepapper är gött men ej värt mycket premium för mig personligen.
 

_jonte

Patek
Gillar låda, papper etc på ett gammalt ur. Kan öka känslan markant, men skiljer såklart från klocka till klocka. Dock skulle jag inte betala mer än kanske nån tusenlapp extra för det.
 

KMS

Rolex
Prio är väl som sagt klockan. Vad jag kan tycka är extra intressant är om man kan få info om klockans historia, vem den har tillhört osv. Självklart blir det roligare ju coolare historian är.:) Vet inte hur mycket det är värt i reda pengar dock...
 
Topp