• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Efter Rolex, vart går man då?

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Och att dem är snygga, tror många håller med mig när jag säger att mycket från VC är oerhört fult. Kan såklart ha fel, smaken är som baken.
Jupp, oerhört fult.. Onekligen tur att smaken är som baken, annars hade aldrig de här fula skrällena fått pryda någon handled..
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.png
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Ju mer jag funderar desto mer får jag för mig att en del tycker det är coolt att dissa Rolex. Vilket jag inte förstår egentligen. Det är väl bara att hålla med om att det är en riktigt bra klocka. Sen om folk tycker patek Philippe, AP, JC mm är fetare (vilket jag absolut förstår) är det väl bara köpa en. Jag tycker det är på sin plats att visa respekt åt alla dessa fantastiska ur.
 

sir alex

Panerai
Ju mer jag funderar desto mer får jag för mig att en del tycker det är coolt att dissa Rolex. Vilket jag inte förstår egentligen. Det är väl bara att hålla med om att det är en riktigt bra klocka. Sen om folk tycker patek Philippe, AP, JC mm är fetare (vilket jag absolut förstår) är det väl bara köpa en. Jag tycker det är på sin plats att visa respekt åt alla dessa fantastiska ur.
Jag har själv en Rolex Sub och älskar klockan men är lite trött på alla fanboys som tror att en Rolex är det bästa och lyxigaste som finns. Håller med om att Rolex är bland det bästa man kan köpa i klockväg gällande pang för pengarna men tycker inte att det är speciellt lyxigt. Sorry men det är alldeles för vanligt för att vara riktig "lyx".
 
Senast ändrad:

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Ju mer jag funderar desto mer får jag för mig att en del tycker det är coolt att dissa Rolex. Vilket jag inte förstår egentligen. Det är väl bara att hålla med om att det är en riktigt bra klocka. Sen om folk tycker patek Philippe, AP, JC mm är fetare (vilket jag absolut förstår) är det väl bara köpa en. Jag tycker det är på sin plats att visa respekt åt alla dessa fantastiska ur.
Tror inte det handlar om att dissa, tror snarare det handlar om att nyansera. Är snarare så att en del hissar Rolex som om det vore det bästa sedan det skivade brödet.
Jag älskar Rolex, min numera sålda 216570 var helt fantastisk. Rolex ska dock tas för vad det är; ett mycket fint märke med många härliga klockor med synnerligen pålitliga urverk, men i jämförelse med vissa andra står man sig slätt, precis som en BMW 750 inte har mycket att hämta mot en Rolls..
 

azcii

Patek
2-Faktor
Min resa
Casio TV-fjärrkontroll och miniräknare köpt 1996 (kvar, används aldrig) -> Seiko 5 köpt 1997 (kvar, används aldrig) -> Citizen Eco Drive (kvar, används ofta som beater) -> Davosa Classic Automatique (såld) -> Seiko Monster (såld) -> Omega Moonwatch (såld) -> Davosa Trailmaster (såld) -> Panerai PAM112 (kvar, favoritklockan) -> Rolex Milgauss (såld) -> Rolex Hulk (kvar)

Nästa blir definitivt en Panerai, en PAM372. När man väl hamnar i paneraiträsket blir det ofta svårt att ta sig ur det.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har själv en Rolex Sub och älskar klockan men är lite trött på alla fanboys som tror att en Rolex är det bästa och lyxigaste som finns. Håller med om att Rolex är bland det bästa man kan köpa i klockväg gällande pang för pengarna men tycker inte att det är speciellt lyxigt. Sorry men det är alldeles för vanligt för att vara riktig "lyx".
Det vet väl alla, iallafall här på KS att Rolex absolut inte är det finaste i klockväg... Eller vem tror det?
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Jupp, oerhört fult.. Onekligen tur att smaken är som baken, annars hade aldrig de här fula skrällena fått pryda någon handled..
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.png
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Trodde diskussionen var vad man skulle köpa efter man prövat Rolex och då kanske ett steg upp i prisklass, dem du visar bild på förutom en (vilken är ful) hör inte hemma i diskussionen. Självklart har VC massvis med snygga klockor men inte ett steg upp från Rolex.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Trodde diskussionen var vad man skulle köpa efter man prövat Rolex och då kanske ett steg upp i prisklass, dem du visar bild på förutom en (vilken är ful) hör inte hemma i diskussionen. Självklart har VC massvis med snygga klockor men inte ett steg upp från Rolex.
Antar att du talar om din högst subjektiva åsikt gällande utseendet de två märkena emellan? Vad gäller den horologiska aspekten är VC definitivt ett rejält steg upp från Rolex, oavsett modell (liksom AP och PP).

Återigen; vilken tur att smaken är som baken..
 
Senast ändrad:

Asplund

Patek
2-Faktor
Antar att du talar om din åsikt gällande utseendet de två märkena emellan? Vad gäller den horologiska aspekten är VC definitivt ett rejält steg upp från Rolex..

Läser du inte vad jag skriver?

Nej jag pratar inte utseende mellan märkena, inte heller "den horologiska aspekten" Antar att de flesta vet att VC är bra mycket coolare än Rolex. Men de är inte särskilt älskvärda i den prisklassen (enligt mig) och vad jag tror många andra.

Pratar vi märket som helhet så hade jag självklart valt valfri VC framför valfri Rolex utan prislappar.

Om vi antar att din synvinkel på frågeställningen stämmer bättre än min så vill jag ändra min första post till TS: Köp en :als:
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Läser du inte vad jag skriver?

Nej jag pratar inte utseende mellan märkena, inte heller "den horologiska aspekten" Antar att de flesta vet att VC är bra mycket coolare än Rolex. Men de är inte särskilt älskvärda i den prisklassen (enligt mig) och vad jag tror många andra.

Pratar vi märket som helhet så hade jag självklart valt valfri VC framför valfri Rolex utan prislappar.

Om vi antar att din synvinkel på frågeställningen stämmer bättre än min så vill jag ändra min första post till TS: Köp en :als:
Den prisklassen? Vi har tex Patrimony och Overseas bland fotona jag la upp som kan anses ligga klassen över dyrare Rolex i stål prismässigt. Det enda du säger är alltså att du tycker de är fulare än Rolex och du har en föreställning om att många andra tycker det samma. Ok, då vet vi det!
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Hehe, vad gäller körglädje lär du fan ha rätt ;)
Om vi snackar premiumkänsla och lyx då :)
Man kör väl inte en Rolle. Man sitter bak. Och nog fan har man det bättre bak i en rolle än i en BMW. :)

Det är en intressant frågeställning från TS. Svaret beror nog till viss del om hur mycket man vill spendera. Jag upplever att många håller sig på rolex-nivå o skaffar ngt liknande. En rolex till, eller en panna eller jlc. Eller kanske tar sig in i vintageträsket.
Ett alternativ är att bege sig uppåt, mot vc/ap/pp (m fl).

Gällande rolex för gemene man är jag övertygad om att väldigt många svenskar skulle ha råd att spara ihop 30k (typ instegs beg rolex) på ett eller två år. Frågan är väl om man tycker att en klocka är värd de pengarna, och om man i så fall vill göra det.

Det må finnas hyfsade alternativ med mer bang for the buck, i alla fall tills man försöker sälja. Rolex är hyfdar värdestabila i den prisklassen.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Ett annat alternativ är att köra vidare på samma nivå och prova TT eller helguld/platina. Gärna i kombon is. Det är ju ett lyft om man är lagd ditåt.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Man ställer sig frågan vad man själv älskar och begränsar sig till 3 märken man verkligen gillar och som har en prisnivå man kan klara av. Sen tar man på sig kläder man tycker är fina och beger sig till en (eller flera) butiker och testar sig fram.

Personligen tycker jag inte man lämnar en kärlek, man kompletterar den. Antingen av praktiska skäl (t.ex ett dressur) eller för variation. Vad som passar just dig, måste du känna efter själv.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Panerai Radiomirträsket är ett alternativ där det finns tillräckligt för att svettas. Vill man inte gå åt det hållet kanske ledan leder en till GUL.
Panerai-Radiomir-1940-3-Days-Automatic-Acciaio-PAM00655-1.jpg
IMG_3241.JPG
Panerai-Radiomir-1940-Chronograph-16.jpg
 

Edin

Panerai
VC har ju en del sjukt coola klockor! Ta bara den @Oscar Ostlin la upp. Klassiker förr och klassiker idag i min bok (som tyvärr är värdelös för en som bär klockan på höger hand..) Alla gör ju felsteg ibland likt Rolex gjort historiskt (som nu blivit oerhört efterfrågade samlar ur)..

På tal och lyx eller ej och bilar tycker jag det generaliseras rätt mycket här. I min värld är det nog mer lyx att köpa en klocka än en flång ny Volvo, Skoda eller Bmw. Ekonomiskt är dock bilen sämre då den ta mig tusan tappar 20% bara du rullar ut ur bilhallen och sen fortsätter raset tills den är mer eller mindre obrukbar. Klockan har troligen ett värde kvar även om 50 år om den då finns kvar och inte har försvunnit på vägen. Hela frågan går att dividera i oändlighet och det finns inte bara en sanning på allt men en stor del kvalitativa klockor med välkända märken är många gånger mycket mer värdebeständiga än bilar..
 
Topp