• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Efter Rolex, vart går man då?

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Givetvis Patek!

patek-philippe-nautilus-ref-5771.jpg


eller Lange!

A-Lange-Sohne-Datograph-2012-3.jpg
 
Senast ändrad:

Shadyboy

Cartier
JLC, PP och några av IWC's toppmodeller är väl det som skulle ligga på lur om jag hade suttit i samma sits. Om man nödvändigtvis vill blicka "uppåt" (läs dyrare). Annars är ju vissa vintage-modeller samt mer ovanliga men billigare modeller roligt. En stor samling är nödvändigtvis inte samma sak som en BRA samling utan kan istället ge viss ångest över att klockorna inte får handledstid osv. Så tanken att kunna köpa fler klockor bara för att de kostar 30' istället för 130' (eller 230'...) kan vara lite förrädisk.
 

fc2

Rolex
Vintage, Rolex eller Omega, 70- och 60-tal. Sedan 50-tal. Efter det kommer Longines, Lemania samt UG. Sedan hittar min till PP och AP vintage. Efter det ger man kanske upp?
 

Oew

Rolex
Fast de tillverkade sin första kompletta klocka 1815 vilket innebär att VC är det äldsta klockmärket.
Ingen aning var du fått den informationen ifrån, eller vad du menar med kompletta klocka. 1815 så moderniserade barnbarnet till grundande hela tillverkningsprocessen, men då hade de redan tillverkat klockor i 80 år.
 

ArneF

Omega
Det är kanske lite väl lätt att bara gå från Rolex till PP, AP eller någon liknande. Du ska väl söka något som skiljer ut den från Rolex, t ex designad av Gerald Genta, tunn boett, extra bra tidhållning, lång gångreserv, etc. Fördelen med de två klockorna jag föreslår är att det inte står Rolex på tavlan, så de flyger under radarn för klockrånarna ute på stan. Det känns tryggare att gå kortärmat då.

Om du gillar dressklockor har Bulgari just släppt sin nya Roma Finissimo, som finns i olika utföranden. Världens vackraste klocka med liten sekundvisare?
BVLGARI Finissimo guld.png


Är du inne på sportklockor finns Grand Seiko 55th Anniversary Spring Drive Chronograph (Limited Edition), som ska gå +-0,5 sek/dygn. Mycket kvalitet för pengrna.
Grand-Seiko-55th LE.jpg


Är du rädd för dåligt andrahandsvärde, återstår nog bara något från PP eller AP.
Bilderna är tagna från nätet.
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Patek verkar ändå så vanligt och Svensson på något vis. Haha säger jag som inte har råd.....
Jag föreslår världens äldsta (i år räknat) klocktillverkare Vacheron Constantin.
Jag håller med. VC är ju fantastisk men tusan vad det svider att Overseas har JLC-urverk. Jag röstar för begagnad Jaeger LeCoultre gärna Reverso Grande GMT.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag håller med. VC är ju fantastisk men tusan vad det svider att Overseas har JLC-urverk. Jag röstar för begagnad Jaeger LeCoultre gärna Reverso Grande GMT.
Det finns ju även VC Patrimony...
https://www.hodinkee.com/articles/a...in-41mm-patrimony-traditionnelle-self-winding
Vacheron-Patrimony-Traditonnelle-Self-Winding-Watch-Both-Sides.jpg

Eller AP Extra Thin...
http://revo-online.com/ultra-slim-the-lesser-known-side-of-audemars-piguet/
AP_Extra_Thin_2120.jpg

Eller PP Calatrava...
http://nickhacko.blogspot.se/2013/03/patek-philippe-ref-3590-cal-28-255.html
PP_3590.jpg



Men visst fasiken skulle det svida att äga någon av dessa eftersom de alla besitter samma JLC urverk (920)... :rolleyes:
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Hehe, fantastisk läsning i denna tråd. Förstår ni hur skapandet av "stämningar" påverkar massan? Beundrar forat (flåt mackan) för dess transparens och slagkraftighet, sjukt intressant!

Säger Patek igen
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
@sir alex Apropå att Rolex är vanliga, jag säger som jag sa till @Spencer66 en gång, inser ni hur extremt ovanliga de är bland målgruppen utegrill/studsmatta ute i landet? Jag - som är såpass nördig att jag alltid spanar in folks klockarmar - jobbar som säljare av MC, alltså en helt onödig lyxprodukt, mest snabba italienare, köparen är alltså generellt inte WT. Jag ser max, jag upprepar max, fem Rolex på en säsong.
 

Apansson

Torpare
@sir alex Apropå att Rolex är vanliga, jag säger som jag sa till @Spencer66 en gång, inser ni hur extremt ovanliga de är bland målgruppen utegrill/studsmatta ute i landet? Jag - som är såpass nördig att jag alltid spanar in folks klockarmar - jobbar som säljare av MC, alltså en helt onödig lyxprodukt, mest snabba italienare, köparen är alltså generellt inte WT. Jag ser max, jag upprepar max, fem Rolex på en säsong.
Ser betydligt fler i cykel-kneget än så! Rolex och Omega är det jag ser mest. Dock är det icke att förglömma två tillverkare jag håller väldigt högt. Den där grafen med klockkunnande/uppskattning av Rolex är fan sann...:)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Ser betydligt fler i cykel-kneget än så! Rolex och Omega är det jag ser mest. Dock är det icke att förglömma två tillverkare jag håller väldigt högt. Den där grafen med klockkunnande/uppskattning av Rolex är fan sann...:)
Det förstår jag, du hålls väl innanför tullarna? Känns som om köpkraften där är mycket högre än i mitt loser-län, där vi är sämst och har minst jobb i alla mätningar, men där duktigt folk som flyttar hit får jobb direkt(varning för politik här!).
 

Räven

Cartier
Hade inte valt IWC iallafall. Gör de sina egna verk ens, eller bara modifikationer?
Läste en rätt kul liknelse i en bok jag fick av secret santa här på forumet.
Om man liknar all världens klockor vid ett gammalt europeiskt hov.
Patek Philippe är kungen. Kunglig, ståtlig, reserverad.
Vacheron constantin är drottningen. Sexig, spännande och ibland till och med lite skrämmande.
Sen har vi konstnärsprinsen, Audemars piket. Lite djärvare och mer vågad.
Jaeger Lecoultre är premiärministern. Slug, stabil och stadig.
Sen har vi Rolex, riddaren. Starkast och mest kraftfull. Vågar alltid ta en strid och går alltid segrande ur den.
Breguet är kungens far. Han har varit kung en gång men är det inte längre. Dock har han genomgått en ansiktslyftning på senare tid och känns ganska fräsch igen.
Sen kommer resten av hovet, A lange o söhne, ädlingen som skulle kunna bli kung en dag, glashytte, Blancpain, Nomos, Elgin och alla andra osv osv...
Hublot och Panerai är den ständigt lika tröttande jycklarduon som, trots storslagna planer på att lära sig nya konster, alltid somnar i spritångorna.
 
Det förstår jag, du hålls väl innanför tullarna? Känns som om köpkraften där är mycket högre än i mitt loser-län, där vi är sämst och har minst jobb i alla mätningar, men där duktigt folk som flyttar hit får jobb direkt(varning för politik här!).

Loser-län eller inte, dyra klockor är ju lite av ett storstadsfenomen, i Sverige koncentrerat till Stockholm. De flesta lägenheter/flerfamiljshus ser rätt lika ut från utsidan i Stockholm (ja det finns undantag), det är ett helvete att parkera och om man gör det så står bilen inte utanför din bostad och "syns"... Därför kan man som storstadsmänniska sticka ut med en fin klocka...

Jämför detta med "landet", där satsar "alla" på sin villa och utanför den en fin bil, alla som åker förbi ser detta - och därmed är det just detta som många satsar på "på landet".

Det finns ju många diskussioner om detta, men den rätt stora grupp människor i Sverige som bor utanför storstäderna (=billig bostad) och tjänar OK har enormt mycket mer att spendera per månad än de i storstaden med "megalån". Även om "stockholm" har lite högre löneläge äts dessa pengar upp direkt av bostadskostnader för att inte tala om statlig inkomstskatt... Välmående "lantlig" medelklass skulle lätt kunna köpa fina klockor, men de väljer istället att satsa på villan och bilen - det är mer synligt och mer socialt acceptabelt.

Visst finns det en typ av jobb i Stockholm som knappt finns på "landet", tjänstemän med riktigt hög inkomst (finans, affärsjuriseter etc). Men då snackar vi inte Rolex och Omega, utan en möjlighet att köpa avsevärt dyrare märken. Dessutom har ju "landet" på många ställen framgångsrika företagare som tjänar minst lika mycket, även om de inte är lika många i absoluta tal.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Behöver man fråga så är väl tipset att man lugnar sig. :)

Vill man prompt "uppåt" i sin hobby så är väl det självklara och enkla att titta mot sportiga AP/PP i första hand. Beroende på vad man gillar så finns det självklart snävare märken med lite olika fokus på hantverk, stil, historia mm. Allt ifrån mindre märken i olika prisläge så som som Arnold & Sons, Voutilainen, Philippe Dufour till mer exklusiva ALS och tokiga Patek Philippe. Sedan är självklart vintage också ett alternativ om man gillar sånt och då kan man gå på allt ifrån roliga Heuers till Universal och Eberhards till dyrare gamla sportrollar och lastgamla dressare från AP, VC och Patek. Vill man prompt inte ha sånt så går det självklart att gå på snurrigare saker så som blingiga Hublots och ROO:s eller knasiga Uhrwerks eller MB&F.

Det finns alltid något värre att sträva emot om man bara vill. :)
 
Topp