• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Efter SubC vart hamnar man sen?

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Har dragit mig för att starta tråd men kan inte hålla mig för att få lite hjälp plus att det kanske hjälper någon annan i samma sits, gillar själv dessa trådar där man bollar lite fram och tillbaka.

Gjorde en liknande tråd när jag skulle göra första större klockköpet förra året, den finns här: https://klocksnack.se/threads/min-nya-klocka-en-köpresa.32979/page-4#post-732858

Då började lutade det ganska mycket åt en Tudor Pelagos men det slutade med en subC som så många förutspådde här :) Köpt av hyvens Snårtas här på forumet.

Är fortfarande enormt nöjd med den klockan men har nu lyckats fylla klockkontot till runt 60'. Hade egentligen aldrig trott jag skulle hamna här och leta klocka i denna prisklass så nu är man helt förvirrad. Vart går man nu?

Jag har naturligtvis lite koll men vill som vanligt aldrig missa något.

Ska man sikta på något precis runt 60' för att blåsa rubbet eller ska man sikta lite under och kanske köpa 2? Nytt eller begagnat? Båda har ju för o nackdelar, schysst att bara gå in o hämta ut något, trist att hitta en bättre begagnad här på KS 2 dagar senare 25' billigare.

Panerai kanske, ligger en schysst 510 på köp o sälj just nu, klarar man det? Har inte muskelbyggar handleder. Kanske köpa ny? Svårt att prova innan. kan bli Köpenhamn bara för att se storlek, har aldrig haft en på armen.
Omega, ska man köra lite under budget och prova Speedmaster Professional, någon annan Omega kanske?
Breitling kan ju vara ett kul komplement till Rolex, har varit och provat en Chronomat Flyish fish, blå tavla, svarta sekunder, svart rem som var mycket snygg. Lite stor men ändå schysst. Har även pillat på Galactic 44 som jag ville ha ett tag men då var klockbudgeten inte lika stor som nu :)
Någon annan Rolex kanske, gillar ju vit explorer 2 eller vanliga Explorern, har varit och provad båda i veckan. Explorer 39mm satt ju oerhört bra på handleden men hur kul är det med en svarttavlad Rolex med länk när jag har en subC trots att detta är något jag gillar ganska mycket. Gillar dock Explorer varianterna på läderband eller dyl.
Har även provat en IWC pilot, den varianten som kostar runt 50', jag gillade mycket men känns som mycket pengar för kanske inte världens roligaste klocka.

Vad tror ni, något annat jag bör spana in? Som ni ser spretar jag åt alla håll, i en perfekt värld vill jag ha ett komplement till Subben men man hamnar kanske inte där.

Som en liten stänkare på sluttampen, kan man sälja sin subC och ha en sjuhelvetes klockpott? Kan man klara sig med en klocka?

Slänger med lite bilder på några av de jag provat, de är inte i någon särskild ordning och jag är inte säker på att de bli någon av dessa, har bara lyckats fånga just dessa på bild.

Rolex:
Foto 2015-07-21 19 18 31.jpg


Explorer:
Foto 2015-08-10 17 33 19.jpg


Galactic 44:
Foto 2015-07-26 14 28 40.jpg


Chronomat svart:
Foto 2015-08-10 17 36 57.jpg
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Vettefan om jag är redo för vintage :) Har kollat på den nya modellen Seamaster och tycker tavlan är magisk men vill kanske inte i första hand ha en dykare till, då ligger Speedmaster mer nära.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag testade vintage, inte min femma dessvärre...
IMG_4455.JPG


Jag kände att 116610LN är den klockan som jag helt enkelt har uppskattat mest av de klockor som jag har burit så jag lyckades få fatt i en väldigt snabbt efter att min 1680 gick vidare (kommer givetvis ångra att jag sålde i framtiden).

Så, OWG var tanken - men inte blev det så. Jag har tidigare testat Santos de Cartier i 29 mm utförandet och automatisk. Gillade klockan men det klickade inte till 110%... Den fick gå vidare.
8.JPG


Men Cartier kändes rätt, väldigt rätt. Det givna valet var en Santos de Cartier XL två-ton. 32 mm, automatisk och en helt annan länk än den som satt på min tidigare Cartier. Och två-ton, det är aldrig så rätt som på en Santos av någon anledning. Det fungerar så j*vla bra. Jag älskar detaljerna i form av kronan, visare och "cartier". Se bilden nedan.

En köpesannons här på KS har bumpats gång på gång utan svar och helt plötsligt ligger det ute en på blocket, en vecka efter att jag har köpt 116610LN och jag som skulle bli OWG... Förstår inte. Jag var helt enkelt tvungen att köpa den. Så, ja. En förskottsbetalning senare så fick jag faktiskt hem den, i fantastiskt skick, nyservad med garanti från Cartier.
IMG_5507.JPG
IMG_5511.jpg
image (1).jpg
image.jpg
IMG_5016.JPG
IMG_5137.JPG



Och nu till det tokiga. Subben har för första gången stannat, detta tack vare min Cartier. Den åker på så fort inte tooligheten behövs i form av en Submariner och den bärs upp till det mesta i min garderob. Jag är helnöjd.

Sammanfattning. En duo som tar sig an alla situationer.
 

Bilagor

  • 2F8FF22D-F474-4213-9429-8E290484ECC0_zps5wb6axwb.jpg
    2F8FF22D-F474-4213-9429-8E290484ECC0_zps5wb6axwb.jpg
    108.7 KB · Visningar: 111

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Ny DJ är ju ett trevligt komplement till din sub
Annars tycker jag Speedy dark side of the moon är riktigt bra och nåt helt annat är Sub-C. Dock räcker nog inte pengarna riktigt så du får stretcha budgeten.
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Ny DJ är ju ett trevligt komplement till din sub
Annars tycker jag Speedy dark side of the moon är riktigt bra och nåt helt annat är Sub-C. Dock räcker nog inte pengarna riktigt så du får stretcha budgeten.

Har faktiskt testat både Dark och Grey side of the moon. Gillar mycket, kan kanske sträcka budget lite uppåt och försöka hitta begagnad. De är helt klart med i förvirrade huvudet :)
 

axell

Omega
Kul tråd. Jag hade gått för en breitling navitimer alt en explorer II. Känns som bra komplement + att de alltid funkar i alla lägen oavsett dress.
 

DrDre

Patek
Varför inte satsa på något dressigt. Ngt som bärs vid andra tillfällen än Suben?

Jag kör tex med en DD på läderrem ooch en Reverso GT.



Ett annat alternativ kan ju vara en Cartier Solo. Den med automat (ETA 2892) är ju inte alls dum. Jag var sugen och nära att slå till på en sådan men efter att tänkt
till lite så insåg jag att den skulle alltid bli "näst bästa valet" efter Reverson. Ungefär som den näst finaste skjortan i garderoben, dvs den som alltid blir kvar för att man tar den man gillar bäst. Så jag lade planerna på hyllan, men det beror mer på mig och mina nuvarande klockor än på klockan per se. (lånad bild)


TankSolo.jpg
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Varför inte satsa på något dressigt. Ngt som bärs vid andra tillfällen än Suben?

Jag kör tex med en DD på läderrem ooch en Reverso GT.



Ett annat alternativ kan ju vara en Cartier Solo. Den med automat (ETA 2892) är ju inte alls dum. Jag var sugen och nära att slå till på en sådan men efter att tänkt
till lite så insåg jag att den skulle alltid bli "näst bästa valet" efter Reverson. Ungefär som den näst finaste skjortan i garderoben, dvs den som alltid blir kvar för att man tar den man gillar bäst. Så jag lade planerna på hyllan, men det beror mer på mig och mina nuvarande klockor än på klockan per se. (lånad bild)


Reverson är riktigt fin och tanken har funnits att gå rejält åt dresshållet.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Jag är själv sugen på en vit Exp II 16570 som komplement till Hulken. Men om du är redo att sälja din Sub pratar vi ju helt andra pengar. Vad säger du om 116613?
 
D

Deleted member 1154

Guest
Zenithen kikade jag på i butik faktiskt i sommras, men de 85k var nog tveklöst utanför min budget, men sjukt snygg är den och mer unik än Rolex..

Tycker du ska ge dig in i vintage-träsket helt klart, sen om du kommer ur är ju en annan sak. men gamalt = roligt , nytt = nytt (och inte så skoj och unikt) Men där är vi alla olika. Annars gillar du nytt/nyare så ska du kika på Omega Planet Ocean tex. snygg klocka helt klart


Vintage Heuer, Tudor och Omega tycker jag du ska kika på....
 
Senast redigerad av en moderator:

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Jag är själv sugen på en vit Exp II 16570 som komplement till Hulken. Men om du är redo att sälja din Sub pratar vi ju helt andra pengar. Vad säger du om 116613?

116613 är inte riktigt min stil, snygg klocka men jag ror inte hem det. Vit Exp II är alltid lite aktuell för mig, ganska förtjust i den.
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Zenithen kikade jag på i butik faktiskt i sommras, men de 85k var nog tveklöst utanför min budget, men sjukt snygg är den och mer unik än Rolex..

Tycker du ska ge dig in i vintage-träsket helt klart, sen om du kommer ur är ju en annan sak. men gamalt = roligt , nytt = nytt (och inte så skoj och unikt) Men där är vi alla olika. Annars gillar du nytt/nyare så ska du kika på Omega Planet Ocean tex. snygg klocka helt klart


Vintage Heuer, Tudor och Omega tycker jag du ska kika på....

Planet ocean gillar jag väldigt mycket, tittade på den innan jag köpte SubC förra året. Problemet i år är att då blir det en dykare till vilket jag vill undvika om jag kan. Gillar generellt dykare bäst av alla kategorier :)
 
Topp