• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Efter SubC vart hamnar man sen?

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Ähh som sagt "släpp sargen" och testa. Bjud någon trevlig Panerai ägare på fika och testa om inte annat.
Kom med på en Gtg.

Skulle inte alls vara dumt att försöka medverka på en Gtg, ypperligt tillfälle att testa som fan. Dessutom märkligt nog så är det gott med någon alkoholhaltigt, kan man kombinera allt så är det ju toppen!

Anledning till ett visst velande är ju naturligtvis att när det har handlats så är äventyret över för denna gång :)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Panerai klarar du med lätthet att bära upp. 44mm med sina korta bandhorn är en match made in heaven.
Skulle dock vilja slå ett slag för vintage och SM300 alt. vintage Speedmaster. Dessutom en skottsäker investering.

ck14755no1.jpg

9916dd84b7f8fed097b64914e7da28fd.jpg
Vettifan, tycker 39 mm explorern ser för stor ut för handleden på bilderna.
 

Simpatico

Rolex
Skulle inte alls vara dumt att försöka medverka på en Gtg, ypperligt tillfälle att testa som fan. Dessutom märkligt nog så är det gott med någon alkoholhaltigt, kan man kombinera allt så är det ju toppen!

Anledning till ett visst velande är ju naturligtvis att när det har handlats så är äventyret över för denna gång :)

Klart du skall fundera en sväng innan köp. Är ju inte smågrus som det skall handlas för.
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Klart du skall fundera en sväng innan köp. Är ju inte smågrus som det skall handlas för.


Visst är det så, chansen finns fortfarande att det blir något lite mindre för att ha lite kvar på klockkontot. Jag känner mig själv och vet att om ca 6månader börjar man kolla runt lite igen och då är det schysst att inte ha 0 på kontot.

När jag köpte SubC förra året gjorde jag det här på forumet så jag ska erkänna att en liten del av mig vill bara gå in hos AD och plocka ut något nytt för hela pengen, passa på när klockkontot är maxat liksom, andra sidan på det myntet är ju naturligtvis att jag kan ju få en del mer för pengarna med lite is i magen och surftid.

Jag gissar att många på forumet brottas med samma tankar innan större köp.
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Haha jag sitter i samma sits jag också! Har en 114060 men inte riktigt lika mycket på klockkontot än. Tillräckligt för att slå till på en äldre DJ eller liknande. Eller spara mer och kunna bredda sökfältet, men vafan. Är ju alltid sugen på att köpa :)
 

Sond

Patek
Alltid trevligt att köpa klockor åt andra..:cool:. Nu får jag en känsla av att du i princip bestämt dig för en Panerai, men om inte så skulle jag tänka ungefär så här:

Börja med att fundera på när och hur du vill använda din andra eller dina andra klockor. I min värld kommer då ofta en mer dressad klocka upp ganska snabbt på listan, men det beror ju lite på vilket liv man lever (och idag går det ju utmärkt att ha på sig en dykarklocka till kostym, även på en finare middag eller begravning...). Det kan lösas på många sätt och i många prisklasser. En bättre Omega Seamaster från 60-talet i guld är hyfsat billiga. En Begagnad JLC Reverso är både dress och sport och går att få hyfsat billigt. Eller en Datejust som fungerar som dress(inte perfekt såklart) och som vardagsklocka. Vill du, kan du gå upp ett steg och köpa en DD på läder.

Sköter du klockköpet bra så har du då pengar över till en annan klocka. Speedy har nämnts många gånger i tråden och jag tycker det är en underbar klocka. Med en dress i lådan kan du då till vardags byta mellan Speedyn och SubC.

Vill du absolut lägga pengarna på en klocka så flyter DD upp som ett klart alternativ. Eller JLC Ultra Thin Moon. Eller helt enkelt en Speedy och behåll en del pengar för tredje köpet om något år.

GMT, men även Exp 1 och 2 tycker jag ligger för nära SubC om man bara ska en en klocka till. Om du faller för någon av dem så se bör definitivt en tredje klocka in i leken.
Så för att runda av handlar det mycket om hur och var du vill använda din nya klocka. Samma som SubC eller ska den bredda användningsområdet..?
 

haggan

Omega
Vill också undvika länk, tror inte det finns en länk som klår 114060 länk ändå, enda länken jag någonsin gillat.

Panerai känns kul pga av att man kan byta band och både dressa upp den och dressa ner den, schysst allround klocka.
Sitter i samma sits jag med, dock tänker jag behålla min 114060. Antagligen livet ut då den känns som ett måste i samlingen. Men funderar på komplettera den med en panerai eller annat skoj med läderarmband/gummiarmband.
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Sitter i samma sits jag med, dock tänker jag behålla min 114060. Antagligen livet ut då den känns som ett måste i samlingen. Men funderar på komplettera den med en panerai eller annat skoj med läderarmband/gummiarmband.

Tänker också behålla SubC för tillfället, har aldrig haft en sådan bra allround klocka.
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Klart att du ska ha en Panerai, det svåra är... vilken ref? :)

FullSizeRender (5).jpg
FullSizeRender (4).jpg

Gjorde nog ett klassiskt misstag, tänkte att va fan, jag ska ha en Panerai, de ser ungefär likadana ut, sen började man forska lite och sen sket det sig :) Det jag vet just nu är, kronlås är ett måste, tror jag vill ha sandwich men kanske det går att överbevisa mig om det är en snygg modell i övrigt utan sandwich. Om det är en panerai jag ska ha naturligtvis :)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Gjorde nog ett klassiskt misstag, tänkte att va fan, jag ska ha en Panerai, de ser ungefär likadana ut, sen började man forska lite och sen sket det sig :) Det jag vet just nu är, kronlås är ett måste, tror jag vill ha sandwich men kanske det går att överbevisa mig om det är en snygg modell i övrigt utan sandwich. Om det är en panerai jag ska ha naturligtvis :)
Många säger att sandwich är ett måste, jag är beredd på att hålla med. Tavlan får ett finare djup :)
 

hellbit

Cartier
Du har ju redan en stridsvagn i din subc. En klocka som kan bäras till t-shirt till kostym (ja det tycker jag) den kan även hänga på stranden.
Nu behöver du något "finare" Jag hade kanske satsat på någon Jaeger Le Coultre, definitvt med läder.
Själv har ett fint par i Rolex GMT Batman och IWC Portuguese 7 day reserve (den senare är förbannat fin men kostar mer än din uppgivna budget) Dessa klockor funkar så jäkla bra at äga tillsammans. Varje gång jag har BLNR på mig så tänker jag "fan vad denne är fin" varje gång jag har IWC på mig tänker jag "fan detta är ännu bättre" Jag kan nog aldrig sälja någon av dem:)
 
Topp