• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Efter SubC vart hamnar man sen?

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Du har ju redan en stridsvagn i din subc. En klocka som kan bäras till t-shirt till kostym (ja det tycker jag) den kan även hänga på stranden.
Nu behöver du något "finare" Jag hade kanske satsat på någon Jaeger Le Coultre, definitvt med läder.
Själv har ett fint par i Rolex GMT Batman och IWC Portuguese 7 day reserve (den senare är förbannat fin men kostar mer än din uppgivna budget) Dessa klockor funkar så jäkla bra at äga tillsammans. Varje gång jag har BLNR på mig så tänker jag "fan vad denne är fin" varje gång jag har IWC på mig tänker jag "fan detta är ännu bättre" Jag kan nog aldrig sälja någon av dem:)

Det är exakt den känslan man är ute efter, att klockorna man äger på något vis är ganska likvärdiga (i ägarens ögon), det är kanske svårt att uppnå men det är kanske lite därför man velar lite fram o tillbaka.

Fullkomligt älskar min sub och har precis som du nämner kunnat använda den till allt, kostym så väl som t-shirt och slappa jeans. Jag vill inte köpa något för att sedan tänka, fan, subben är mycket bättre, varför köpte jag en klocka till för dessa idiotpengarna?
 

JohnDoe

Rolex
Det finns massor av fina klockor men det jag lärt mig genom åren är att man ibland så blir en gammal favorit ersatt. Till slut kanske man vill sälja den. Det märke som jag tycker håller värdet bäst och är relativt lättsålda är Rolex. Särskilt i Sverige där marknaden är ganska liten.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Tror svaret finns hos Panerai, IWC eller JLC! Trots att jag själv älskar Rolex så hade jag tyckt att det vore kul med något annat som andraklocka. Har du kollat på JLC Master Hometime? Riktigt schysst tycker jag.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Eller så kan du ge dig ut på okänt vatten och köpa en...
image.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Vintage DD på länk! Tror en helguldare av bra kvalité (allround), är det som kan ge subben god konkurrens. Själv skulle jag sälja safiret, och gå all in på två plexi :)
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Har varit och provat lite idag, märkligt nog gillade jag en IWC dykare skarpt! Jag vet den är stor som ett mindre barn på armen men den var snygg som faen, tycker en ser megastor ut på närbild men lite bättre på håll.
image.jpg

image.jpg

Provade även Planet Ocean GMT.
image.jpg

Sist men inte minst, chronomat 44.
image.jpg


Har lagt märke till att jag rör mig mot det större hållet för tillfället.
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Tänkte uppdatera mig lite här då det gått ett tag sedan tråden startades. Har fortfarande inte köpt något, något har dock hänt. Jag sålde min subC så nu jäklar är klockkontot maxat. Just nu är jag allra mest sugen på följande: Omega Dark side of the moon, Pam 233, någon sorts Jaeger, vet inte om det kommer att gå lättare att bestämma sig nu men kul är det :)

Eventuellt köper jag något "billigare" begagnat nu och testar, finns vissa klockor jag ej kan få ur systemet, omega planet ocean är en sådan tex, finns några Breitling jag gärna skulle ha ett tag osv. Kanske läge att bara slänga sig ut och börja testa, blir ju en soppa av att köpa o flippa köpa o flippa men det är kanske det som behövs för att hitta fram till något kul.
 

svesam

Rolex
Har varit och provat lite idag, märkligt nog gillade jag en IWC dykare skarpt! Jag vet den är stor som ett mindre barn på armen men den var snygg som faen, tycker en ser megastor ut på närbild men lite bättre på håll.
image.jpg

image.jpg

Provade även Planet Ocean GMT.
image.jpg

Sist men inte minst, chronomat 44.
image.jpg


Har lagt märke till att jag rör mig mot det större hållet för tillfället.

Du har ju den perfekta klockan på armen, Chronomat i Blackeye blue utförande!!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tänkte uppdatera mig lite här då det gått ett tag sedan tråden startades. Har fortfarande inte köpt något, något har dock hänt. Jag sålde min subC så nu jäklar är klockkontot maxat. Just nu är jag allra mest sugen på följande: Omega Dark side of the moon, Pam 233, någon sorts Jaeger, vet inte om det kommer att gå lättare att bestämma sig nu men kul är det :)

Eventuellt köper jag något "billigare" begagnat nu och testar, finns vissa klockor jag ej kan få ur systemet, omega planet ocean är en sådan tex, finns några Breitling jag gärna skulle ha ett tag osv. Kanske läge att bara slänga sig ut och börja testa, blir ju en soppa av att köpa o flippa köpa o flippa men det är kanske det som behövs för att hitta fram till något kul.
Så den perfekta klockan blev alltså såld inom några veckor... :rolleyes:
 

tomva1

Omega
Tänkte uppdatera mig lite här då det gått ett tag sedan tråden startades. Har fortfarande inte köpt något, något har dock hänt. Jag sålde min subC så nu jäklar är klockkontot maxat. Just nu är jag allra mest sugen på följande: Omega Dark side of the moon, Pam 233, någon sorts Jaeger, vet inte om det kommer att gå lättare att bestämma sig nu men kul är det :)

Eventuellt köper jag något "billigare" begagnat nu och testar, finns vissa klockor jag ej kan få ur systemet, omega planet ocean är en sådan tex, finns några Breitling jag gärna skulle ha ett tag osv. Kanske läge att bara slänga sig ut och börja testa, blir ju en soppa av att köpa o flippa köpa o flippa men det är kanske det som behövs för att hitta fram till något kul.
Håller själv på att jaga en sub, min första, såklart. Och har för tillfället intalat mig själv att det blir en sån där klocka att vandra med livet ut typ.

Samtidigt vill man pröva båda den ena och andra modellen. Får jag för mig att jag måste ha någon dinka så släpper fan inte den känslan. Och grejerna ska ju finansieras på nåt vis. Så ses väl i det framtida flipparträsket.. :)
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Så den perfekta klockan blev alltså såld inom några veckor... :rolleyes:

Det är kanske fortfarande den perfekta klockan, kanske den man slutar med på armen efter allt provande fram o tillbaka. Har ju haft den mer än några veckor så jag tog chansen och fick sålt den.
Ska vänta till någon lägger ut en schysst JLC till försäljning, känner du någon som har en? ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är kanske fortfarande den perfekta klockan, kanske den man slutar med på armen efter allt provande fram o tillbaka. Har ju haft den mer än några veckor så jag tog chansen och fick sålt den.
Ska vänta till någon lägger ut en schysst JLC till försäljning, känner du någon som har en? ;)
Inte direkt, men allt är till salu för rätt pris, som det heter.

JLC gör bra skit, klart du ska ha en JLC.
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Det är kanske fortfarande den perfekta klockan, kanske den man slutar med på armen efter allt provande fram o tillbaka. Har ju haft den mer än några veckor så jag tog chansen och fick sålt den.
Ska vänta till någon lägger ut en schysst JLC till försäljning, känner du någon som har en? ;)
Köp en GS =) Om jag var som du och ute efter att prova klockor och hitta den rätta.. så skulle GS vara nästa grej. Har själv aldrig provat, men hade gärna.
 

Tiebreak

Omega
För i helvete, så klen är jag inte. Jag vägrar!

Tror ärligt det är dålig bild men visst är jag inte stor över klockhandleden, är dock normalstor annars, så tror nog jag ror hem 39mm ivarjefall :)
Visst vet du vad de säger om killar med små handleder?

Sälj subC och köp en AP RO? Alternativt skulle jag själv nog kollat på någon DJ (guld?) på läder som komplement till subC.

Jo, svaret på den inledande frågan är såklart: "Små klockor." :p
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Visst vet du vad de säger om killar med små handleder?

Sälj subC och köp en AP RO? Alternativt skulle jag själv nog kollat på någon DJ (guld?) på läder som komplement till subC.

Jo, svaret på den inledande frågan är såklart: "Små klockor." :p
Subs blev såld igår så AP kanske inte är tokigt.
Inte direkt, men allt är till salu för rätt pris, som det heter.

JLC gör bra skit, klart du ska ha en JLC.

Jag var i Köpenhamn för någon vecka sedan och provade Panerai, var förbi en sväng längre ner på Ströget o tittade på JLC också, då var de lite dyra men nu när SubC är borta så börjar det bli genomförbart, din modell är ju gudomlig.
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Ja, den är mysig. Det enda negativa är väl egentligen om man känner att man måste ha länk. Personligen brukar jag inte vara så mycket för länk så mig stör det inte. Lädret är ruggigt bra.

Annars har ju JLC grymma rena dykarklockor också. Deras master compressor i 42mm är riktigt nice!

Sitter just nu och kollar igenom Master compressor på chrono24.

Det passar mig jättebra utan länk, enda länken jag någonsin kunnat leva med var SubC länken, mest pga glidelock tror jag då jag alltid tycker det är svårt att få till rätt storlek på vanliga länkar
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Sitter just nu och kollar igenom Master compressor på chrono24.

Det passar mig jättebra utan länk, enda länken jag någonsin kunnat leva med var SubC länken, mest pga glidelock tror jag då jag alltid tycker det är svårt att få till rätt storlek på vanliga länkar
Glide-lock. Hur levde man utan det tidigare på oysterlänkarna? Just ni har rockar jag nya datejust på jubilee-länken och den sitter helt perfekt alltså. Tanken var först att komplettera med ett oyster, men det behövs nog inte. Då är de pengarna roligare att lägga på en Tudor Black Bay framöver.

Och ja förresten, 116200 hamnade jag i stället för SubC och Cartier santos. Den fixar det båda de klockorna klarar helt enkelt. Så nu får vi se hur jag klarar mig utan SubC.:happyhappy:
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Älskar ju Speedy men tycker det är ett ganska dåligt komplement till en Sub. De är lite för lika helt enkelt.
En Tudor BB är ett roligare val då.
11376404_389784221211781_539244140_n.jpg

Två fina klockor, men de ligger varandra väldigt nära de också enligt mig. Storlek och användningsområden tänker jag först och främst på. Jag hade därför satsat på något som tar sig an den dressade garderoben bättre!
 
Topp