• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

🩁 Grand Seiko - trĂ„den

mÄnljus

Panerai
Lite nyfiken pÄ hur det ser ut med GS och helguld. SÄg den du la ut @Molle, 5645-8000, omöjlig att fÄ tag pÄ? Finns det nÄgra andra helguldare?
 

dauit

Panerai
2-Faktor
image.jpeg
image.jpeg

Sa nÄgon blÄtt och seiko?
 

mÄnljus

Panerai

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Lite nyfiken pÄ hur det ser ut med GS och helguld. SÄg den du la ut @Molle, 5645-8000, omöjlig att fÄ tag pÄ? Finns det nÄgra andra helguldare?
Det finns nÄgra stycken, bÄde vintage och moderna. Kolla Yahoo Japan. NÄgra moderna ref: SBGX018, SBGC004, SBGX038. Kolla pÄ ref med jÀmn slutsiffra betyder ofast att guld Àr inblandat.
 

Urkul

Cartier
HĂ€r ligger man ju lĂ„Ă„Ă„ngt efter, men man fĂ„r vĂ€l bidra med vad man har, och har haftïżŒ. :)
Min första GS, en SBGE005 (som jag tyvÀrr sÄlde för att köpa annat.....:sorry:)
20150918_135548-1-1.jpg

En SBGM001 kunde jag inte motstÄ nÀr tillfÀlle gavs :D Den har setts pÄ bild tidigare i trÄden, men allvarligt, kan man se sig trött pÄ den? ;)
20160726_154229.jpg

20160726_154317.jpg
 

Bilagor

  • 20160726_154317.jpg
    20160726_154317.jpg
    67.3 KB · Visningar: 39

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
TvÄ klockor som jag blev kÀr i och den ena Àr tyvÀrr inte i hamn Àn, Snowflake och SBGM001, @Urkul va snÀll och hör av dig nÀr den Àr till salu, snart hoppas jag ;)

Min första blev SBGM029 i brist pÄ 001, den Àr historia och sÄld:
image.jpeg


Även den andra blev en blĂ„ SBGA127, Ă€ven denna fick lĂ€mna efter ett tag, underbar tavla
image.jpeg


DÀrefter landade Snowflake SBGA011, en keeper som aldrig kommer lÀmna
image.jpeg


Nu senast köptes Àven SBGA029 in i samlingen, bastant dykar pjÀs i stÄl
image.jpeg


Men samlingen Àr tyvÀrr inte... SBGM001 saknas...
 
Senast Àndrad:

Hazmania

Omega
Nyfiken pÄ hur man fÄr tag pÄ en SBGM029 och vad som Àr ett rimligt pris. FörstÄr att skick och att den Àr LE etc spelar roll men ett hum.
 
Senast Àndrad:

Isodor

Audemars
Brukar GS Ă€ndra modeller, dvs fasa ut? Ta tex GS dykare sbga031 eller 29. NĂ€r lanserades de? Har de fĂ„tt facelifts? Är spring drive sĂ„ tĂ€mligen nya antar jag.. Vad Ă€r sannolikheten att de slĂ€pper en annorlunda dykare?
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Brukar GS Ă€ndra modeller, dvs fasa ut? Ta tex GS dykare sbga031 eller 29. NĂ€r lanserades de? Har de fĂ„tt facelifts? Är spring drive sĂ„ tĂ€mligen nya antar jag.. Vad Ă€r sannolikheten att de slĂ€pper en annorlunda dykare?
SlÀpptes juni 2008.
SBGM001 fanns ju i ca 10 Är sÄ dykarna kanske ersÀtts 2018, men vem vet?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Brukar GS Ă€ndra modeller, dvs fasa ut? Ta tex GS dykare sbga031 eller 29. NĂ€r lanserades de? Har de fĂ„tt facelifts? Är spring drive sĂ„ tĂ€mligen nya antar jag.. Vad Ă€r sannolikheten att de slĂ€pper en annorlunda dykare?
Om de uppdaterar en modell sÄ fÄr den fÄ en ny modellbeteckning. Du kan alltsÄskita i Ärtal och gÄ pÄ enbart referensnummer.

Det finns inte sÄ mÄnga exempel pÄ modeller med samma boett och vÀldigt likt utseende i övrigt men ett exempel Àr SBGM023 som Àr en uppgradering av den Àldre modellen SBGM003. Den har "nya" fjÀdern med 72 timmars reserv. Ska man vara petig sÄ Àr det egentligen SBGM021 som Àr medt lik 001 men men.

SBGR053 Àr ett annat exempel pÄ samma sak.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@Isodor
Det fanns ju fler frÄgor. :)
Ja, de lÀgger kontinuerligt ner modeller, ett exempel Àr SBGM001 som ersatts av en liknande med ful boett, SBGM027.

Jag skulle sÀga att sannolikheten för att GS slÀpper en ny dykare Àr stor. Hi beat-dykare Àr nÄgot av en kÀrlek SEIKO har Àven om de Àr ovanliga. Jag trodde de skulle slÀppa bÄde en mekanisk kronograf och en hi-beatdykare 2016 men vi verkar fÄ vÀnta lite till, de smygstartade i Är med en riktig tjockis med 36k-urverk. Jag tror Àven att de kommer slÀppa SBGX119 och SBXG121, alltsÄ kvartsdykarna i titan. :)
 

Isodor

Audemars
PÄ nÄgot sÀtt gillar jag SBGA031/029 men den Àr lite för stor för mina tunna handleder och sedan tycker jag att lÄset Àr vÀl bulkigt. Dock riktigt rolig klocka.
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Om de uppdaterar en modell sÄ fÄr den fÄ en ny modellbeteckning. Du kan alltsÄskita i Ärtal och gÄ pÄ enbart referensnummer.

Det finns inte sÄ mÄnga exempel pÄ modeller med samma boett och vÀldigt likt utseende i övrigt men ett exempel Àr SBGM023 som Àr en uppgradering av den Àldre modellen SBGM003. Den har "nya" fjÀdern med 72 timmars reserv. Ska man vara petig sÄ Àr det egentligen SBGM021 som Àr medt lik 001 men men.

SBGR053 Àr ett annat exempel pÄ samma sak.
Precis. SBGW001 --> SBGW031 och SBGW005 --> SBGW035 Àr andra exempel.
SBGM001 ersattes av SBGM027 men det var inte lyckat dÄ den nya Àr fulare pÄ alla sÀtt.
 
Senast Àndrad:

Bosse

Friends of KS
Om de uppdaterar en modell sÄ fÄr den fÄ en ny modellbeteckning. Du kan alltsÄskita i Ärtal och gÄ pÄ enbart referensnummer.

Det finns inte sÄ mÄnga exempel pÄ modeller med samma boett och vÀldigt likt utseende i övrigt men ett exempel Àr SBGM023 som Àr en uppgradering av den Àldre modellen SBGM003. Den har "nya" fjÀdern med 72 timmars reserv. Ska man vara petig sÄ Àr det egentligen SBGM021 som Àr medt lik 001 men men.

SBGR053 Àr ett annat exempel pÄ samma sak.[/

Inte lÀtt att hÀnga med i Seikos modeller, ett exempel Àr SBGA057 som försvann, och Äterkom igen som SBGA093, skillnad? Jo 093 har det uppdaterade 9R65 verket, dÀr uppdateringen Àr Tokyo stripes pÄ rotoren i övrigt Àr dom same same.
Och min GS guld favorit Àr i övrigt SBGJ007, den tavla:cool: och nr. 2 pÄ min topplista, dÀr Credor Eichii II intar en ohotad 1ste plats

//Bosse
 

Isodor

Audemars
Tack för bra svar.

Ny frÄga: Var kan man se listpriser i SEK pÄ GS? Klockmasters hemsida ger inte mycket.
 

mÄnljus

Panerai
Tack @yonsson och @Molle! Har en del att grotta ner mig i nu, har bara kollat lite snabbt och har redan börjat fundera pÄ en bröd och vatten-diet:D HÄller med om att SBGJ007 var riktigt vass. GS mÄste vara vÀrldsbÀst pÄ blÄa detaljer, har aldrig sett nÄgot liknande.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för bra svar.

Ny frÄga: Var kan man se listpriser i SEK pÄ GS? Klockmasters hemsida ger inte mycket.
Jag har en 2Är gammal prislista men den hjÀlper nog inte just nu. Tidigare kunde man ta priset i yen x 10 för att fÄ svenskt listpris pÄ de flesta modellerna. Nu stÀmmer det inre riktigt men Àr ÀndÄ en ganska bra tumregel.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Du har en sÄdan? Nöjd?
Givetvis och ja jag Àr nöjd, mer Àn nöjd. Kanske bygger nÄgot högt pÄ höjden men annars Àr den fin fin.
Om du söker pÄ referensen pÄ KS har den lagts ut för runt 32(vad den har sÄlts för senare vet jag inte) dÀrav priset 30-35.
Klart han har, det Àr dÀrför han vÀrderar den sÄ högt. :D ;)
nu sabbade du det för mig, not cool, not cool.:D
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Priserna gÄr ju upp upp och ivÀg sÄ 30+ Àr nog ganska rimligt om man orkar dra ut lite pÄ det. Japanska valutan har ju dessutom stuckit ivÀg. :)
Det tycker jag lÄter som en vÀldigt bra och sund analys av prisutvecklingen pÄ min klocka. Kanske första klockan jag gÄr med vinst till och med!
 
Topp