• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Efterlysning: Guide för att vintagemodda

naggge

Panerai
Önskar lite tips, trix och råd för hur jag ska vintageisera en seikomod jag har slängt ihop.
Vill få mörkare index, gärna med lite åldrad känsla på tavlan också. Är det soja eller ugn som gäller?
Samma sak med visare.

Tänkte även bleka inlägget och göra det lite skönt dassigt. Är det ugn eller klorin som gäller? Ge mig gärna tips på baktid, blektid, färgningstid och allt annat ni har erfarenhet av.

Visa gärna bilder på era resultat och hur ni gick tillväga.

Hade tänkt göra detta någon dag i veckan så tips mottages gärna ganska omgående.
Lovar självklart att avlägga rapport på metodval och resultat :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inte direkt, förutom att jag aldrig sett det snyggt gjort. Har aldrig fattat vitsen med det. Jag hade sålt den och köpt en gammal istället. Ebay är ju fullt av mögliga grejer. Varför skapa nya, när det redan finns en massa gammal skit liggande som ingen vill ha?

Mitt tips blir således; Köp en gammal skx med originaldelar billigt och byt urverket mot ett nytt, vilket är lätt att hitta. Det mysiga med gamla klockor är ju att slitningen beror på klockans historia, inte pga att den legat i en ugn.

Men om du nu känner att du verkligen vill göra det, så önskar jag dig lycka till!

Edit; Läste ditt inlägg igen och insåg att du redan moddat den. Då är det ju en helt annan grej. Passar din modd med ett vintageutseende? Släng gärna upp en bild, så man får se vad du har att utgå från.
 

naggge

Panerai
yonsson skrev:
Edit; Läste ditt inlägg igen och insåg att du redan moddat den. Då är det ju en helt annan grej. Passar din modd med ett vintageutseende? Släng gärna upp en bild, så man får se vad du har att utgå från.

Här har du objektet som ska bakas/blekas/färgas. Tror själv att det kommer passa perfekt.
82016A5F-5058-422B-81FC-5BC3C41A9C98-11849-0000126C8430D5DF.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om du eftersträvar ett sammanhängande koncept, så hade jag bytt chapter ringen till en stålfärgad, eller helsvart utan sekundmarkeringar först och därefter fattat beslutet om att eventuellt "vintagifiera". Jag tror att det kommer att se osammanhängande ut om visarna, urtavlan och vridinlägget ser gammalt ut, medan chapter ringen ser ny ut.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
naggge skrev:
yonsson skrev:
Edit; Läste ditt inlägg igen och insåg att du redan moddat den. Då är det ju en helt annan grej. Passar din modd med ett vintageutseende? Släng gärna upp en bild, så man får se vad du har att utgå från.

Här har du objektet som ska bakas/blekas/färgas. Tror själv att det kommer passa perfekt.
82016A5F-5058-422B-81FC-5BC3C41A9C98-11849-0000126C8430D5DF.jpg

Skulle nog inte fixa mer med den där. Tror det blir lite för mycket, och risken blir att det blir pankaka av allt. Blir nog lite för mycket helt enkelt. Tycker modden är helt snygg som den är. Max skulle jag testa att repa ett insert lite, och testa hur det ser ut. Eller om du har tålamod, använda den som en riktig beater ett tag.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

naggge

Panerai
yonsson skrev:
Om du eftersträvar ett sammanhängande koncept, så hade jag bytt chapter ringen till en stålfärgad, eller helsvart utan sekundmarkeringar först och därefter fattat beslutet om att eventuellt "vintagifiera". Jag tror att det kommer att se osammanhängande ut om visarna, urtavlan och vridinlägget ser gammalt ut, medan chapter ringen ser ny ut.

Har en helsvart chapterring hemma som ligger och väntar på att bli inbytt :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
naggge skrev:
yonsson skrev:
Om du eftersträvar ett sammanhängande koncept, så hade jag bytt chapter ringen till en stålfärgad, eller helsvart utan sekundmarkeringar först och därefter fattat beslutet om att eventuellt "vintagifiera". Jag tror att det kommer att se osammanhängande ut om visarna, urtavlan och vridinlägget ser gammalt ut, medan chapter ringen ser ny ut.

Har en helsvart chapterring hemma som ligger och väntar på att bli inbytt :D
Kul! Det gör nog stor skillnad. Speciellt om du nu "måste" vintage-fiera, som sagt.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Jag gjorde detta ganska nyligen med ett gott resultat (sålde sen delarna men det är en annan femma, ville inte vintagemodda utan kör på nytt hehe). Men tycker det blir coolt. Jag körde tavlan i ugnen på cirka 220g och det tog en bra stund, en timma kanske, innan det började hända saker ordentligt. Visarna gick mycket fortare och gör du dem efter håll koll noga ifall du vill ha en jämn patina. Jag körde bezeln i lite klorin supersnabbt (1-2min, det räcker med det klorin jag har) och lät det torka. Nu hade jag ju originaldelar och det kan va lite skillnad på tavlor, men principen borde va det samma.

Bild på resultatet:
http://forumbilder.se/images/c18201285434Pb23d.jpg
 

naggge

Panerai
Tack Jockinho. Provar nog mig fram med ugnen då helt enkelt för det är precis det resultatet jag är ute efter.

Sitter och pular lite nu.. Svårt att få bort glaset utan glaspress eller nappflaska bara ;)
hu9erabe.jpg
 

naggge

Panerai
Uppdatering i moddandet här hemma nu när det är halvtid. Har ruffat till vridningsinlägget med lite ugnsbakning och en tvättsvamp. Har även bakat tavla och visare i ugnen. Tavlan blev klar efter ca 15 min medan visarna efter 90 min i ugnen fortfarande var skinande vita :(
Sojan har hittat ut ur skåpet nu :D
mebazuhy.jpg

hypemabe.jpg

yvyhabyr.jpg
 

naggge

Panerai
Snabbuppdatering.. Lämnade in boetten för byte av chapterring igår. Tyvärr hade han inte tid att fixa det på plats men jag ska hämta den idag. Ska försöka hinna få ihop allting ikväll och få med den på GTGn imorgon som jag hoppas många ska vara med på.
Uppdaterar såklart med bilder här också när det är fixat :)
 

naggge

Panerai
Nu, mina damer (knappast troligt va?) och herrar, så är resultatet ett faktum. In kom för några veckor sen en blek mod till mig. Jag moddade om den men trivdes inte riktigt och ville försöka göra den lite låtsasgammal.
Här är alltså resultatet som jag själv tycker blev bättre. Den må inte se så gammal ut, mest konstig, men jag gillar den ändå :)
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1351014409.092709.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1351014409.092709.jpg
    35.8 KB · Visningar: 949
  • ImageUploadedByTapatalk1351014422.795479.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1351014422.795479.jpg
    37.4 KB · Visningar: 933
  • ImageUploadedByTapatalk1351014438.858195.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1351014438.858195.jpg
    29.2 KB · Visningar: 928
  • ImageUploadedByTapatalk1351014452.107813.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1351014452.107813.jpg
    28.3 KB · Visningar: 913

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den blev ju helt klart personlig och jag har aldrig sett någon liknande, så tummen upp!
Må den ge dig möe med glädje!
 

naggge

Panerai
Ska passa på att tacka för de fina guiderna som fanns att tillgå här, särskild Yonssons om hur man byter tavla och visare. Utan dessa hade jag nog inte vågat ge mig på detta.

Bjuder också på en före-under-efter:



Operation igen

Slipa och baka. Körde tavla och ring i 200 grader i ca 20 min.



Visarna bakades inte alls i ugnen så de färgades i soja. Det var också en utmaning som blev bra med colloritsoja utblandat med lite vatten. Kikkoman blev inte alls bra.


Och slutligen resultatet
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1351014693.684840.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1351014693.684840.jpg
    87 KB · Visningar: 884
  • ImageUploadedByTapatalk1351014741.103953.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1351014741.103953.jpg
    30.8 KB · Visningar: 881
  • ImageUploadedByTapatalk1351014788.539947.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1351014788.539947.jpg
    47.8 KB · Visningar: 878
  • ImageUploadedByTapatalk1351014819.219742.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1351014819.219742.jpg
    44.6 KB · Visningar: 875
  • ImageUploadedByTapatalk1351014855.843592.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1351014855.843592.jpg
    48.1 KB · Visningar: 868
  • ImageUploadedByTapatalk1351015074.545180.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1351015074.545180.jpg
    42.5 KB · Visningar: 882
  • ImageUploadedByTapatalk1351015157.245505.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1351015157.245505.jpg
    44.7 KB · Visningar: 880
  • ImageUploadedByTapatalk1351015232.319994.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1351015232.319994.jpg
    28.3 KB · Visningar: 866

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
naggge skrev:
yonsson skrev:
Den blev ju helt klart personlig och jag har aldrig sett någon liknande, så tummen upp! Må den ge dig möe med glädje!

Helt klart bland de bästa omskrivningarna av "ful" som jag någonsin har läst :D

Haha. Inte ful kanske, men jag föredrar som sagt en ny look. Kul att du delar med dig av bilder och uppdateringar!
Det roliga med att modda är ju att man oftast kan få till det precis som man själv vill (inom vissa gränder såklart). Gillar man det inte efter ett tag, så kan man ju göra om det.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Kul projekt, och att du vågar och delar med dig! Gällande resultatet så vet jag inte riktigt vad jag ska tycka. Märklig, konstig eller annorlunda... Alltså INTE en omskrivning av ful, utan just bara väldigt annorlunda! Antingen älskar man den eller så hatar man den, typ. Lutar nog mer åt älska, då mainstream är just mainstream. Zzzznark liksom.
 
Topp