Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

EFTERLYSNING: Quartz-mekare

Diskussion i 'Diskussion' startad av Weberg, 16 september 2016.

1. Weberg
    Trådstartare

Weberg Stadsbo

Från:
    Inte från Stockholm.
    Gott folk! För ett tag sedan läste jag om nån/några som servade quartz-verk, lyckas tyvärr inte hitta denna info längre. Nån som vet vem eller kan slussa mig vidare? Gäller frugans Cartier från 90-talet.

2. Norra

Norra Borgare

Rob E.?
    Edit: Ah - "Inte från Stockholm".

3. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Tror de flesta urmakare gör det men frågan är vad som är fel, inte alla kvartsverk där man kan köpa delar separat och Cartier har väl ETA så då borde det vara billigare att bara byta urverk...

4. Harman Kardon

Harman Kardon Stadsbo

Vad kan ett sånt byte kosta?

5. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Beror helt på vad det är för urverk. Från några 100 till några 1000. Man kan ju tro att det är billigt att serva kvartsurverk men det ligger ju en hel del jobb bakom även det, speciellt om saker är knas med verket.

6. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Lönar sig sällan att serva quartzverk? Eftersom det är från 1990 kanske det sitter ett Cartier 90 i klockan . Litet damurverk.

7. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
  8. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Tror inte att cartier kör eta i sina quartz utan något finare, kommer dock inte ihåg från vilken tillverkare... (Japp, vet att automaterna är eta)

Jag hade tagit kontakt och skickat till cartier i Schweiz direkt, har hört att det inte ska vara så blodigt dyrt..

9. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    eriksson850 gillar detta.
  10. Stefanweei

Stefanweei Biskop

Från:
    Göteborg
  11. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Omega cal 1310 är i alla fall listad på sidan, det är väl ett quartzverk?

tictac62 gillar detta.
  12. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Det varväl ett av dom få quartzverk, ha skriver ju att, do not ask me to do quartz! I slutet! Vet att han inte gillar quartzur,
    Själv har jag ingenting emot att jobba med dom, men jag gillar 80/90 tals quartzverk bäst, av quartzarna.

rogart-63 gillar detta.
  13. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Han listar all verken men inte säkert för den skull att han vill jobba med dom för det ? Fråga om han ville serva min electroquartz? men icke? Står oxå med på sidan.

tictac62 gillar detta.
  14. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Har inte varit i kontakt med honom än. Letar någon som kan renovera ett 1310 och hittade honom via Google och såg att han listade verket bland sådant han åtar sig. Har ni några andra tips?

15. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Men det kan nog stämma att han mekar 1310 verk. Sk megaqaurtz? Egentligen ett ganska enkelt verk att serva. Men lite knepigt att justera så det det går rätt? Hade ett sånt fast Tissot. Som jag plocka isär men inte fick ihop :eek:. Saknas några delar och nåt var tvunget att justeras med mikroskop? Kommer du ihåg att jag fråga om det @tictac62 ? Visa sig att kretskortet var trasigt.
    Annat vanligt fel är stepper motor?
    Till min räddning så har jag även lyckats rädda ett :)

tictac62 och Camo00 gillar detta.
  16. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    @Minuteman har lagat vintage-quartz åt mig med lysande resultat!!
    Men att "serva" trasiga quartzverk är väl överlag svårt, brukar handla om att byta hela komponenter?!

Minuteman gillar detta.
  17. Weberg
    Trådstartare

Weberg Stadsbo

Från:
    Inte från Stockholm.
    Mkt bra tips här och ett par seriösa PM så tack för engagemang. Återkommer med resultatet!

Mårtenssons ur Brookfield