• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Efterlysning!

Ministern

Founder
2-Faktor
Då det finns ett stort intresse för att köpa Omega Constellation Pie Pan på Forumet, mig inkluderat. Så vore det både bra och nyttigt om någon skulle vilja skriva ihop en köpguide på nämnda klocka. Gärna för både guld och stål varianterna. Jag vet att ni finns där ute och Silje har ju tom avslöjat sig:). Så sätt ihop något för alla oss som är nybisar på denna fina Omega.
 

Obeedoobe

Friends of KS
Connies!

Så det suktas efter Constellation...trevligt!
Jag önskar att jag kunde bidra med lite tips och annan matig information. Kan bara bidra med ett par länkar, hoppas att de kan ge lite info på vägen.
http://omega-constellation-collectors.blogspot.se/

Omegas vintage-sökning kan vara bra om vill kolla ref och annan info.
http://www.omegawatches.com/spirit/hist ... age-omegas

Slänger upp en bild när jag ändå är i farten.

2A33EEB8-B371-4BD8-A7F3-0479C222A070-802-000000E5AC658FDA.jpg


Lycka till!

Mvh
 
  • Like
Reactions: ace

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Skrev inte JE något om Constellations? Verkar ju finnas mycket aftermarketdelar där ute så se upp i alla fall. Sedan bör man lära sig de olika boetterna så man kan avgöra hur rundpolerade och förstörda dem är. För det är ofta inte så stort premium på de bättre boetterna. Men lycka till i Gentaomegaletandet!
 
Spencer66 skrev:
Då det finns ett stort intresse för att köpa Omega Constellation Pie Pan på Forumet, mig inkluderat. Så vore det både bra och nyttigt om någon skulle vilja skriva ihop en köpguide på nämnda klocka. Gärna för både guld och stål varianterna. Jag vet att ni finns där ute och Silje har ju tom avslöjat sig:). Så sätt ihop något för alla oss som är nybisar på denna fina Omega.

Jag kanske kan göra någonting?

Men jag undrar, hur skulle den "köpguiden" på Constallation kunna se ut - tänker du?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Tack!
beskrivning av de olika reffen som finns, verk som används, vad man skall titta på vid köp av beggad. svagheter och styrkor.

MVH

Spencer
 
Här är info om urverken, en bra sammanställning av 550-serien som många anser vara de finaste urverk Omega någonsin producerat.

http://users.tpg.com.au/mondodec/movement3.pdf

Sjukt hög kvalitet på verken på den tiden. Har själv varit nära att slå till på en 60-tals Connie både en och två gånger, men det har hittills inte blivit av, så jag emotser också gärna en köpguide från någon som är initierad.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
D

Deleted member 269

Guest
Även jag är på jakt efter en Constellation Pie Pan, så en köpguide skulle vara väldigt fint!

Har dock några frågor som någon här kan besvara:

"Hårkorset" skall väl alltid finnas med på urtavlan? Dessa två urtavlor måste ha blivit "refinished" och man har helt enkelt målat över "hårkorset"?

På urtavlan skall det väl stå "Offically Certified"? Denna saknar iaf det: samt att boettref pekar mot en boett i SS och denna har en boett i GS. Årtalet på boettref jämfört med när säljaren säger att klockan är tillverkad är skevt med ett par år, fast årtalen kanske inte behöver matcha?

Sist men inte minst så undrar jag om denna. "Hårkors" finns det och texten "officially certified" är med, men hörde nämnas något om att bokstäverna M-O-Y i "AutoMatic", "ChronOmeter" samt "OfficiallY Certified" skall, i brist på en bättre svensk fras, "line up". Boettref ger att den skall tillhöra en Constellation med SS boett, vilket stämmer, och vara tillverkad '62, vilket diffar på 4 år. Sen undrar jag om kronan verkligen är original, skall inte den vara 10-kantig? Verket är cal. 561 om 24 jewels, boettref ST 168.004 samt verknummret 23055651 om det är till någon hjälp.

Ursäkta om jag svamlar, men jag kombinerar sjukdom med hårt arbete och det går runt i skallen på mig. ;)
 

plattfot

Rolex
Moll-E skrev:
Även jag är på jakt efter en Constellation Pie Pan, så en köpguide skulle vara väldigt fint!

Har dock några frågor som någon här kan besvara:

"Hårkorset" skall väl alltid finnas med på urtavlan? Dessa två urtavlor måste ha blivit "refinished" och man har helt enkelt målat över "hårkorset"?

På urtavlan skall det väl stå "Offically Certified"? Denna saknar iaf det: samt att boettref pekar mot en boett i SS och denna har en boett i GS. Årtalet på boettref jämfört med när säljaren säger att klockan är tillverkad är skevt med ett par år, fast årtalen kanske inte behöver matcha?

Sist men inte minst så undrar jag om denna. "Hårkors" finns det och texten "officially certified" är med, men hörde nämnas något om att bokstäverna M-O-Y i "AutoMatic", "ChronOmeter" samt "OfficiallY Certified" skall, i brist på en bättre svensk fras, "line up". Boettref ger att den skall tillhöra en Constellation med SS boett, vilket stämmer, och vara tillverkad '62, vilket diffar på 4 år. Sen undrar jag om kronan verkligen är original, skall inte den vara 10-kantig? Verket är cal. 561 om 24 jewels, boettref ST 168.004 samt verknummret 23055651 om det är till någon hjälp.

Ursäkta om jag svamlar, men jag kombinerar sjukdom med hårt arbete och det går runt i skallen på mig. ;)


Långt ifrån någon expert, men visst finns det original-connies utan kors.
Vet att det finns flera bra "tells" som JE skrivit om på ttt vid några tillfällen. Du verkar ju ha haft någon sorts guide att gå efter när du kikat på klockorna ovan så du kanske redan hittat JEs gamla inlägg? Om inte, kika på den.
Edit: Var inne på gamla ttt för att försöka hitta den post jag tänkte på, men hittade den inte.

BTW - Halvknepigt namn du valt – det finns redan en Molle här på forumet. :?
 
D

Deleted member 269

Guest
plattfot skrev:
Moll-E skrev:
Även jag är på jakt efter en Constellation Pie Pan, så en köpguide skulle vara väldigt fint!

Har dock några frågor som någon här kan besvara:

"Hårkorset" skall väl alltid finnas med på urtavlan? Dessa två urtavlor måste ha blivit "refinished" och man har helt enkelt målat över "hårkorset"?

På urtavlan skall det väl stå "Offically Certified"? Denna saknar iaf det: samt att boettref pekar mot en boett i SS och denna har en boett i GS. Årtalet på boettref jämfört med när säljaren säger att klockan är tillverkad är skevt med ett par år, fast årtalen kanske inte behöver matcha?

Sist men inte minst så undrar jag om denna. "Hårkors" finns det och texten "officially certified" är med, men hörde nämnas något om att bokstäverna M-O-Y i "AutoMatic", "ChronOmeter" samt "OfficiallY Certified" skall, i brist på en bättre svensk fras, "line up". Boettref ger att den skall tillhöra en Constellation med SS boett, vilket stämmer, och vara tillverkad '62, vilket diffar på 4 år. Sen undrar jag om kronan verkligen är original, skall inte den vara 10-kantig? Verket är cal. 561 om 24 jewels, boettref ST 168.004 samt verknummret 23055651 om det är till någon hjälp.

Ursäkta om jag svamlar, men jag kombinerar sjukdom med hårt arbete och det går runt i skallen på mig. ;)


Långt ifrån någon expert, men visst finns det original-connies utan kors.
Vet att det finns flera bra "tells" som JE skrivit om på ttt vid några tillfällen. Du verkar ju ha haft någon sorts guide att gå efter när du kikat på klockorna ovan så du kanske redan hittat JEs gamla inlägg? Om inte, kika på den.
Edit: Var inne på gamla ttt för att försöka hitta den post jag tänkte på, men hittade den inte.

BTW - Halvknepigt namn du valt – det finns redan en Molle här på forumet. :?

Jo, efter lite mer sökande hittar jag några connies utan kors, så det är inget "måste" om man säger så. Jag har egentligen inte haft någon guide, utan gått efter min egna klocka + vad jag har läst mig till på WatchUSeek, här samt http://omega-constellation-collectors.blogspot.se. Får se om jag lyckas hitta JE's inlägg, fast det lär jag nog inte göra eftersom du inte gör det och jag har aldrig vart inne på TTT.

Får be om ursäkt för mitt "nick" men Moll-E kommer från ett par andra forum + ett spel så jag var bara van att använda mig av det. Går det att byta så får jag nog göra det. :)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Fram till att en guide kommer oss tillhanda kan väl i korthet kan väl sägas att "dog leg" helstål är lurigast och de mest förekommande av fulconnies på marknaden. Förklaringen är att de betingar ett relativt högt värde i förhållande till vad de kostar att sätta ihop. Trovärdiga eftermarknadsdelar och vrakgods att kombinera finns det gott om därute. Det enda någorlunda säkra är ett "Extract from Archives".
Jag hade själv en stålconnie som gav sken av att vara kosher; MOY, fasningar, bevels, visarnas längd, tavlans finish e t c. Vid förfrågan hos Omega visade sig dock verket tillhört en G/S när det lämnade fabriken. Säljaren tog dock tillbaka klockan trots att det gått nästan ett år.

Helguld och G/S är som regel mer säkra köp. För mycket jobb att lägga ned på en i samlarsammanhang relativt billig klocka. Som alla andra kriminella är klockskojjare lata. ;)
 
  • Like
Reactions: ace
Topp