Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Efterlysning!

Diskussion i 'Diskussion' startad av Moffan, 30 augusti 2015.

1. Moffan
    Trådstartare

Moffan Borgare

Från:
    Håbo kommun
    Hej,
    Har dragit mig för detta för det känns lite personligt och samtidigt småtöntigt och en smula skämsigt, men känner att jag efter år av gnagande tankar måste i alla fall försöka söka svaret.

2007 så gick jag in på Svensk Pantbelåning (tror det heter Sefina idag) på Gullmarsplan och satte min Rolex 1002 i pant..... En pant som aldrig löstes ut dessvärre. Min livssituation vid tillfället var minst sagt kaotisk och trots att det bara gått 8 år sedan dess så känns det som ett helt annat liv. Box och cert lämnade jag aldrig in utan hade detta kvar i den sorgliga ursäkt jag kallade hem på den tiden och dessa slarvades också sedan bort. Det jag vet om klockan är att den är utagen i Helsingfors / Esbo 1967. Klockan tillhörde min mormors bror och lämnades som arvegods till mig när jag var 18.
    Min fråga är helt sonika om någon här på forumet kanske köpt den på auktion eller direkt på panten och kan tänka sig att sälja den till mig.
    Det kan tyckas att detta inlägg är helt galet och strider mot forumets stadgar men då får admin radera det helt enkelt. Nedan bild på EXAKT hur den såg ut (OBS tagen från Internet)
    rolex.jpg

Det var mindre repor i glaset. Klockan var hopplöst oservad och gick 4-5 min fel per vecka, tyckte detta var en del av charmen då.

Armbandet var av denna typ oyster som bilden nedan med rolexkronan mer centrerad och INTE med rolexkronan vid änden där man knäpper upp det.
    RIMG3546.JPG

Känner att jag åtminstone måste göra ett försök att återförenas med klockan. PM:a om Ni vet något. Om någon KS:are köpt klockan och ej vill sälja den så kan jag trösta mig med att den åtminstone får all den uppskattning den borde få av en entusiast. En rätt risig bild finns på mig bärandes klockan men jag vill inte posta den utan PM:ar den om den kan hjälpa verifiera något, dock är bilden som sagt risig som tusan.

Here goes nothing. Och som sagt om denna tråd strider mot några stadgar så kan jag skyndsamt försöka radera den.

/Moffan

Leif, Lindmeister, MariaE och 50 andra gillar detta.
  2. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Hoppas den hittar hem!!

deddas, tgofswe, yonsson och 1 annan gillar detta.
  3. Stenman

Stenman Bonde

Ingen galen efterlysning alls tycker jag! Bara att hålla tummarna och hoppas på att den dyker upp relativt snart. :)

SFS, yonsson och Moffan gillar detta.
  4. Oli

Oli Präst

Hoppas verkligen att du hittar den!

Moffan gillar detta.
  5. Cheval Blanc

Cheval Blanc Bonde

Fantastiskt om du hittar den! Vilken otrolig klockhistoria detta har potential att bli. Håller tummarna!

deddas, David, Point Blank och 1 annan gillar detta.
  6. joca

joca Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Håller tummarna och ögonen öppna!

Moffan gillar detta.
  7. Rookien

Rookien Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Lider med dig, håller tummarna att du får tillbaka den!

Moffan gillar detta.
  8. Niklas

Niklas Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Även jag håller tummarna och hoppas verkligen den hittar hem igen.
    Lycka till!

Moffan gillar detta.
  9. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Jag håller tummarna!
    Det är inte en dussin rolex som en svart Submariner så det är inte helt hopplöst!

Kan du posta typ dom första 3 siffrorna i serienumret på klockan?
    Mest för att jag är nyfiken på årtalet på den :D

Moffan gillar detta.
  10. Moffan
    Trådstartare

Moffan Borgare

Från:
    Håbo kommun
    Jag har dom inte.... jag har varken box eller certet kvar. Jag var rätt omedveten om klockor, referenser och serienummer på den här tiden jag var en OWG utan att veta vad det stod för ens..en civilist. Jag minns att jag vecklade ut certet ur plastfickan en gång (det var ihopvikt som en karta, kanske tidstypiskt sätt att förvara cert) för att se hur gammal klockan var och det var därifrån jag såg att den var uttagen 1967 och att det stod Helsinki/Espoo på det. Det är dessvärre all info jag har.

Vill också passa på att tacka för allas lyckönskningar.

BadkarsPiraten och Bikinigubben gillar detta.
  11. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    My bad, jag fick för mig att jag läste att du hade box och cert kvar :)

Moffan gillar detta.
  12. Paneraiman82

Paneraiman82 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Lycka till!
    // C

Moffan gillar detta.
  13. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Jag hoppas du får tag i nuvarande ägare !

Moffan gillar detta.
  14. M021

M021 Friends of KS

Lycka till, provat med pantabanken? Kan säkert vara sekretess men om dom kanske kan fråga och ge anonymt svar till dig om köparen går med på detta.

Moffan gillar detta.
  15. Stomatologen

Stomatologen Friends of KS

Hade underlättat en hel del om du hade serienr kvar (även om certet är borta). Sök manuellt efter användare i nordiska forum med just den klockmodellen, någon av dem kanske har den i sin samling:)

Moffan gillar detta.
  16. Moffan
    Trådstartare

Moffan Borgare

Från:
    Håbo kommun
    T
    Tänkte faktisk när jag ändå bestämt mig att försöka hitta klockan, kontakta pantbanken och föreslå något liknande.

M021 gillar detta.
  17. Moffan
    Trådstartare

Moffan Borgare

Från:
    Håbo kommun
    Will do.

18. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

All lycka till, grotta i vilka återförsäljare för Rolex som fanns i Esbo under den tiden? Kan inte varit alltför många? Värt alla långskott i denna historia.

Moffan gillar detta.
  19. Moffan
    Trådstartare

Moffan Borgare

Från:
    Håbo kommun
    Vet dock inte vilket mandat jag har att begära ut serienumret för klockan från Esbo-handlare baserat på släktskapet med min mormors bror?

20. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

40år gammalt köp tillsammans med din historia, vem kan neka hjälp? Finns det arkiverat så kan jag inte se att någon skulle tveka en sekund på att hjälpa. Om det nu inte var JoberMan som ägde butiken i fråga!

ScubaKing och Moffan gillar detta.
  21. Christopher Larsson

Christopher Larsson Bonde

Lägg till tråden i din signatur och posta aktivt så tror jag att tillslut så kommer antingen ägaren hitta till KS eller en bekant.

Moffan och Tripeiro. gillar detta.
  22. Moffan
    Trådstartare

Moffan Borgare

Från:
    Håbo kommun
    Värt att kolla upp. Tack för tipset!

23. Magnus Andersson

Magnus Andersson Borgare

Från:
    Göteborg
    Lycka till!

Moffan gillar detta.
  24. Moffan
    Trådstartare

Moffan Borgare

Från:
    Håbo kommun
    Mail nu skickat till Lindoos i Helsingfors efterfrågandes försäljningen.

Tripeiro. gillar detta.
  25. Equilibrium

Från:
    Island
    Dagens skrattsalva !

ScubaKing, Tripeiro. och Moffan gillar detta.
  26. Moffan
    Trådstartare

Moffan Borgare

Från:
    Håbo kommun
    Jag har nu varit i kontakt med Sefina som kan se att klockan sålts på auktion hos Kaplans 2008-05-13. Kaplans i sin tur vill inte varken tillfråga köparen eller förmedla någon slags kontakt överhuvudtaget.

SFS, Dykarsjuk och Equilibrium gillar detta.
  27. Equilibrium

Från:
    Island
    Asch, det var tråkigt att höra...

Moffan gillar detta.
  28. Rearden

Rearden Bonde

Tråkigt att läsa slutet, hade varit en riktig solskenshistoria om den kommit hem igen :)

Moffan gillar detta.
  29. Sjobedan

Sjobedan Präst

Från:
    Malmö.
    Hoppas på ett lyckligt slut! :)

Moffan gillar detta.
  30. Greven

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Du kanske redan gjort detta men finns det chans att du kan kontakta Sefina och de på något sätt kan hjälpa dig? Tänkte på om de har kvar info om vem som köpte klockan och de kan kontakta köparen och på så sätt börja kolla om hen har kvar klockan.
    Hur som helst, jag önskar dig all lycka till i ditt sökande!

Moffan gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield