• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Egen trycktester .

alexndr

Rolex
2-Faktor
Någon som testat och kanske till och med hittat delarna hos en Europeisk återförsäljare?
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Någon som testat och kanske till och med hittat delarna hos en Europeisk återförsäljare?


Jag har haft delarna liggandes ett tag nu (det enda jag saknar är kopplingarna för att sy ihop dom)
Vattenfilter (klarar av 10 bar) från Jula, säkerhetsventil och manometer från biltema för att kunna mäta tryck om man använder kompressor - inte med på detta bygge som det är länkat till men ni förstår nog om ni ser på Bergeons modell och till sist en påfyllningsventil från närmaste däckverkstad för luftpåfyllning.
Återkommer när jag hittat kopplingar för att sy ihop detta.
 

79thor

Friends of KS
Jag har haft delarna liggandes ett tag nu (det enda jag saknar är kopplingarna för att sy ihop dom)
Vattenfilter (klarar av 10 bar) från Jula, säkerhetsventil och manometer från biltema för att kunna mäta tryck om man använder kompressor - inte med på detta bygge som det är länkat till men ni förstår nog om ni ser på Bergeons modell och till sist en påfyllningsventil från närmaste däckverkstad för luftpåfyllning.
Återkommer när jag hittat kopplingar för att sy ihop detta.

Vad blev totala priset?

Man blir ju väldigt sugen på att bygga en egen!
 

jabla

Sarlacc
Går tyvärr ej att länka eftersom det krävs inloggning men här är bilderna.

press2.jpg


press1.jpg
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Var en på Rolexforum som köpt en sådan, efter att ha använt den ett par gånger gick ena bulten till locket av under 6 bars tryck och sköts iväg. Rena turen att ingen kom till skada.


Tack för upplysningen, ja ser onekligen lite vansklig ut den där maskinen. Vågar iofs. inte tänka på eventuella följdeffekter det skulle kunna bli om jag försökte bygga mig en egen.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Jag har haft delarna liggandes ett tag nu (det enda jag saknar är kopplingarna för att sy ihop dom)
Vattenfilter (klarar av 10 bar) från Jula, säkerhetsventil och manometer från biltema för att kunna mäta tryck om man använder kompressor - inte med på detta bygge som det är länkat till men ni förstår nog om ni ser på Bergeons modell och till sist en påfyllningsventil från närmaste däckverkstad för luftpåfyllning.
Återkommer när jag hittat kopplingar för att sy ihop detta.


Jag vet inte hur det är med de här vattenfiltren men är de byggda för 10bar vatten eller luft?
Det är en enorm skillnad på dramatiken för ett luftläckage (läs explosion) och för en vätskeläckage.

Jag har varit med om att en att en 800mm vattenledning i polyeten med en luftficka brast vid en provtryckning med 10bar; marken skakade till våldsamt och betänk då att ledningen låg på 2m djup.

En helt vattenfylld ledning tappar trycket långsamt medan en luftfylld exploderar. Tänk ett experiment där du punkterar en luftfylld vs vattenfylld ballong..

10 bar lufttryck är inte att leka med. Var försiktig… ;)
 

rogart-63

Patek
Jag vet inte hur det är med de här vattenfiltren men är de byggda för 10bar vatten eller luft?
Det är en enorm skillnad på dramatiken för ett luftläckage (läs explosion) och för en vätskeläckage.

Jag har varit med om att en att en 800mm vattenledning i polyeten med en luftficka brast vid en provtryckning med 10bar; marken skakade till våldsamt och betänk då att ledningen låg på 2m djup.

En helt vattenfylld ledning tappar trycket långsamt medan en luftfylld exploderar. Tänk ett experiment där du punkterar en luftfylld vs vattenfylld ballong..

10 bar lufttryck är inte att leka med. Var försiktig… ;)

Vattenfiltret på Jula ska klara 20 bar står det . Sen tror jag inte man ska trycka till 10 bar när man gör det hemma . Kanske räcker med 3 bar .
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Jag vet inte hur det är med de här vattenfiltren men är de byggda för 10bar vatten eller luft?
Det är en enorm skillnad på dramatiken för ett luftläckage (läs explosion) och för en vätskeläckage.

Jag har varit med om att en att en 800mm vattenledning i polyeten med en luftficka brast vid en provtryckning med 10bar; marken skakade till våldsamt och betänk då att ledningen låg på 2m djup.

En helt vattenfylld ledning tappar trycket långsamt medan en luftfylld exploderar. Tänk ett experiment där du punkterar en luftfylld vs vattenfylld ballong..

10 bar lufttryck är inte att leka med. Var försiktig… ;)


Som Rogart sa så tänker jag inte trycka den till 10, tror inte ens att min säkerhetsventil klarar mer än 6 bar men jag tackar för varningen då jag inte är riktigt hemma på trycksatta system.
 

_jonte

Patek
Cool! En sån ska jag bygga. Lurigt att hitta en butik som säljer alla delar till rimliga priser. Tips?
 

79thor

Friends of KS
Cool! En sån ska jag bygga. Lurigt att hitta en butik som säljer alla delar till rimliga priser. Tips?
Det borde funka lika bra med en dimsmörjare och en sån med manometer på hittade jag för ca 130 kr på nätet. Vet dock inte om det finns något som man kan fästa klockan på i en sån..
 

_jonte

Patek
Det borde funka lika bra med en dimsmörjare och en sån med manometer på hittade jag för ca 130 kr på nätet. Vet dock inte om det finns något som man kan fästa klockan på i en sån..
Detta filterhus från Classe för 189:- borde funka bra med. Jula har en liknande.
http://www.clasohlson.com/se/Filterhus/Pr409527000
Dimsmörjare har lite osmidiga anslutningar för detta väl?

Funderar på säkerhetsventilen. Behövs den verkligen när man ändå kollar trycket och begränsar till 3bar?
 

79thor

Friends of KS
Detta filterhus från Classe för 189:- borde funka bra med. Jula har en liknande.
http://www.clasohlson.com/se/Filterhus/Pr409527000
Dimsmörjare har lite osmidiga anslutningar för detta väl?

Funderar på säkerhetsventilen. Behövs den verkligen när man ändå kollar trycket och begränsar till 3bar?

Det är 1/4" invändig gänga så då finns det tex kulventiler eller vad du nu vill koppla på biltema.
Du får dessutom manometer på köpet :)
http://m.verktygsboden.se/luftberedning/vattenavskiljare-dimsmoerjare-aefc2000 den här var dock dubbel men det var den första jag hittade.

Jag får nog ta och bygga en jag med, så fort jag har tid.
 

JohnDoe

Rolex
Tror nog rolex trycktestaren på kaplans har bättre renoveringspotential än julas filterburkar. Visserligen gammal men klart snyggare.
 

_jonte

Patek
Bumpar den här tråden och ser om nån byggt sig en trycktestare än. Jag funderar på att göra det inom kort med Classes filterhus, om ingen hittat ett bättre alternativ?
 

rogart-63

Patek
Har inte kommit till skott . Har funderat på det ibland men sen fallit i glömska ..Man är på Classe men glömmer att kolla på hur filterhuset ser ut . Tror att det är ett säkrare alternativ än dom billiga på Ebay . Det ska mycket till innan man spränger ett filterhus .
 
Topp