• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Eget företagande

joca

Patek
2-Faktor
Bumpar den här tråden litegrann. Startade en liten sidebusiness i höstas (FA-skatt) och var på Skatteverkets informationsträff för nya företagare för någon vecka sen. All vinst i den här typen av företag läggs ju på min ordinarie lön så från första kronan är det 28 % i egenavgifter och kommunal+statlig inkomstskatt på vinsten. Blir helt absurt lite pengar kvar i plånboken. Hur som helst emottas tacksamt tips på enkelt och billigt bokföringsprogram samt tips i övrigt när det gäller att få så mycket pengar i plånboken som möjligt för företagare med FA-skatt. Ville ha in dom extra pengarna på klockkontot, men känns som att jag måste köpa en dator eller något för att allt inte ska försvinna i skatt. Kämpa regeringen.

Skaffa Aktiebolag och spara pengarna i bolaget för att kunna ta utdelning alternativt välja själv när du vill ta ut pengarna som lön.
Fortnox.se billigt och enkelt.
 
Dags för att lyfta min gamla tråd igen :)
Saker händer lite oväntat ibland och helt plötsligt inser man att företagandet kan vara närmare än man tror. Sitter och funderar på att börja köra min hobby lite mer seriöst och starta typ enskild firma och försöka utveckla den lite smått. Jobbet som gäller är bilrekond och jag tänker mig att köra detta lite vid sidan om min anställning för att få röra sig lite och arbeta lite fysiskt, funderar också på att skaffa en liten webshop och sälja lite bilvårdsprylar på skoj.

Tar dock gärna emot förslag på företagsnamn som även kan funka för att driva webshop :)
 

Hutti

Cartier
Dags för att lyfta min gamla tråd igen :)
Saker händer lite oväntat ibland och helt plötsligt inser man att företagandet kan vara närmare än man tror. Sitter och funderar på att börja köra min hobby lite mer seriöst och starta typ enskild firma och försöka utveckla den lite smått. Jobbet som gäller är bilrekond och jag tänker mig att köra detta lite vid sidan om min anställning för att få röra sig lite och arbeta lite fysiskt, funderar också på att skaffa en liten webshop och sälja lite bilvårdsprylar på skoj.

Tar dock gärna emot förslag på företagsnamn som även kan funka för att driva webshop :)

Om det blir en del pengar rekommenderar jag aktiebolag före enskild firma, ha det i åtanke. Det är mer värd att vara dubbelbeskattad aktieägare än att driva enskild firma enkelbeskattad, om man tar utdelning dvs.
 
Om det blir en del pengar rekommenderar jag aktiebolag före enskild firma, ha det i åtanke. Det är mer värd att vara dubbelbeskattad aktieägare än att driva enskild firma enkelbeskattad, om man tar utdelning dvs.
Det stämmer nog väldigt bra, jag gissar dock att i nuläget/närtid så kommer det inte röra sig om särskilt mycket pengar. Detta är ju som sagt något som görs på "fritid" och att få trafik och försäljning via en hemsida tror jag också är svårt samt tar tid. Har dock möjlighet att få tag i en agentur men är rädd att jag inte har kapitalet att ro hem den affären. Dock kan jag i nuläget bli ensam om märket i Sverige.
 

Hutti

Cartier
Det stämmer nog väldigt bra, jag gissar dock att i nuläget/närtid så kommer det inte röra sig om särskilt mycket pengar. Detta är ju som sagt något som görs på "fritid" och att få trafik och försäljning via en hemsida tror jag också är svårt samt tar tid. Har dock möjlighet att få tag i en agentur men är rädd att jag inte har kapitalet att ro hem den affären. Dock kan jag i nuläget bli ensam om märket i Sverige.

Jag driver ju min webbshop skocare.se, har inte betalat något för tjänster som tillhör webshop, grafik eller marknadsföring. Så det kan vara onödigt om du är teknisk.
 
D

Deleted member 1265

Guest
Skaffa Aktiebolag och spara pengarna i bolaget för att kunna ta utdelning alternativt välja själv när du vill ta ut pengarna som lön.
Fortnox.se billigt och enkelt.
Håller med dig men, Strulet är ju att 3:12 utdelningsreglerna alltjämt blir sämre. Faktiskt överväger jag arbeta mindre/mindre hårt/färre timmar om 3:12 blir ännu sämre. Jag står fast vid ngt jag nämnt tidigare, platt skatt för alla, det är faktiskt rättvist och överväg ta bort 3:12 reglerna helt.
 

joca

Patek
2-Faktor
Håller med dig men, Strulet är ju att 3:12 utdelningsreglerna alltjämt blir sämre. Faktiskt överväger jag arbeta mindre/mindre hårt/färre timmar om 3:12 blir ännu sämre. Jag står fast vid ngt jag nämnt tidigare, platt skatt för alla, det är faktiskt rättvist och överväg ta bort 3:12 reglerna helt.

Att vi kommer se en försämring av 3:12-reglerna är ett faktum. Nu har ju första förslaget reviderats iaf vilket känns bra men absolut visst är förslaget sämre än de reglerna vi har idag som faktiskt är riktigt bra. Speciellt om du får upp lite löneutrymme genom några anställda! :)
 

KRICAR

Cartier
Pledge Member
Kul, vilken bransch ?
Vvs och bygg , min far hade en uthyrningsfirma i det förut men sålde den för många år sedan då han kände att det skulle vara skönt och bara göra det man får order om och få lämna jobbet på jobbet , och började jobba för en annan uthyrningsfirma hehe så nu har jag startat ett aktiebolag och hyr ut min far och några mer. (Min far som jobbat inom detta i 35-40 år har ju alla kontakter som behövs för jobb och så) och nu på senare har vi även börjat kolla på fastighetshus och sånt.
 
En allmän fråga; hur har alla ni med företag gjort för att bestämma/komma på företagsnamn!? Sjukt svårt och inte minst ångestladdat!
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Att vi kommer se en försämring av 3:12-reglerna är ett faktum. Nu har ju första förslaget reviderats iaf vilket känns bra men absolut visst är förslaget sämre än de reglerna vi har idag som faktiskt är riktigt bra. Speciellt om du får upp lite löneutrymme genom några anställda! :)
Skönt att inte första förslaget gick igenom.
 

km007

Omega
Någon som har testat https://coolcompany.com/se/
Tänkte kunde vara skönt att slippa starta företag tills man vet att det funkar blir altid så bökigt med avregistrering etc men här verkar det bara vara att köra på och så sköter de allt (japp de tar betalt för det).
 

Macklin

Cartier
Gör lite logotyper, inbjudningskort och annat grafiskt på sidan av vanliga kneget. Dock bara som hobbyverksamhet än så länge. Blir lite olika typer av grafiska tryck emellanåt med.

Ndyuf.jpg

Någon som jobbar med grafisk formgivning eller dyl, skulle behöva lite hjälp med framtagande av logotype.

Visserligen några år sen men varför inte gräva där du står?
 

LS

Panerai
2-Faktor
Att vi kommer se en försämring av 3:12-reglerna är ett faktum. Nu har ju första förslaget reviderats iaf vilket känns bra men absolut visst är förslaget sämre än de reglerna vi har idag som faktiskt är riktigt bra. Speciellt om du får upp lite löneutrymme genom några anställda! :)
Skönt att inte första förslaget gick igenom.

Det slutade bättre än vi vågade hoppas på :D

Jag driver ett Aktiebolag som IT-Konsult inom systemutveckling. Goda tider för tillfället, hoppas det håller i sig :)
 

demondave

Rolex
Någon som har gjort resan från litet, organiskt uppdrivet till större genom förvärv/övertagande av verksamhet? Börjar dyka upp lite sådana förslag av olika sort, behöver lite pepp. Det man känner är ju alltid jäkligt bekvämt, men kan ju inte slå mig till ro än.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Köp saker som du även kan använda privat
Hur petiga är de med det här? Har väldigt snäv verksamhet (arkitekt och grafisk design dvs posters). När jag ringde Skatteverket sa de att de eventuellt skulle gå att dra av halva priset på en laptop som även skulle användas privat.

Det jag tänkt göra avdrag för är milsersättning, inköp av pennor, modellmateriell och lasermätare. Annars står det still, har inget behov av mer pryttlar tyvärr.

Alla pengar in är iprincip ren vinst iom. Att jag har väldigt låga omkostnader, snudd på inga.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Hur petiga är de med det här? Har väldigt snäv verksamhet (arkitekt och grafisk design dvs posters). När jag ringde Skatteverket sa de att de eventuellt skulle gå att dra av halva priset på en laptop som även skulle användas privat.

Det jag tänkt göra avdrag för är milsersättning, inköp av pennor, modellmateriell och lasermätare. Annars står det still, har inget behov av mer pryttlar tyvärr.

Alla pengar in är iprincip ren vinst iom. Att jag har väldigt låga omkostnader, snudd på inga.
Du har väl en dator redan nu som du använder privat så klart du får köpa en laptop som ska användas till företaget och dra av hela kostnaden.
 

Hutti

Cartier
Hur petiga är de med det här? Har väldigt snäv verksamhet (arkitekt och grafisk design dvs posters). När jag ringde Skatteverket sa de att de eventuellt skulle gå att dra av halva priset på en laptop som även skulle användas privat.

Det jag tänkt göra avdrag för är milsersättning, inköp av pennor, modellmateriell och lasermätare. Annars står det still, har inget behov av mer pryttlar tyvärr.

Alla pengar in är iprincip ren vinst iom. Att jag har väldigt låga omkostnader, snudd på inga.

Allt som du kan tänkas använda i företaget får du dra av. Jag kör mycket kontorsmaterial på företaget som jag använder när jag pluggar då jag är student. Även email appar osv. Sålänge du har en rimlig förklaring till varför det är en föreetagskostnad så är det lugnt. Tänk dock på att det finns avskrivningsregler på saker över en viss summa.
 

POO

Panerai
Hur petiga är de med det här? Har väldigt snäv verksamhet (arkitekt och grafisk design dvs posters). När jag ringde Skatteverket sa de att de eventuellt skulle gå att dra av halva priset på en laptop som även skulle användas privat.

Det jag tänkt göra avdrag för är milsersättning, inköp av pennor, modellmateriell och lasermätare. Annars står det still, har inget behov av mer pryttlar tyvärr.

Alla pengar in är iprincip ren vinst iom. Att jag har väldigt låga omkostnader, snudd på inga.

Hur petiga? Väldigt! Uppmaningen går i princip stick i stäv med alla gällande lagar och regler.
 
Topp