• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Egna läderarmband, tips och råd?

Yesper

Omega
Hej! :)
Jag vill göra egna band till klockor, eftersom jag är helt ny på detta har jag lite funderingar.

Detta är vad jag tänker att jag behöver:
-Läder
-Tråd
-Vax
-Markeringshjul med en taggig trissa
-Syl
-Kniv
-Underlägg
-Spännen
-Ringar (sånna på natoband)
-Hojta till om jag glömt något

Vad ska jag ha för storlek på markeringshjulet, dvs. Hur tätt ska sömmarna sitta, har just nu ganska små kostymur, och planerar att köpa en gammal dykare. Men som sagt har inga gigantiska klockor och vill därför inte ha 5 mm mellan stygnen, vad tror ni passar?

Vad för typ av läder? (Även Tjocklek)

Tjocklek på tråd (har svårt att föreställa mig hur 1mm ser ut färdigsytt)

Sen undrar jag om någon kan tipsa om ett bra ställe där man kan köpa spännen och natoringar relativt prisvärt.

Övriga tips och tankar är varmt välkomna, gärna länkar :)
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Köp färdigvaxad tråd i 0,8 eller 1 mm. Bra nål (harness needle) Läder är lite svårare och säga, ska det vara Paneraitjockt eller mer normalt. Men en 3-3,5 mm vegetabiliskt garvad läder borde funka. Köper du tunnare kan du alltid dubbelvika den och limma ihop den. Blir fet och fin. Ifall du vill ha snygga kanter behöver du en kantskärare (edge beveler) och gärna ett falsben för att polera upp kanten (går bra med ngt hårt i plast eller ben). Bra siter för läderverktyg och läder:

http://tjaderlader.se
http://laederiet.dk/
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Jag fick hem två rullar av den bästa tråden för läder, nämligen Tigertråd. Inte billig men bra. Så ifall du vill prova att sy ett band så kan jag skicka dig ett par meter av varje, borde räcka till ett antal band. Färgerna är svart och Havanna brunt. PM:a din adress så drar jag iväg ett litet paket. Slänger ner ett par nålar också sen är det bara tuta ock köra.

/Peter

yqMMQMk.jpg
 

Yesper

Omega
Jag fick hem två rullar av den bästa tråden för läder, nämligen Tigertråd. Inte billig men bra. Så ifall du vill prova att sy ett band så kan jag skicka dig ett par meter av varje, borde räcka till ett antal band. Färgerna är svart och Havanna brunt. PM:a din adress så drar jag iväg ett litet paket. Slänger ner ett par nålar också sen är det bara tuta ock köra.

/Peter

yqMMQMk.jpg

Youtubelänken va kanon, sitter klistrar ;) tack så mycket, har pm:at dig nu! Roligt att det finns så mycket hjälpsamma människor här! :)
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Läder är dyrt, färg eller dye som engelsmännen kallar det är relativt billigt. så köper man en stor hud, ett par kvm så gör man det i naturfärgat. Sen kan man färga det i vilken färg som helst.

Själv köper jag oftast spillbitar och då blir det lite blandat med färgat och natur.
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Ser riktigt bra ut för att vara första försöket. Snyggt sytt på fodralet. Ett litet tips är att sy lika långt in från kanten som lädret är tjockt. Ser lite ut som sömmen sitter ganska långt in på fodralet, kan iofs även vara bilden som ljuger. Armbandet ser stenhårt ut. Bara att fortsätta i samma anda. :happyhappy:
 

Yesper

Omega
Ser riktigt bra ut för att vara första försöket. Snyggt sytt på fodralet. Ett litet tips är att sy lika långt in från kanten som lädret är tjockt. Ser lite ut som sömmen sitter ganska långt in på fodralet, kan iofs även vara bilden som ljuger. Armbandet ser stenhårt ut. Bara att fortsätta i samma anda. :happyhappy:

Nej det stämmer, märker att kanten liksom sväller och blir lite kilformad med för mycket extra läder! menar du lika tjockt som ett läderlager?
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Jag kör med totala tjocklecken på ett ungefär. Blir det för långt in så är det svårt att få ändarna "burnished" till en enhet, blir lätt glapp.
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Finns det någon bra ställe att beställa mocka ifrån?
Har gjort ett par band, men skulle kanske läst era tips å trix först :)
 
Topp