• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

(ej längre) AKUT! HJÄLP!!

Norra

Panerai
Ursäkta verkligen min andra trådstart samma kväll, men nu har jag fiddlat lite med min IWC. Ville nämligen se om datumet skulle ställa om korrekt, alltså att det gick framåt en dag nu efter tolv. Minns inte riktigt hur jag gjorde, men nu är kronan lite stel när jag ska justera tiden.....HAR JAG FÖRSTÖRT MIN KLOCKA? (IWC Portofino Automatic Chronograph)

Edit: speciellt mot och runt klockan tolv är den stel och hårdare än vanligt. Skiftade precis datum och dag "manuellt" dvs genom att skruva, och det var jättestelt.....
 

TKVF

Panerai
Urmakaren? Speciellt om du intr vet va du gjorde. Du skulle bara ställt om tiden, vevat framåt till 2400.
 

Norra

Panerai
Urmakaren? Speciellt om du intr vet va du gjorde. Du skulle bara ställt om tiden, vevat framåt till 2400.

Jag bytte datum genom att dra ut kronan till första steget för att vara säker på att det är KVÄLL (måndag den tionde) så att det efter tolv blir tisdagen den älfte..
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Aldrig byta datum samtidigt som mekanismen jobbar dvs mellan typ 2200 och 0200. Skjut in kronan, kolla att klockan går, dvs sekundvisaren rör sig och gör inget annat förrän i morgon bitti.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Aldrig byta datum samtidigt som mekanismen jobbar dvs mellan typ 2200 och 0200. Skjut in kronan, kolla att klockan går, dvs sekundvisaren rör sig och gör inget annat förrän i morgon bitti.



Precis som du säger så är mekaniken i färd med skiftning av datum & dag mellan 21.00 - 03.00 kan variera lite mellan versioner av verk.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Klockan tickar. Ska jag försöka imorgon bitti med att ställa in den korrekt?

Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i detta, men den allmänna rekommendationen är att inte ställa om klockan under den tid som datumfunktionen jobbar, dvs timmarna före och efter midnatt. Mitt förslag är att lämna den som den är, om den nu tickar på och försöka igen imorgon bitti. Good luck!
 

Norra

Panerai
Generellt skulle jag dra till en urmakare. Lite för dyrt för att pröva själv och ställa saker till rätta. Går den trögt så är det nog inte så bra.

Om den fortfarande går trögt imorgon bitti drar jag till Krons med den och ber dem kolla den åt mig..vad kan ha hänt om den fortfarande är trög o stel?
 

TKVF

Panerai
Om den fortfarande går trögt imorgon bitti drar jag till Krons med den och ber dem kolla den åt mig..vad kan ha hänt om den fortfarande är trög o stel?
Ingen aning. Är ju typ ett par hundra delar i en sådan klocka. Något kanske är böjt eller så. Fördelen är väl att den går nu. Om det är något fel så är det inte något superstort fel relativt. Tror jag.
 

Norra

Panerai
Tack alla, uppdaterar er med resultat imorgon..er expertis uppskattas. Och ALDRIG byta datum själv mellan 21:00 och 03:00.... ALDRIG.
 

Norra

Panerai
ca 9 timmar senare nu och kronan är fortfarande seg. Klockan tickar, och jag kan byta datum och ställa in tiden, men som sagt. Trög och seg krona. Krons Ur it is.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Hur länge sedan var det den blev servad?
Kan ju vara bra att få den servad samtidigt som de lagar det som har gått fel :)
 

Norra

Panerai
Hur gick det och vad var problemet? Har oxå en krona som blivit trög och sökte bland lite trådar :p
Den helade sig själv på något sätt. Aldrig pilla på dag/datum mellan 21 på kvällen och 3 på morgonen... det var vad jag gjorde, och något kanske hamnade snett. Men den blev normal, jag jämförde med en sprillans. Vettefan vad som hände egenligen.....
 

PCB

Audemars
alltid pilla på datum kl 6,då är man säker på alla verk mej veterligen
kul det ordnade sej ,
nu när vi änndå kört SM i trådlyft tycket jag TS gott kan bjuda på en wristshot:)
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
f75e65af5006a4fd696adbe2cb1332dd23bb77f55f2eb702150738cfb6ee4287.jpg
 
Topp