• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ej omtyckta klockmärken

mts1

Omega
Hej!
Som relativt ny på denna forum och klockintresset växer har man ju suttit och funderat på en del.
Har några frågor angående olika klockmärken. Vilka märken är ej omtyckta enligt er? Med detta menar jag klockmärken som kanske ''kopierat'' andra klocktillverkares design. Även klockor som ej uppfyller er syn på kvalité. Har ju sett till exempel invicta, finns ju spår av design från andra märken där, och som jag förstått är ej ett omtyckt märke. Även kvalitén på dom skall vara sådär har jag läst.
Vi skippar dom s.k parfymklockorna här ;)
Mvh
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
image1636f.jpg


Personligen gillar jag Rolex :)
 
H(F)ublot (För övrigt en våt dröm för någon som jobbar inom marknadsföring.)
Steinhart, Frank Muller (Endast för att de är så groteskt vrålfula.)
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Orkar inte hata något klockmärke men gissningsvis kommer Tag Heuer vara ett återkommande namn i denna tråd.
Inte sällan får Franck Muller skit också. En del till följd av det stundtals vågade utseendet men också pga en smärre "skandal" för ett gäng år sedan då ryktet gjorde gällande att de använde sig av Poljot-verk i ett par av sina modeller.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Orkar inte hata något klockmärke men gissningsvis kommer Tag Heuer vara ett återkommande namn i denna tråd.
Inte sällan får Franck Muller skit också. En del till följd av det stundtals vågade utseendet men också pga en smärre "skandal" för ett gäng år sedan då ryktet gjorde gällande att de använde sig av Poljot-verk i ett par av sina modeller.

Å andra sidan är ju en vintage blå (Tag) Heuer Monaco bland det sexigaste som finns. Kanske är undantaget som bekräftar regeln dock...
 

Chagall

Cartier
Här på KS så är nog Tag Heuer den vanligaste "större" tillverkaren som får absolut mest hat. (även om jag använder "större" rätt löst här)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Det som jag tycker är trist med Hublot är att de inte har någon gedigen historia. 1980 är inget årtal de sätter på sina urtavlor precis.
 

Chagall

Cartier
Det som jag tycker är trist med Hublot är att de inte har någon gedigen historia. 1980 är inget årtal de sätter på sina urtavlor precis.
Jag håller med om att det kan vara jättekul med tillverkare som har hållit på med det de gör i århundraden. Fast med den logiken skulle ingen kunna starta något nytt? Sen är 1980 skitlänge sedan i mina ögon. 15 år äldre än mig ändå.

Sen är inte Hublot min grej heller ska tilläggas.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag håller med om att det kan vara jättekul med tillverkare som har hållit på med det de gör i århundraden. Fast med den logiken skulle ingen kunna starta något nytt? Sen är 1980 skitlänge sedan i mina ögon. 15 år äldre än mig ändå.

Sen är inte Hublot min grej heller ska tilläggas.
Jovisst skall man kunna starta nytt, min magkänsla säger mig dock att märket liksom 'fuskat' sig upp till den nivå
(för att inte tala om prisklass) de ligger på.
 

mts1

Omega
Intressant läsning, man tackar för alla svaren man fått så man kunde få en liten uppfattning kring detta ;)
 

MånsT

Rolex
Jovisst skall man kunna starta nytt, min magkänsla säger mig dock att märket liksom 'fuskat' sig upp till den nivå
(för att inte tala om prisklass) de ligger på.
Nivå av kvalitet och prisklass är väl inget man måste gå igenom i många faser för att nå toppen? Om man vet vad man gör, vad man vill och vem man vill sälja till så kan man utan problem börja dyrt redan från början.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Nä, men sen är folk osäkra flockdjur som inte riktigt kan tänka själva och mest av allt vill ha ryggdunks från sina likasinnade.

Betvivlar att det är därför Hublot får skit snarare än att man säljer klockor primärt som statussymboler utan hänsyn tagen till tradition, historia, hantverkskonst och något som ens kan liknas vid haute horologerie (Även om priserna indikerar det).

Hublot är en glorifierad parfymklocka, därför får de skit.

Det som jag tycker är trist med Hublot är att de inte har någon gedigen historia. 1980 är inget årtal de sätter på sina urtavlor precis.

Det är egentligen ointressant. Kika på De Bethune, grundades 2002 och hyllas av väldigt många klock-kännare och samlare runt om världen. Eller Akrivia som hyllats av självaste Kari Voutilainen som grundades häromåret. Eller för den sakens skull Max Büssers galna skapelser. (Eller independent småbolag som Laurent Ferrier, Roger Smith, Kari Voutilainen och Philippe Dufour).

Det handlar för min del snarare om att ta hänsyn till historia och tradition (och sen kan man bryta den på ett snyggt sätt) än att ha ett gammalt årtal när man grundades. Att slaska in ett dekorerat ETA och ta 100k+ för en klocka är raka motsatsen (IMHO).
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
TAG Heuer 'r för jäkla blajjigt märke. Däremot har de flera riktigt fina klockor i sin kollektion nu!
 

Rojalisten

Panerai
Att ogilla ett klockmärke eller i övrigt vilket varumärke som helt pga kort historia är ett sånt dåligt argument... Snacka om personer som följer strömmen utan egna uppfattningar :meh:
 
Inget fel på Hublot däremot på flera av de som köper klockan. Det leder till att man får en trist bild av tillverkaren, lite som ROO.

Fast det känns lite väl magstarkt enligt mig att betala 100k+ (Och sen lite till) för ett moddat 7750. Man betalar för deras marknadsföring känns det lite som.
Lägger hellre den slanten på en Daytona, som dessutom är på länk och har en av de bästa kronografverken på marknaden just nu! ;)
 

POO

Panerai
Fast det känns lite väl magstarkt enligt mig att betala 100k+ (Och sen lite till) för ett moddat 7750. Man betalar för deras marknadsföring känns det lite som.
Lägger hellre den slanten på en Daytona, som dessutom är på länk och har en av de bästa kronografverken på marknaden just nu! ;)

För rolex lägger säkert mindre kosing på marknadsföring...
 

POO

Panerai
Totalsumman, osäkert. Procentuellt inom företaget, aldrig i närheten.
Rolex öser inte ur sig hundratals klockor till ambassadörer och sammarbeten, betalar miljoner för att få sin logga på halvleksklockan på världskuppen i fotboll etc.
Så, nä, tvek på den! :)

Det har väl varken du eller jag någon egentlig aning om? Och jo, det gör de vist. Inte fotboll men golf och mycket annat. Hälften vet ju inte varför de inte gillar Hublot, bara att det är vad man "ska" göra. Dessutom är massa av kritiken Hublot får utså giltig för massa andra märken med.
 
Det har väl varken du eller jag någon egentlig aning om? Och jo, det gör de vist. Inte fotboll men golf och mycket annat. Hälften vet ju inte varför de inte gillar Hublot, bara att det är vad man "ska" göra. Dessutom är massa av kritiken Hublot får utså giltig för massa andra märken med.

Jag har lite mer aning än allmänheten då jag tidigare jobbat med företaget och haft mycket kontakt med dem och vet hur stor deras avdelning för marknadsföring är! :)
Varför andra inte tycker om företaget bryr jag mig inte så mycket om, men som tidigare sagt så tycker jag det är lite fult att smälla in ett moddat 7750 i en boett av stål/tital med gummiband och ta 100k+ för det. Man undrar ju vart pengarna försvinner, och om man kikar närmare så kan man väldigt lätt dra den slutsatsen!
Men vad vet jag.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag har lite mer aning än allmänheten då jag tidigare jobbat med företaget och haft mycket kontakt med dem och vet hur stor deras avdelning för marknadsföring är! :)
Varför andra inte tycker om företaget bryr jag mig inte så mycket om, men som tidigare sagt så tycker jag det är lite fult att smälla in ett moddat 7750 i en boett av stål/tital med gummiband och ta 100k+ för det. Man undrar ju vart pengarna försvinner, och om man kikar närmare så kan man väldigt lätt dra den slutsatsen!
Men vad vet jag.

Nämnde ju Beats hörlurar tidigare.
Man har valt att stoppa in onödig metall i lurarna, enbart för att det ska ge tyngd, och få en att tro att den känns mer gedigen.
Konsumenten blir oftast lurad av smart marknadsföring :)

http://www.dailymail.co.uk/sciencet...metal-weights-make-appear-better-quality.html
 
Topp