• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ej omtyckta klockmärken

Nämnde ju Beats hörlurar tidigare.
Man har valt att stoppa in onödig metall i lurarna, enbart för att det ska ge tyngd, och få en att tro att den känns mer gedigen.
Konsumenten blir oftast lurad av smart marknadsföring :)

http://www.dailymail.co.uk/sciencet...metal-weights-make-appear-better-quality.html

Lite så jag menar.
Fram tills 2005 så existerade inte Hublot på kartan som klockföretag, sen klev geniet inom marknadsföring Jean-Claude Biver in och styrde upp det. Hublot's framgång sedan dess har varit så nära man kan komma till en våt dröm inom marknadsföring genom att de tjänar sjuka pengar, men klockorna i sig är relativt billiga att producera för vad man egentligen får!
 

POO

Panerai
Jag har lite mer aning än allmänheten då jag tidigare jobbat med företaget och haft mycket kontakt med dem och vet hur stor deras avdelning för marknadsföring är! :)
Varför andra inte tycker om företaget bryr jag mig inte så mycket om, men som tidigare sagt så tycker jag det är lite fult att smälla in ett moddat 7750 i en boett av stål/tital med gummiband och ta 100k+ för det. Man undrar ju vart pengarna försvinner, och om man kikar närmare så kan man väldigt lätt dra den slutsatsen!
Men vad vet jag.

Då har du väl lite siffror på Rolex vs. Hublots marknadsföringsbudgetar? Och som sagt, peta i modifierade eta verk och sen ta bra betalt är väl knappast Hublot ensamma om?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Då har du väl lite siffror på Rolex vs. Hublots marknadsföringsbudgetar? Och som sagt, peta i modifierade eta verk och
sen ta bra betalt är väl knappast Hublot ensamma om?

Jag misstänker att Rolex har större vinstmarginaler på sina klockor än Hublot sett till tillverkningskostnader.
 
Då har du väl lite siffror på Rolex vs. Hublots marknadsföringsbudgetar? Och som sagt, peta i modifierade eta verk och sen ta bra betalt är väl knappast Hublot ensamma om?

Sådan insyn har ingen utanför företaget, men jag vet att deras avdelningar skiljer avsevärt i storlek i jämförelse för hur stort företaget är.
Utan sin marknadsföring hade Hublot ALDRIG NÅGONSIN blivit så pass stora, medan Rolex rullar på genom att i princip alla vet vad det är.
Du har halvt rätt, men ingen tar riktigt SÅ mycket betalt. IWC slutar med sina ETA-verk kring 60-65k om jag inte minns fel, inte runt 100-120k...
 
D

Deleted member 1154

Guest
Du tycker alltså att en dator är ett hantverk ?
Ja det är ju skapat av människor och det har en gedigen historia (since 1981) så då borde det ju vara ett hantverk... Sen vill jag inte jämföra med klockor det var inte det jag menade, men vad jag menar är att 34 år är en lång tid i vissa aspekter, (andra inte, som 1800-tals klockmärken), Vad gäller Hublot så är de helt ointressant för mig, de kom väll så sent som 1980 och har noll vintage historia :)
 
Du tycker alltså att en dator är ett hantverk ?

Självklart inte, men tar man urmakare från ett annat större företag så kommer de knappast bli mindre kunniga och prestera sämre?
Skulle man ta samtliga av Richard Milles R&D avdelning och låta dem jobba med t ex. Rolex klockingenjörer och låta Patek Philippes urmakare sköta finisheringen så kan jag lova att du får en produkt som slår ALLT på fingrarna i kvaltié, även om det bär ett nytt märke som startar imorgon.
 

MånsT

Rolex
Totalsumman, osäkert. Procentuellt inom företaget, aldrig i närheten.
Rolex öser inte ur sig hundratals klockor till ambassadörer och sammarbeten, betalar miljoner för att få sin logga på halvleksklockan på världskuppen i fotboll etc.
Så, nä, tvek på den! :)
Rolex är ensam tidtagare till formel 1-VM:s alla deltävlingar (vanligtvis mellan 18-20/år) sedan ett par tillbaka. Inbilla ingen att det inte kostar skjortan att synas i TV framför miljontals tittare 20 helger om året.
 

JesperO

Rolex
jag har på senare tid börjat ogilla AP - makalösa klockor, RO är en ikon men galet trist att gå på pumpen med alla limited editions
IWC också - grymma tidigare modeller, men de har ju gått toksnett med klockor på minst 45 mm och säga att de är för män.... jaja, tröttsamt och tråkigt.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
jag har på senare tid börjat ogilla AP - makalösa klockor, RO är en ikon men galet trist att gå på pumpen med alla limited editions
IWC också - grymma tidigare modeller, men de har ju gått toksnett med klockor på minst 45 mm och säga att de är för män.... jaja, tröttsamt och tråkigt.

Började lessna på allvar på AP för typ 5 år sen. De kör exakt samma metod som Hublot (Som såklart funkar för stunden). Med den stora skillnaden (och som gör att jag retar mig på AP men inte bryr mig om Hublot) är att AP har ett magnifikt arv att hantera. Just nu känns det som de förstör allt vad det arvet heter. Egentligen ger de bara marknaden vad marknaden (ryssar, araber och vräkiga jänkare) vill ha, vulgära monstrositeter som signalerar "jag har massor av pengar".

Jag skulle hellre ha en påse bajs på armen än en AP roo Ltd.

Breitling gjorde exakt samma sak. Från att vara en brutal tillverkare under 40-70 talet så började man tillverka dessa monstrositeter och vips sa det så blev de ett B-märke. (Ganska exakt samtidigt som Schneider köpte det 1979 faktiskt, go figure!)
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Tycker att Shinola har överpriser på deras klockor. Även Fossil är väl generellt sett inte så omtyckt?
 
Men i mitt tycke så har man misslyckats om man tillverkar tekniskt imponerande klockor som ändå ser ut som skräp och inte tilltalar någon med god smak.

Finns gott om människor som har både Breguet och Patek i sin samling som har Richard Mille kan jag själv intyga.
Toppen av skalan är inte smal i tanken om att det endast ska vara klassiskt, det finns en STOR efterfrågan för mer sportiga klockor som har oerhörd kvalité.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Började lessna på allvar på AP för typ 5 år sen. De kör exakt samma metod som Hublot (Som såklart funkar för stunden). Med den stora skillnaden (och som gör att jag retar mig på AP men inte bryr mig om Hublot) är att AP har ett magnifikt arv att hantera. Just nu känns det som de förstör allt vad det arvet heter. Egentligen ger de bara marknaden vad marknaden (ryssar, araber och vräkiga jänkare) vill ha, vulgära monstrositeter som signalerar "jag har massor av pengar".

Jag skulle hellre ha en påse bajs på armen än en AP roo Ltd.

Breitling gjorde exakt samma sak. Från att vara en brutal tillverkare under 40-70 talet så började man tillverka dessa monstrositeter och vips sa det så blev de ett B-märke. (Ganska exakt samtidigt som Schneider köpte det 1979 faktiskt, go figure!)
Jag har börjat skissa på en über läcker bajspåse till dig :D
 

Wave

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Tyvärr får jag aldrig någon kommentar angående mina klockor. Möjligen att jag har för många men aldrig något mer.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Om en Ferrari och en Hyundai skulle kosta lika lika mycket, vilken skulle du välja ?
Eller förresten svara inte, den här diskussionen leder ingenvart. Köp en Hublot eller vad du nu vill, det är inte mina pengar.
 
Senast ändrad:
Topp