Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ej vattentäta klockor på länk...

Diskussion i 'Diskussion' startad av masterkiller, 3 december 2012.

1. ...för mig så måste klockor som kommer på länk vara vattentäta, åtminstånde 100m tycker jag annars känns det fel, för mig så indikerar länk sport och sport i sin tur bör vara vattantätt, MEN Omega Speedy PRO kommer på länk och är ej vattentät, finns det andra?

Dvs, klockor som kommer på gummi eller länk bör vara vattentäta och klockor som kommer på läder eller kroko så spelar det ingen roll särskilt inte på riktigt dressade varianter med Kroko...

Vad tycker ni

2. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Massor, massor...

Bland sportisarna är den andra kända brustabletten Navitimer och den finns ju både med länk som alternativ och som integrerad (Heritage?). Praktiskt taget alla dressigare klockor har funnits med länkalternativ, om än tunna och eleganta varianter.

3. mace

mace Stadsbo

Håller med, det känns fel. Blev förvånad (och besviken eftersom det var en sådan jag ville ha) när jag upptäckte att iwc pilots mark xvi har en raring på 60 m. Vissa hävdar iofs att deras urmakare tryckt klockan djupare än så, men lite trist att chansa. Då har den ju heller inga tryckknappar, utan enbart krona.

4. Johan M

Johan M Borgare

Nä, länk har inget med det att göra tycker jag. Såvida inte länken har dykarförlängning.

5. Charles_

Charles_ Präst

Klockor på läder går också att bada med. Gissa klockan! :D

6. Singular

En klassiker!

7. mace

mace Stadsbo

Tycker mer att det är helheten, där länken ofta gör mkt till, som man måste bedömma - i mitt exempel med en pilotklocka utan massa lulllull tycker jag helhetslooken lovar en robust sportig klocka, då blir vattenkänsligheten lite av en besvikelse.

8. leben

leben El Patrón

Patek? Skön bild :D

9. Charles_

Charles_ Präst

Inte vilken Patek som helst heller... En 5970R :cool:

Samma person på bilden ovan. Minns inte vart jag stulit bilden dock... :roll:

10. Singular

Bernhard Bulang.

11. David

David Bödeln

12. Charles_

Charles_ Präst

Tack Singular! Borde känt igen hans färgglada armband... Men jag saknade "Bulli-posen" :lol:

EDIT: Det är väl inte hans klocka, dock?

13. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg
    AP Royal Oak tänker jag på. Värdelöst med 50m WR. Stort skäl till att jag aldrig funderat på en. Rätt trist faktiskt med tanke på dess design som osar robusthet.

14. David

David Bödeln

Hade jag ingen aning om, och hade jag inte precis fått det bekräftat på audemarspiguet.com hade jag trott att du skämtade.

15. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg
    Nä, jag trodde det knappt själv. Nu är det dock så att flera talat om för mig att den egentligen tål mer men vem vågar testa...

16. Ricrob

Ricrob Friherre

Fattar vad du greppar efter Master men håller inte med. Jag tycker iofs att en dressklocka gör sig ngt dressigare på läder och att en dyk/sportklocka gör sig bäst på länk MEN å andra sidan finns det undantag åt bägge håll och klockor bör få ha den typ av länk/strap som passar bäst designmässigt.

17. Självklart finns det undantag som vi vet men det jag menade var med vattentätheten, tycker bara att designen bör spegla användningsområdet, dvs en dressad tunn klocka på kroko förutsätter man inte att man kan bada med medans en sportklocka på länk tycker jag man ska kunna bada med annars känns det fel, tänk om din PloProf endast pallade 30m :lol: skulle inte kännas lika kul eller även om designen är snygg ;-)

18. Ricrob

Ricrob Friherre

Aha, då fattade jag inte alls vad du greppade efter, men nu gör jag det! :lol:
    Jo, det har du fullkomligt rätt i men tillbaka till speedyn då, den är ju given på länk i mina ögon och passar på länk pga det ganska tuffa användningsområdet, dock som sagt bara 30 m wr... Hur gör vi här då?

19. pulpen

pulpen Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Det behövs inte så mycket vattentäthet i rymden...

20. Men den är inte gjord för rymden :cool:

Det är ju just det som känns fel :twisted: , lika fel som JlC som diskuterades tidigare i nån tråd där dom döpt den till Deep Sea och endast pallar 100m :roll:

21. Ricrob

Ricrob Friherre

Precis men problemet är ju att den har länk och länk är kopplat till wr..

22. Ricrob

Ricrob Friherre

Ja, det är galet men vi får väl släppa igenom Speedyn som ett undantag, bara för att Speedy är Speedy!

23. Antar det...

24. Ricrob

Ricrob Friherre

Gjord och gjord, spela inte fiol med frusen huggorm nu Master!

25. Johan M

Johan M Borgare

Speedyn är väl en racingklocka från början, eller har jag fel? Jag har svårt att tänka mig att det behövs mer än 30m i en racerbil. Visst, det kan regna i depån men för lite regn räcker 30m och skall man använda tryckknapparna i monsunregn så får man ha paraply med sig :mrgreen:

En sak jag tycker är märkligt är den bristande vattentätheten på pilot-ur. Om piloten får skjuta ut sig eller på annat sätt hamnar i vattnet då skulle det behövas bättre skydd mot väta.

26. pulpen

pulpen Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Dykare av olika slag, Rolex sub, omega seamaster osv är ju bland de mest populära modellerna idag. Kan det vara så att dykare har blivit så populära, så att deras egenskaper tas för givet även hos andra klockor med andra användningsområden?

Speedyn behöver ju som sagt varken vattentäthet på månen eller racingbanan. Heuer autavia eller andra racingklockor behöver det inte heller.

27. Kanske, men varför jag skrev tråden var att om en sportklocka kommmer på länk räknar jag inte med att behöva ta av den i duschen, eller för att tvätta händerna, att en Speedy PRO endast har 30m WR känns som ett hån mot sportklockor, eller så är inte en Speedy en sportklocka, kan vara så enkelt :D

28. pulpen

pulpen Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Tror nog att det blir slutsatsen :)

29. Ricrob

Ricrob Friherre

Nu har tråden tagit lite fel riktning kanske, då snackisen blev Speedy och det handlar om sportklockor överlag men ett sista inflik om Speedy, så håller jag fullständigt med om att den verkligen saknar wr för att kallas sportklocka. Den har looken, funktionen och tekniken.. Varför det skulle vara svårt att peta in minst 100 m wr i den, när BA auto har det (dock safir men vad gör det) är en gåta..? Frågan är om de inte har den moderata wr bara för att de hade det för 40 år sedan och idag faktiskt klarar mer vatten är vi tror..? Har ngn testat en modern Speedy Pro?

30. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Detta måste vara en av de mest fördummande trådarna i KS historia?

Mårtenssons ur Brookfield