• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Election Watch Co

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Som jag la upp i dagens vintage så har jag kommit över en klocka från Election Watch Co. Den går fint, och efter lite uppsnyggning på eftermiddagen är jag supernöjd med hur klockan ser jag fram emot att bära den
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

På baksidan står det:
Election Watch Co
Waterproof
Antimagnetic
Shock Absorber
Stainless Steel
Grand Prix Berne 1914

Men vad är för klocka då? Relevant info har mest funnits på watchusseek;

"I've got an Election wrist watch and it is indeed very hard to find any information about the brand. In addition to the information above, please see my results below. In 1950 Election is acquired by Marvin Watch Company, which is founded in 1850 in Saint-Imier (Schweiz) and moved to the famous wacht-village/valley La Chaux-de-Fonds in 1894. The brand Election is used until somewhere in the sixties where it silently went out of production."

Election producerade klassiska tanks och dylikt i 18kt guld med urverk som beskrivs som detaljrika och fina på 20-talet. Denna modell är en sk Grand Prix som samma användare skriver följande om;

"...Although they became especially famous for their pocket watches and their quality, they also had a famous Grand Prix line in wrist watches which is (also) rare and still popular under a small group of enthusiasts."

@denjohan hittade en mindre variant i denna tråd https://klocksnack.se/threads/en-påse-upphittat-blandat-gammelmögel.28198/ Enligt auktionstråden är @Silon nuvarande ägare, vet du något mer om märket? :)
image.jpeg

Online finns det lite andra konfigurationer på tavlan
image.jpeg

image.jpeg

Lite mer info fanns också att finna på TimeZone;
"I see a lot of Election watches coming out of South America.... seems like they may have focused their marketing efforts there? They look nice in the pictures but I've never seen one in person." Så det verkar som om Europa dominerats av företagets ägare Marvin Co's andra märke, vilket inte är något mindre än Vulcain, medan Election sålts till andra marknader.

Om någon kan något mer får ni hemskt gärna fylla på, jag är mest nöjd att ha tagit ett ordentligt steg in i vintageträsket :)
// Adam
 

Martin Lovasz

Audemars
Det är grym kvalité på Election klockor och här är en som jag fick för några kronor på Tradera.

1173.jpg

Urtavlan är sliten men jag tycker det ser fantastiskt ut. Centrumsekund pinnen saknas så lite arbete väntar.
1174.jpg

I sitter en 940S verk men det fanns inget om denna hammarautomat så efter lite mer efterforskning kom vi fram till att det är en AS 1172/1173 automat.
 

Rolfen

Rolex
Election hade otroligt läcker reklam.
ElectionReklam1.jpg


ElectionReklam2.jpg


ElectionReklam3.jpg


Denna reklam funkade på mig i alla fall, efter att sett den växte suget helt klart efter en Election till samlingen och nu är den här.
Election.jpg


Dom gillade verkligen sin logga - e - då både krona
ElectionKrona.jpg


och baklock har den.
ElectionBak.jpg
 

Rolfen

Rolex
Tack. Den var jäkligt snygg! Får man fråga hur mycket den betingar? :)
Jag fick den tokbilligt på tradera, helt klart ett märke som flyger under radarn här i Sverige. Har letat ett tag på eBay och där kan man ramla på liknande för 2000kr och uppåt i EU och en del billigare från Argentina och liknande ställen men jag håller mig helst inom EU när jag handlar.
 

Calle med C

Panerai
Jag fick den tokbilligt på tradera, helt klart ett märke som flyger under radarn här i Sverige. Har letat ett tag på eBay och där kan man ramla på liknande för 2000kr och uppåt i EU och en del billigare från Argentina och liknande ställen men jag håller mig helst inom EU när jag handlar.

Det låter som en mycket prisvärd klocka! Alltid kul med okända märken, med historia, som ingen har en susning om vad det är.

Jag håller med dig. Inom EU underlättar.
 
Topp