• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Electronic watch

Alruts

Rolex
Pledge Member
Dum fraaga kanskje, men alla dessa elektroniska klokkorna med balanshjul, typ Accutron, Elnix, Technotron etc, har dom sweeping second hand? Gaar och sneglar paa en Technos fraan naetet, men er inte interesserad om den inte har det. Hatar 1 sekund klikken.... Pardon my Svorsk....
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
Tack, jag har aldrig sett en sådan, men inbillar meg at så lenge kvartsmodulen bara ersetter fjædern vil klockan gå som en mekanisk?
 

San15

Cartier
2-Faktor
Det finns olika. Du har accutron som drivs mer som en elmotor sk. tuning fork sen finns det hybrider som har balanshjul som en mekanisk men drivs av batteri, tror technotronen är en hybrid.
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
Detta er en bild på verket
s-l1600.jpg


Vågar nån gissa?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack, jag har aldrig sett en sådan, men inbillar meg at så lenge kvartsmodulen bara ersetter fjædern vil klockan gå som en mekanisk?
Exakt så, om klockan inte har ett stämgaffelverk, så kommer klockan även om den har batteri gå som en mekanisk, dvs med 18000, 21600 etc bph och sekundvisaren kommer inte flyta steglöst utan med ett par hack per sekund.
 

Maro

Audemars
Tar ett nytt grepp om denna tråden. Sprang på denna för någon dag sedan som tyvärr var död, ägaren säger att den för några år sedan fick sig en upprustning och då rullade allt på som det skulle men nu är död igen.
Är det svårt att få igång dessa igen? Tänker på hur svåra dom är att serva och hitta reservdelar till?

image.jpeg
image.jpeg
 

rogart-63

Patek
Tar ett nytt grepp om denna tråden. Sprang på denna för någon dag sedan som tyvärr var död, ägaren säger att den för några år sedan fick sig en upprustning och då rullade allt på som det skulle men nu är död igen.
Är det svårt att få igång dessa igen? Tänker på hur svåra dom är att serva och hitta reservdelar till?

image.jpeg
image.jpeg
Pröva ett nytt batteri. Är den ändå död finns hjälp med återupplivning att få . Electric-watches i
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Tar ett nytt grepp om denna tråden. Sprang på denna för någon dag sedan som tyvärr var död, ägaren säger att den för några år sedan fick sig en upprustning och då rullade allt på som det skulle men nu är död igen.
Är det svårt att få igång dessa igen? Tänker på hur svåra dom är att serva och hitta reservdelar till?

image.jpeg
image.jpeg
Någon urmakare borde kunna sparka igång den :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Köp ett 344 (SR1136SW) silver oxid batteri och testa. Det sitter ett litet metallbleck med en skruv som håller emot batteriet och du kan behöva lossa den lite lätt men bara så att du kan vrida på blecket så du får ur det gamla batteriet och i med det nya. Undvik att ta med fingrarna på batteriet, insidan av boetten och urverket då det kommer lämna efter sig märken och med åren kommer metallen att bli ful på grund av syra i fettet så om du har en lite genomskinlig påse så kan du ha handen i den när du sätter i batteriet

Jag har bara ett som fungerar men dåligt, fast jag har köpt mina verk som skrot så det är inte så konstigt. :)

Jag har en liten låda med ett 20-tal elektriska klockor och en vacker dag skall jag hinna med att fixa till dem
 
Senast ändrad:

Maro

Audemars
Köp ett 344 (SR1136SW) silver oxid batteri och testa. Det sitter ett litet metallbleck med en skruv som håller emot batteriet och du kan behöva lossa den lite lätt men bara så att du kan vrida på blecket så du får ur det gamla batteriet och i med det nya. Undvik att ta med fingrarna på batteriet, insidan av boetten och urverket då det kommer lämna efter sig märken och med åren kommer metallen att bli ful på grund av syra i fettet så om du har en lite genomskinlig påse så kan du ha handen i den när du sätter i batteriet

Jag har bara ett som fungerar men dåligt, fast jag har köpt mina verk som skrot så det är inte så konstigt. :)

Jag har en liten låda med ett 20-tal elektriska klockor och en vacker dag skall jag hinna med att fixa till dem
Pratar du omegan nu? Eller någon annan?

Ber ägaren ta med den så får vi se om det hjälper enbart med batteri, hade vart skoj. Om det var mig du hjälpte, vet du att det är ett SR1136SW som sitter i dessa?
 

Maro

Audemars
"Vanliga" urmakare brukar sällan vilja serva dessa "hummers"? Krävs ett mikroskåp och en del skicklighet. Tycker dock din ser rätt bra ut så tycker absolut den är värd ett bättre öde än en byrålåda.

Ska göra ett försök att hjälpa honom. Helt klart trevlig modell, han får dock leta reda på originallänken
 

San15

Cartier
2-Faktor
Det ska vara en SR1136SW batteri. Jag frågade en lokal urmakare förut och han ville ha 3000:- för att serva en Omega f300, Electric-watches kanske är billigare.
 

Tage_b

Breitling
Sitter på en Omega f300. Någon som har koll på vad ett nytt batteri till en sådan skulle kosta? Gör vem som helst byten på dessa?
 
Topp