• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Electroquartz fix .

rogart-63

Patek
Köpte en fin Omega electroquartz 8192hz klocka för ett par veckor sen . Klockan fungerar men behöver lite omvårdnad . Skulle kanske behöva en service men har inte hittat nån som kan göra det ännu ? Så jag tänker se om jag kan byta det trasiga datumhjulet själv ? Modulen sitter enligt uppgifter på 4 skruv . Nytt glas och nya packningar skall oxå monteras . Detta kommer ta lite tid . Men startar en tråd om renoveringen iallafall .
DSC05271.JPG
DSC05273.JPG
DSC05330.JPG
 

rogart-63

Patek
Tänkte det var lika bra att ta hem delar till klockan medan dom finns på cousinsuk. Man vet aldrig när dom tar slut? Eller när Omega klämmer åt tillgången på reservdelar helt och hållet? Reservdelarna vart lite gömda bakom lustiga referensnummer dessutom ? Den lilla o-ringen till kronhalsen hade jag nog klarat mig utan . Kostade 100:- . En vanlig oring i rätt storlek kostar 10:- för 5 stycken på cousinsuk .
 

tictac62

Cartier
Tänkte det var lika bra att ta hem delar till klockan medan dom finns på cousinsuk. Man vet aldrig när dom tar slut? Eller när Omega klämmer åt tillgången på reservdelar helt och hållet? Reservdelarna vart lite gömda bakom lustiga referensnummer dessutom ? Den lilla o-ringen till kronhalsen hade jag nog klarat mig utan . Kostade 100:- . En vanlig oring i rätt storlek kostar 10:- för 5 stycken på cousinsuk .
Ja, Swatch group börjar bli duktiga att ta betalt för reservdelar, eller som man sa på 50-80 talet (fourniturer=redervdelar)
 

rogart-63

Patek
Har monterat ur verket för att få ett nytt glas inpressat . 4 skruv öppnar boetten. Det gröna på skruvarna är tydligen nån form av fabriksförsegling?
DSC05403.JPG

Den har varit öppnad innan. Jag har rensat bort den gamla mögliga packningen. Svart kletig o-ring.
DSC05405.JPG

Så ser den ut inut. Sitter en röd distans i ena änden och en lila i andra änden. Kronan tas bort genom att skruva en lite skruv ett par varv.
DSC05407.JPG

Lossa 3 verkskruvar med sina hållare för att lyfta ur verket.
DSC05408.JPG

Och så lyft ur.
DSC05409.JPG
Boetten till urmakaren för glasbyte .Under tiden ska jag förhoppningsvis hinna byta datumhjulet. Håll tummarna att det är det som är felet?
DSC05410.JPG
 

rogart-63

Patek
Jäklar vad pilligt . Livrädd att jag ska sabba nåt. Plast på tavlan för att inte repa den . Och så av med visarna. Trodde jag hade en bild på det :( Men det sitter en tavel skruv i nedre högra hörnet. Där ser ni en skruvmejsel stick fram. Och den andra sitter i övre vänstra hörnet.

DSC05421.JPG

Ser rent och fint ut. Märklig konstruktion . Känns avig att vrida runt klockan med vänster hand oxå? Fast nu ligger den uppoch ner:p.
DSC05422.JPG

DSC05423.JPG

Tagit bort datumskivan vilket förvånande nog är intakt. Men byter den ändå. Samt rengör alla datumhjul m.m.
DSC05424.JPG

Sen hade jag lite problem vid montering. Men nu sitter skivan där på plats igen?
DSC05425.JPG

Märkligt att jag jobbar med klockan åt fel håll tycker ni kanske? Men jag har kameran uppe över klockan så jag har fri sikt. Kunde väl roterat bilderna men ni förstår ändå?
Datumväxlingen funka bra igen men snabbväxlingen är märklig. Man ska trycka in kronan samtidigt som man vrider den. På så sätt växlar datumet snabbt.
 

rogart-63

Patek
Har hunnit montera tillbaka tavla och visarna ikväll . Mer än så blir det inte förrän boetten kommer tillbaka. Jag kommer kanske skicka denna på service framöver? Även om allt ser rent och snyggt ut är det nog rätt torrt i verket?
Lite fult runt kanten av tavlan men det är nog boetten som skavt? Kommer förrhoppnigsvis inte synas efter montering?
DSC05427.JPG
DSC05426.JPG
 

rogart-63

Patek
Ett nytt glas med ny packning är monterat. Enligt urmakaren var det lite krångligt med packningen? Kanske kan den ha krympt lite med åren? Så ena sidan av packningen gled tillbaka nån tiondels mm. Inget som syns i verkligheten. Av erfarenhet vet jag att Mollstedts Ur är väldigt nogranna . Bytte även packningen i kronhalsen. En lite rackare. Syns inget av tavelkanten som tur är. Den ligger ganska långt in . Även en ny packning i boetten är monterad. Fit for fight ett tag till. Återkommer med WR .
DSC05499.JPG
DSC05498.JPG
DSC05496.JPG
DSC05495.JPG
DSC05493.JPG
DSC05492.JPG
DSC05491.JPG
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ett nytt glas med ny packning är monterat. Enligt urmakaren var det lite krångligt med packningen? Kanske kan den ha krympt lite med åren? Så ena sidan av packningen gled tillbaka nån tiondels mm. Inget som syns i verkligheten. Av erfarenhet vet jag att Mollstedts Ur är väldigt nogranna . Bytte även packningen i kronhalsen. En lite rackare. Syns inget av tavelkanten som tur är. Den ligger ganska långt in . Även en ny packning i boetten är monterad. Fit for fight ett tag till. Återkommer med WR .
DSC05499.JPG
DSC05498.JPG
DSC05496.JPG
DSC05495.JPG
DSC05493.JPG
DSC05492.JPG
DSC05491.JPG
Riktigt härlig modell och fint ordnat! Alltid sneglat på en men de kostar oftast lite mycket för att jag ska slå till, typ 7'.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Kan ju vara svårt för honom att hitta en sån eller så chansar han är det går att sälja ändå? Han har säkert bara tvättat bort det gamla svarta geggan från den gamla packnigen och sen kör utan gummi?
Ja så kan det var. Och usch för den där svarta geggan en del packningar blir. Ren tjära, eller beck, ser det ut som.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Köpte en fin Omega electroquartz 8192hz klocka för ett par veckor sen . Klockan fungerar men behöver lite omvårdnad . Skulle kanske behöva en service men har inte hittat nån som kan göra det ännu ? Så jag tänker se om jag kan byta det trasiga datumhjulet själv ? Modulen sitter enligt uppgifter på 4 skruv . Nytt glas och nya packningar skall oxå monteras . Detta kommer ta lite tid . Men startar en tråd om renoveringen iallafall .
DSC05271.JPG
DSC05273.JPG
DSC05330.JPG
Råkade köpa en i guld med kass boettpackning. De verkar vara svåra att få tag på nu? Hittade ingen (restricted) när jag sökte på Cousins eller på resten av internet...
 

rogart-63

Patek
Råkade köpa en i guld med kass boettpackning. De verkar vara svåra att få tag på nu? Hittade ingen (restricted) när jag sökte på Cousins eller på resten av internet...
Tror jag köpte på cousinsuk . Det var innan Omega ändrade sin policy med reservdelar . Säkert har bara Cousinsuk nån enstaka kvar . Borde dock finnas nånstans .
 

rogart-63

Patek
Kan höra mig för om nån har . Är det samma referensnummer som min gamla . 196.0050 ? Packningen till hette 088.0140N tror jag ?
 
Topp