Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Electroquartz fix .

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av rogart-63, 13 januari 2016.

1. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Köpte en fin Omega electroquartz 8192hz klocka för ett par veckor sen . Klockan fungerar men behöver lite omvårdnad . Skulle kanske behöva en service men har inte hittat nån som kan göra det ännu ? Så jag tänker se om jag kan byta det trasiga datumhjulet själv ? Modulen sitter enligt uppgifter på 4 skruv . Nytt glas och nya packningar skall oxå monteras . Detta kommer ta lite tid . Men startar en tråd om renoveringen iallafall .
    DSC05271.JPG DSC05273.JPG DSC05330.JPG

Carolin, jhellstrom, Sullstrom och 18 andra gillar detta.
  2. toftich

toftich Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Skall bli kul att följa!!

3. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Det där fixar du själv - DIY!

rogart-63 gillar detta.
  4. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Datum skivan kan jag nog fixa men resten kräver nog expert. 8912Hz är 8612hz mindre än f300hz:an

5. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Tänkte det var lika bra att ta hem delar till klockan medan dom finns på cousinsuk. Man vet aldrig när dom tar slut? Eller när Omega klämmer åt tillgången på reservdelar helt och hållet? Reservdelarna vart lite gömda bakom lustiga referensnummer dessutom ? Den lilla o-ringen till kronhalsen hade jag nog klarat mig utan . Kostade 100:- . En vanlig oring i rätt storlek kostar 10:- för 5 stycken på cousinsuk .

Arsius11, plattfot, tictac62 och 1 annan gillar detta.
  6. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Ja, Swatch group börjar bli duktiga att ta betalt för reservdelar, eller som man sa på 50-80 talet (fourniturer=redervdelar)

Arsius11 och rogart-63 gillar detta.
  7. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Har monterat ur verket för att få ett nytt glas inpressat . 4 skruv öppnar boetten. Det gröna på skruvarna är tydligen nån form av fabriksförsegling?
    DSC05403.JPG
    Den har varit öppnad innan. Jag har rensat bort den gamla mögliga packningen. Svart kletig o-ring. DSC05405.JPG
    Så ser den ut inut. Sitter en röd distans i ena änden och en lila i andra änden. Kronan tas bort genom att skruva en lite skruv ett par varv. DSC05407.JPG
    Lossa 3 verkskruvar med sina hållare för att lyfta ur verket. DSC05408.JPG
    Och så lyft ur. DSC05409.JPG Boetten till urmakaren för glasbyte .Under tiden ska jag förhoppningsvis hinna byta datumhjulet. Håll tummarna att det är det som är felet?
    DSC05410.JPG

Arsius11, eriksson850, Quaker och 4 andra gillar detta.
  8. Hr_Proos

Hr_Proos Präst

Följer med spänning! Fin finish på tavlan!

9. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Jäklar vad pilligt . Livrädd att jag ska sabba nåt. Plast på tavlan för att inte repa den . Och så av med visarna. Trodde jag hade en bild på det :( Men det sitter en tavel skruv i nedre högra hörnet. Där ser ni en skruvmejsel stick fram. Och den andra sitter i övre vänstra hörnet.

DSC05421.JPG
    Ser rent och fint ut. Märklig konstruktion . Känns avig att vrida runt klockan med vänster hand oxå? Fast nu ligger den uppoch ner:p.
    DSC05422.JPG
    DSC05423.JPG
    Tagit bort datumskivan vilket förvånande nog är intakt. Men byter den ändå. Samt rengör alla datumhjul m.m.
    DSC05424.JPG
    Sen hade jag lite problem vid montering. Men nu sitter skivan där på plats igen?
    DSC05425.JPG
    Märkligt att jag jobbar med klockan åt fel håll tycker ni kanske? Men jag har kameran uppe över klockan så jag har fri sikt. Kunde väl roterat bilderna men ni förstår ändå?
    Datumväxlingen funka bra igen men snabbväxlingen är märklig. Man ska trycka in kronan samtidigt som man vrider den. På så sätt växlar datumet snabbt.

Arsius11, Anders W, tictac62 och 3 andra gillar detta.
  10. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Har hunnit montera tillbaka tavla och visarna ikväll . Mer än så blir det inte förrän boetten kommer tillbaka. Jag kommer kanske skicka denna på service framöver? Även om allt ser rent och snyggt ut är det nog rätt torrt i verket?
    Lite fult runt kanten av tavlan men det är nog boetten som skavt? Kommer förrhoppnigsvis inte synas efter montering?
    DSC05427.JPG DSC05426.JPG

Anders W, Syven och Nygren gillar detta.
  11. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Här var ju bilden på plasten som skydd? Visste att jag tagit den :) Alla visarna på samma ställe. Alla åker av på en och samma gång. För att minska risken för trasiga visare.
    DSC05420.JPG

alexndr, CCB, Anders W och 4 andra gillar detta.
  12. Sparvel

Sparvel Bonde

grymt jobbat! ska bli spännande att se den monterad:) Tycker om loggan och datumfönstret om fan!

rogart-63 gillar detta.
  13. FilipF

FilipF Biskop

Från:
    Stockholm
    Kul att följa ditt projekt. Snyggt!

14. Arsius11

Arsius11 Bonde

Från:
    Gbg
    Ser riktigt nice ut!

15. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Boetten bör landa imorgon? Skulle även få med en gammal seiko jag haft inlämnad och bortglömd av mig :eek::eek:. Legat hos Mollstedt några år. Spännande :).

eriksson850, Aurum, Arsius11 och 1 annan gillar detta.
  16. aptorsken

aptorsken Borgare

Från:
    Uppsala
    Spännande att följa din reparation, önskar dig all lycka. Det är ju rätt ofta man ser dessa säljas som defekta...

rogart-63 gillar detta.
  17. Sullstrom

Sullstrom Friends of KS

Från:
    Västerås
    Spännande att följa! Tack för att du delar med dig! :)

18. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Ett nytt glas med ny packning är monterat. Enligt urmakaren var det lite krångligt med packningen? Kanske kan den ha krympt lite med åren? Så ena sidan av packningen gled tillbaka nån tiondels mm. Inget som syns i verkligheten. Av erfarenhet vet jag att Mollstedts Ur är väldigt nogranna . Bytte även packningen i kronhalsen. En lite rackare. Syns inget av tavelkanten som tur är. Den ligger ganska långt in . Även en ny packning i boetten är monterad. Fit for fight ett tag till. Återkommer med WR .
    DSC05499.JPG DSC05498.JPG DSC05496.JPG DSC05495.JPG DSC05493.JPG DSC05492.JPG DSC05491.JPG

swedesoc, alexndr, Carolin och 4 andra gillar detta.
  19. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Häftig klocka och fint resultat! Grattis! :)

20. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Riktigt härlig modell och fint ordnat! Alltid sneglat på en men de kostar oftast lite mycket för att jag ska slå till, typ 7'.

21. Nygren

Nygren Bonde

Riktigt snyggt jobbat med klockan! Glasbyte lyfte verkligen klockan!

22. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
  23. Hr_Proos

Hr_Proos Präst

24. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Bra skick men saknar boettpackning.

25. Hr_Proos

Hr_Proos Präst

Synd! Det borde ju en urmakare kunna fixa, dvs den som säljer den.

26. rogart-63
    Trådstartare

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Kan ju vara svårt för honom att hitta en sån eller så chansar han är det går att sälja ändå? Han har säkert bara tvättat bort det gamla svarta geggan från den gamla packnigen och sen kör utan gummi?

27. Hr_Proos

Hr_Proos Präst

Ja så kan det var. Och usch för den där svarta geggan en del packningar blir. Ren tjära, eller beck, ser det ut som.

rogart-63 gillar detta.